Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (11) + متن

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹
 
 

اختصاصیگرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (11) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود

بازی‌ های رایانه ‌ای یکی از سرگرمی ‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی‌ های مهیج و پرجاذبه ساعت‌ ها کودکان و نوجوانان را در مقابل صفحه نمایشگر قرار می‌ دهد و آنها را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرو می‌ برد.
بازی های رایانه ­ای از جمله رسانه ­هایی هستند که می توانند به عنوان ابزاری اثرگذار در مسیر تغییر رفتار و نگرش کاربران خود عمل کنند. در این میان بازی هایی با رویکردی کاملا سیاسی در جهت برآورده کردن اهداف برنامه ­ریزان و طراحان آن تولید می­ شوند کهبه دنبال القاء بسیاری از موضوعات کذب در قالب حقایقی غیر قابل کتمان هستند.
تاریخچه بازی ‌های رایانه ‌ای به اوایل دهه 60 میلادی برمی‌ گردد و بازی آتاری برای بسیاری یادآور خاطرات دوران کودکی و نوجوانی است.

با پیشرفت علوم رایانه تولید بازی های رایانه­ ای نیز دچار تغییرات عمده­ ای شده ­اند که این موضوع امروزه کارکردهای گوناگونی نیز به همراه داشته است. بازی­ های رایانه­ ای به عنوان ابزاری برای آموزش، انتقال و یا تحمیل فرهنگ ­ها تبدیل شده و هرقدر این فرهنگ ­ها متناسب با هنجارهای یک کشور باشد به عنوان ابزاری مناسب مد نظر قرار می ­گیرد و اگر برخلاف آن باشد می ­تواند ابزاری در جهت تهاجم فرهنگی باشد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از بازی‌ های مفید برای فرزندان بالای 6 سال در خانواده ­ها توصیه می‌ شود، اما باید به این نکته اشاره کرد که عدم توجه دقیق به محتوای این بازی ها می تواند منجر به تغییرات رفتاری عمیق در فرزندان شده و سبک و سیاق زندگی غربی به عنوان یک واقعیت و حقیقت در ذهن کاربر نهادینه شود. همچنین ملاحظه صحنه­ های خشن و تصاویر مستهجن در بسیاری از این بازی ها اثرات سوئی بر روح و رفتار کاربران خواهد داشت.
بازی های آنلاین از جمله انواع بازی هایی هستند که به دلیل وجود رقیب واقعی در فضای مجازی و حضور افراد مختلف در سراسر جهان جذابیت خاص و ویژه ­ای برای مخاطبان خود دارند که در برخی موارد شاهد هستیم استمرار چنین بازی هایی باعث وارد آمدن آسیبهای جدی بر افراد شده است.

استفاده از بازی ‌های فکری یکی از راه‌های رشد خلاقیت و نوآوری بچه‌ها به شمار می رود. نرم افزارهای آموزشی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. از جمله نقاط قوت و قابلیتهای بالای بازی های رایانه­ ای، ايجاد کردن چالش ذهني، افزايش حس کنجکاوي و خيال­ پردازي، توسعه خلاقيت در کودک و افزايش قدرت تصميم­ گيري است. تخليه هيجاني و افزايش حس خيرخواهانه نیز از مزاياي دیگر استفاده از بازي هاي مفید رايانه ­اي است.

تحقيقات به عمل آمده نشان می­دهد كه اكثر والدين يعني 90 درصد آنها از این مطلب كه فرزندانشان چه بازي رایانه‌ ای خريداري مي ‌كنند بی خبرند. اين در حالي است كه در كشور ما بيشتر اين بازي ‌ها هم وارداتي و به صورت قاچاق بوده که از مبادی غیر رسمی و بدون نظارتهای لازم وارد کشور شده است. آگاه كردن والدين از خطرات بازي ‌هاي خشن، غيراخلاقي و غير فرهنگي از جمله اقدامات لازمی است كه در این راستا مي ‌توان انجام داد. همچنين آگاه كردن والدين از اين كه حتماً از رده ­بندي سني بازي‌ ها آگاه شوند، بسيار ضروري است.

همراهی والدین در انجام بازی ‌های رایانه ‌ای با کودکان می­ تواند موجب ایجاد گفتگو در مورد معایب و محاسن بازی ‌ها و تبادل نظر با آنها شود. این روش به عنوان روشی علمی برای کاهش آسیبهای ناشی از بازی های رایانه ­ای خشن و غیر اخلاقی شناخته شده است.

تلاش در جهت تولید بازی های رایانه ­ای بومی با لحاظ کردن آداب ایرانی و اسلامی و هنجارهای کشورمان و حمایت از بخشهای فعال در این حوزه باید مد نظر قرار گیرد. تولید بازی هایی با هدف آموزش شیوه­ های زندگی، ارزش کسب و کار و تولید و موارد اخلاقی از این دست از جمله مواردی هستند که لحاظ کردن آنها در طراحی بازی ها دستیابی به تأثیرات مثبت بازی های رایانه ای را محقق خواهد ساخت.