Gerdab.IR | گرداب

در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر؛

مرگ 29 هزار کودک سومالیایی در اثر گرسنگی

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

گزارش "سازمان توسعه بین المللی امریکا" (USAID) نشان می‌دهد بیش از ۲۹ هزار کودک زیر پنج سال در سومالی به دلیل خشکسالی و گرسنگی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش گرداب به نقل از"سایت دانشجونیوز"، این آمار روز چهارشنبه در واشنگتن از سوی "نانسی لیندبورگ"، مدیر سازمان کمک به توسعه بین‌المللی برای دفتر دموکراسی، درگیری و امداد انسانی اعلام شد.

این نخستین بار است که چنین تخمین دقیقی از فاجعه انسانی در کشورهای شاخ آفریقا مانند سومالی، اتیوپی و جیبوتی زده می‌شود. آفریقای شرقی خشکسالی مشابهی را در سال 1950 تجربه کرده بود.

پیش از این اعلام شده بود که 2 منطقه در سومالی از قحطی رنج می‌برند؛ بیش از 30 درصد از کودکان این مناطق دچار سوء‌تغذیه مبرم هستند؛ بیش از دو نفر از هر 100 هزار نفر هر روز جان خود را از دست می‌دهند و غذا و دیگر نیازهای اولیه در دسترس اغلب افراد نیست.

"صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل" نیز ماه گذشته وضعیت سومالی را به دلیل وقوع خشکسالی و جنگ "فجیع‌ترین بحران انسانی جهان" نامید و خواستار توجه جامعه جهانی به این منطقه شد.

برآوردها نشان می‌دهدکه مشکلات مردم سومالی با جمعیتی معادل 11 میلیون نفر، بر کشورهای اتیوپی، جیبوتی و کنیا اثر بگذارد. مردم این کشورها نیز قحطی، از بین رفتن محصول، دام و غذا را تجربه کرده‌اند.

چندی قبل "سازمان بهداشت جهانی" (WHO) هشدار داده بود که در سومالی، وضعیت از آنچه هست بسیار وخیم‌تر خواهد شد. کاهش مصرف مواد غذایی و فقدان رژیم غذایی متنوع منجر به سوء‌تغذیه و نقایص ناشی از تغذیه اندک می‌شود و افزایش مرگ و میر ناشی از  امراض مسری را به دنبال دارد.

تاکنون برخی کشورها کمک‌های انسان دوستانه خود را به سومالی فرستاده‌اند اما به نظر می‌رسد که این کمک‌ها کافی نبوده و فاجعه در حال گسترش است.


منبع: جام‌نیوز