Gerdab.IR | گرداب

روزنامه صهيونيست:

اعراب آمريكا را رها کرده و به ايران رو آورده‌اند

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

در مقاله‌ یک كارشناس صهيونيست آمده: محاكمه مبارك باعث "ورشكستگي سياسي" آمريكا در منطقه شده است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، روزنامه صهيونيستي "يديعوت آحارونوت" در مقاله‌اي به قلم "ابيال مغنيزي" با اشاره به محاكمه حسني مبارك در مصر تاكيد كرد اين محاكمه آمريكا را در معرض اتهام قرار داده است، چرا كه اين كشور از سويي قوي‌ترين ارتباطات را با حسني مبارك داشته است و از سوي ديگر گسست اين ائتلاف از سوي آمريكا، روابط اين كشور با سران كشورهاي عربي را نيز با مخاطره مواجه كرده است.

"ايتان جلبواع" كارشناس صهيونيست مسائل آمريكا نیز نوشت: قدرت بزرگي كه قادر به فعاليت نباشد، ضعيف خوانده مي‌شود، چرا كه مردم مصر موفق شدند تا آنچه را كه مي‌خواستند بر خلاف منافع اين كشور محقق كنند. وي در ادامه تأكيد می‌کند كه اگر آمريكا قوي بود، مي‌توانست مانع از محاكمه حسني مبارك شود، البته احتمالاً اين كشور فشارهايي وارد كرده ‌اما موفق به تأثيرگذاري در اين زمينه نشده است.

"يورام ميتال" رئيس بخش مطالعات خاورميانه در دانشگاه "بن‌گوريون" نيز با اشاره به اين موضوع مي‌نويسد: در صورتي كه صداي ملت‌ها عليه ديكتاتورها بلند شود، آمريكا نمي‌تواند در كنار آنها بماند، در همين راستا و براي جلوگيري از سرنوشت مشابه، كشورهاي عربي هر كدام به نوعي واكنش نشان دادند. عربستان سعودي ده‌ها ميليارد دلار براي توقف اعتراضات هزينه كرد اما اردن، يكي ديگر از هم‌پيمانان آمريكا، چنين پولي در اختيار ندارد، به همين علت انتقادات در اين كشور رو به افزايش است. اين در حالي است كه بر اساس اعلام اين روزنامه تنها كشورهاي هم‌پيمان غرب از اين روند متضرر مي‌شوند چرا كه همواره بر روي آمريكا حساب باز كرده‌اند.

جلبواع به ايجاد ارتباط ميان محاكمه مبارك و عقب‌گرد مواضع‌ امپراتوري غرب در خاورميانه اشاره كرد و آن را نشان از ضعف مفرط و مستمر اين امپراتوري دانست. وي در ادامه آورده است: كشورهاي عربي به همين دلیل به آمريكا به ديد كشوري نگاه مي‌كنند كه تمام ثروت‌هاي خود در منطقه را از دست داده است.

وي كه اخيرا از سفر به آمريكا و ديدار با تعدادي از مقامات اين كشور بازگشته است، مي‌افزايد: از افراد زیادی در آمريكا شنيدم كه اين كشور گزينه‌اي در خاورميانه ندارد. بزرگترين كشور جهان نمي‌تواند كاري انجام دهد، اين بدان معناست که اين كشور ضعيف است؛ عملكرد آمريكا در قبال سوريه و ليبي اين ضعف را به خوبي نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به اين‌كه "محمد حسين طنطاوي" سعي دارد با قرباني كردن مبارك خود را نجات دهد، خاطر نشان کرد: اوضاع مبارك به عنوان متحد آمريكا نشان مي‌دهد كه كاخ سفيد در خاورميانه به ورشكستگي سياسي رسيده است.

جلبواع تصریح می‌کند: اين اوضاع باعث شده است كه كشورهاي عربي به دنبال قدرت منطقه‌اي جديدي باشند تا به آن تكيه كنند. اين قدرت در حال حاضر ايران هسته‌اي است؛ به همين علت مصر در حال حاضر به دنبال آن است كه روابط خود را با عناصر اسلامي و ايران و حماس تقويت كند.