Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (21) + متن

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
 
 

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (21) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:

به نظر می رسد همانگونه که موضوع امنیت در فضای مجازی و اینترنت اهمیت بسیاری دارد، بحث درباره اینترنت و اثرات آن بر امنیت به خصوص امنیت فرهنگی و سیاسی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
 
آسیب های ناشی از فضای مجازی را می توان در بخشهای فردی و اجتماعی و ملی و داخلی تقسیم بندی کرد و بر این اساس در برنامه ریزی خود مد نظر قرار داد؛ به عبارت بهتر برخی اقدامات در فضای مجازی می تواند مصداق عینی اقدام علیه امنیت باشد که اطلاع رسانی درست در مورد مصادیق آن از الزامات کاهش فعالیت های مجرمانه در این فضا به شمار می رود.

اختصاص بودجه 150 میلیون دلاری برای طرح "ابر قارچی دیجیتال" که از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا برای کنترل تبادل اطلاعات در اینترنت طراحی شده است نشان از اهمیت بالای موضوع امنیت در فضای مجازی دارد.
 
بر اساس این طرح دولت می ‏تواند تمام شبکه ‏های فدرال، ارتباط از راه دور و زیرساخت های حمل و نقل را کنترل کند، چراکه به گفته‏ طراحان "بی‏ دقتی نسبت به کوچک ‏ترین سیگنال در هر نقطه از کشور منجر به یک ضرر جبران ناپذیر خواهد شد."

امنيت شبكه هاي سايبري و كليه سيستم هاي رايانه اي در هر كشوري از اهميت زيادي برخوردار است. تقويت زيرساخت هاي سايبري همچنين جايگاه ويژه اي در پدافند غير عامل دارد.اتخاذ تدابير امنيتي در زمينه فناوري هاي رايانه اي و سايبرنتيك مهم ترين اقدام براي پيشگيري از آسيب هاي احتمالي در برابر هر گونه اقدامات تروريسم سايبري مي باشد.
 
جلوگیری از سوق یافتن کاربران داخلی به خبرگزاریهای خارجی و اعتماد به تمام اخبار آنها از جمله اقداماتی است که در سایه اطلاع رسانی صریح و نقادانه داخلی و مشارکت دادن مردم در مباحث و موضوعات و عدم ایجاد ابهام در ذهن خوانندگان و مراجعان به سایتهای خبری و غیر خبری داخل کشور مؤثر خواهد بود.

ایجاد بی بند و باری در جامعه و هجوم به باورهای دینی و اعتقادی که منجر به آسیب رساندن به امنیت اخلاقی جامعه می شود از جمله مصادیق اقدام علیه امنیت اخلاقی جامعه است که مقابله با آن یک ضرورت غیر قابل انکار است.

تولید محتوا در فضای مجازی از جمله مهمترین اقداماتی است که برای مقابله با هجمه فرهنگی در فضای مجازی باید مد نظر قرار گیرد که در این راستا ازرفتارشناسی کاربران داخلی در فضای مجازی به عنوان ابتدایی ترین اقدام گرفته تا دخالت دادن افراد در تولید محتوا باید مورد توجه باشد.

قبول این واقعیت که جنگ نرم در فضای مجازی همانند جنگ واقعی نظامی تبعاتی دارد و تلفات مالی و انسانی از خصوصیات هر نبردی است، به واقع نگری بیشتر در این راستا منجر خواهد شد.

لازمه وجود امنیت در فضای واقعی وجود نیروهایی آموزش دیده برای مقابله با هر تهدیدی است که بر این امنیت تأثیر می گذارد. در فضای مجازی نیز امروزه برخی کشورهای جهان با سازماندهی نیروهای فنی و تخصصی خود در حوزه سایبرنتیک به دنبال امن سازی این فضا و مقابله با هر نوع تهدیدی هستند که بر امنیت ملی جوامع سایه افکنده است.