Gerdab.IR | گرداب

بنياد هريتيج:

دشمنان ايران براي سقوط صف كشيده اند

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۰

ايران اكنون شاهد آن است كه رقيبانش در منطقه مانند رژيم حسني مبارك در حال سقوط هستند و يا سقوط كرده اند.

به گزارش گرداب، يك بنياد پژوهشي پر سابقه در آمريكا با هشدار به كاهش مدام نفوذ كاخ سفيد در خاورميانه اعلام كرد ايران از شرايط جديد منطقه كمال استفاده را مي برد.

ارگان بنياد هريتيج در مقاله اي به قلم پيتر براكس نوشت: ايران از بي ثباتي فزاينده در شمال آفريقا و خاورميانه به نفع خود بهره برداري مي كند.

ايران اكنون شاهد آن است كه رقيبانش در منطقه مانند رژيم حسني مبارك در حال سقوط هستند و يا سقوط كرده اند؛ دولت مبارك كه قبلاً به واسطه صلح كمپ ديويد با اسرائيل در صلح به سر مي برد، اكنون ساقط شده است. اردن نيز به عنوان كشوري كه با اسرائيل در وضعيت صلح بود اكنون با اعتراضات مردمي مواجه است. عربستان سعودي و بحرين نيز با قيام شيعيان خود درگير هستند. در حالي كه نفوذ ايران در عراق در حال افزايش است، حضور و نفوذ آمريكا در عراق در حال كمرنگ شدن است.

پايگاه اينترنتي اين بنياد آمريكايي در تحليل ديگري به قلم "جيمز فيليپس" خاطرنشان كرد: تحولات اخير در كشورهاي عربي موجب شده كه توجه آمريكا از ايران دور شود و آمريكا نتواند به مقابله جدي با برنامه هاي هسته اي ايران بپردازد.

در اين مقاله آمده است: رژيم ايران از جمله كشورهايي است كه توانست از آشفتگي هاي سياسي اخير در كشورهاي عربي به نفع خود بهره برداري كند؛ آشفتگي هايي كه تونس و مصر را به شدت تكان داد و موجب شد آمريكا و ديگر كشورهاي غربي توجه خود را نسبت به برنامه هاي هسته اي ايران از دست بدهند. اين حوادث ناگوار موجب شد كه توجه غرب به سوي گفتگوهايي معطوف شود كه در استانبول شكست خورد. ايران به نتيجه رسيده است كه حوادث اخير در منطقه مي تواند توازن قوا را به نفع اين كشور تغيير دهد و اين خطر بزرگي محسوب مي شود.

بنياد هريتيج توصيه كرده است: دولت اوباما بايد با هشياري مجدد تمركز و توجه جهاني را به برنامه هاي هسته اي ايران، حمايت اين كشور از تروريسم و نقض حقوق بشر در ايران بازگرداند و رژيم ايران را تحت فشار بيشتر قرار دهد.
 
منبع: کیهان