Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه ای (22) + متن

تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۰
 

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (22) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:
 
نبود آگاهی عمومی و حتی اطلاع بسیاری از مسئولین در مورد جوانب مختلف جنگ نرم در فضای مجازی از جمله مشکلاتی است که موضوع مبارزه و مقابله نرم در این فضا را با تعلل روبرو کرده و از طرف دیگر این عدم اطلاع باعث نبود حساسیت در میان والدین و مسئولان شده که مطالبه عمومی در مورد مقابله با هجمه سایبری وجود نداشته باشد. این موضوع باعث ایجاد فرصت و بستر مناسب برای پیشبرد اهداف دشمنان شده است.
 
گسترش اينترنت زمينه اي را به وجود آورد که طيف وسيعي از اطلاعات بدون هيچگونه محدوديتي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگيري به يک رسانه ارتباطي و اطلاعاتي تبديل شود. ضمن اينکه مخاطبان و کاربران اينترنت هم به همان اندازه افزايش مداومي داشته اند. خصوصيت و ويژگي اينترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات وعلاوه بر آن راحتي دستيابي به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصوير و داده هاي گرافيکي متنوع، به اندازه اي شدت يافته است که در برخي موارد اطلاعات حاوي مطالب مخرب و زيانباري نيز در وب منتشر مي شود که زمينه سوء استفاده هاي مختلف را فراهم آورده است.
 
هرزه نگاري هاي جنسي به خصوص در زمينه سوء استفاده از کودکان، ترويج خشونت و فساد، خريد و فروش مواد مخدر و زيانبار، اشاعه اطلاعات خصوصي افراد و سازمانها، استفاده از اطلاعات وب در جهت اهداف تروريستي وموارد مشابه، ضرورت کنترل محتواي وب را ناگزيرساخته است، ولي اين کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات در جوامع مختلف و بر حسب خط مشي هاي سياسي و فرهنگي هر جامعه اي نمودهاي متفاوتي داشته است.
 
 برخی افراد بر این باورند که پرداختن به برخی مصادیق مجرمانه فضای سایبری و اشاره مستندوار به آن در فضای رسانه های عمومی می تواند نقش آموزش غیرمستقیم را ایفا کند، بدون اینکه به اثرات مثبت این نوع اطلاع رسانی توجه داشته باشند. اصولا سکوت در این زمینه می تواند به عنوان راهکاری اثر بخش مورد توجه قرار گیرد یا اینکه باید با ساخت برنامه هایی با بهره گیری از نظرات کارشناسان امر سعی شود ضمن دقت نظر در عدم ارائه اطلاعات جزئی، به حمایت معنوی از دستگاههای امنیتی از طریق اقناع افکار عمومی در جامعه در مورد جوانب گوناگون این هجمه بپردازیم؟
 
در برخي جوامع غربي تاکيد بيشتر بر عدم سوء استفاده از اطلاعات خصوصي افراد و جلوگيري از انتشار تصاوير جنسي کودکان و ممانعت از دسترسي سازمانهاي تروريستي به اطلاعات خاص و مهم است اما کنترل محتواي اينترنت در جوامع شرقي و مذهبي فراتر از موارد فوق است و نظارت شديد بر اشاعه افکار و عقايد سياسي در شبکه جهاني را نيز شامل مي شود. به طور مثال در کشور چين که مقام اول را در جهان از نظر تعداد کاربران اينترنت داراست، نظارت گسترده اي بر محتواي اطلاعات سياسي صورت مي گيرد و كنترل جدي بر عقايد و انديشه هاي متضاد با حکومت کمونيستي چين در وب حاکم است و به اين منظور "پليس اينترنت" در اين کشور نيز با اين هدف شکل گرفته است.
 
با امكانات و گزینه‌های فراوانی كه رسانه‌ های عمومی از جمله اینترنت در اختیار جوانان می ‌گذارند، آنان دائما با محرك‌ های جدید و انواع مختلف رفتار آشنا می‌ شوند. این فضا هویت نامشخص و دائما متحولی را می‌ آفریند به ویژه برای نسلی كه در مقایسه با نسل قبل با محرك‌ های فراوانی مواجه است. هم‌ چنین از طریق رسانه‌ های جمعی، افراد خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان می‌ كنند و این امكانی است كه جوانان فعالانه از آن استفاده می‌ كنند.

یكی از جنبه‌ های اینترنت،ورود بی‌ هویت در آن است. نوجوانان در صحنه اینترنت برای ایفای هر نقشی فرصت پیدا می كنند. البته خصیصه‌ مثبتی در این كار هست؛ مجالی كه برای بروز و ظهور نوجوانان پیدا می‌ شود. اینترنت فضای آزاد گلخانه‌ای را ایجاد می‌ كند كه معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسی ندارند و بر آن تاثیر نمی‌ گذارند.
 
امكان خصوصی بودن نكته‌ ای است كه كاربران جوان اینترنت بر آن تاكید دارند، اینترنت به نظر این جوانان، جانشین فضای عمومی می‌ شود و درباره كنترل و كاربرد این رسانه جدید دارای اطلاعات می‌ شوند. این فضای جدید كه عمدتا از سوی كاربران ساخته می‌ شود، احساس مشاركت بیشتری به نوجوانان می‌ دهد. رابطه بین نسل جوان و بزرگسال در فضای شبكه‌ ای محو می‌ شود.

اقناع افکار عمومی در مقوله جنگ سایبری از جمله نیازمندیها برای موفقیت در این مبارزه مقدس است. از آنجایی که به دلیل تأثیر گذاری رسانه های غرب و آمریکا بر افکار عمومی داخل و خارج کشور، آنها دستگیر کردن برخی مدیران و گردانندگان سایتها بدون پرداختن به جزئیات جرائم اینترنتی آنها، این موضوع را به منزله مبارزه نظام با آزادی بیان مطرح و تلقین می کند.