Gerdab.IR | گرداب

جان بولتون:

تمام عملیات‌های اطلاعاتی علیه ایران شکست خورده است

تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۰

اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد عملیات های ویژه انجام شده علیه برنامه هسته ای ایران، هیچ تاثیری روی آن نگذاشته است.

به گزارش گرداب،  نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل اذعان کرد تمام عملیات های اطلاعاتی این کشور علیه برنامه هسته ای ایران شکست خورده است.

"جان بولتون" که یکی از ضد ایرانی ترین سیاستمداران امریکایی است، روز دوشنبه 14 شهریور 1390 (5 سپتامبر 2011) در برنامه هارد تارک شبکه تلویزیونی بی بی سی، گفت: «اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد عملیات های ویژه انجام شده علیه برنامه هسته ای ایران، هیچ تاثیری روی آن نگذاشته است.»
 
بولتون که با "استیفن ساکور"، مجری این برنامه گفت وگو می کرد، ادامه داد: «آنچه ما می توانیم با توجه به اطلاعاتی که از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار همگان قرار داده شده، بگوییم این است که به رغم ویروس (رایانه ای) استاکس نت و سایر تلاش های مخفیانه، میزان تولید اورانیوم غنی سازی شده در ایران در سال 2010 میلادی، افزایش یافته است. تلاش های ایران برای راه اندازی تأسیسات جدید نیز مضاعف شده. همچنین قابلیت ایران برای تولید مقادیر کافی اورانیوم با غنای بالا، به منظور سلاح های هسته ای به حدی رسیده که احتمالاً ایران می تواند این مقادیر اورانیوم با خلوص زیاد را در مدت حدود دو ماه تولید کند. از همین رو، این اقدامات مخفیانه و سری، هر چه بوده، شکست خورده است.»

سارکور در ادامه از بولتون پرسید: «یکی از این خطرات که شما نیز به آن اشاره کردید، ایران است. آیا این باور شما است که اقدامات انجام شده از طریق سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و صحبت در مورد تحریم های بیشتر، هرگز نمی تواند با مشکلات مربوط به بلندپروازی های هسته ای ایران برخورد (مؤثر) داشته باشد؟»

بولتون پاسخ داد: «به نظر من هیچ مدرکی وجود ندارد که چنین برنامه ای (که شما به آن اشاره کردید) قادر باشد ایران را از دستیابی به سلاح های هسته ای باز دارد. مثلاً به مورد کره شمالی نگاه کنید، که کشوری است که تقریباً بیش از هر کشور دیگر جهان تحت تحریم و انزوا قرار دارد. این در حالی است که همین کشور تاکنون دو آزمایش بمب هسته ای انجام داده، و برنامه هسته ای اش نیز کماکان ادامه دارد. کره شمالی به احتمال زیاد، همکاری نزدیک با ایران دارد. لذا، هیچ شاهدی وجود ندارد که مذاکرات ایران را قانع خواهد کرد که از تلاش های 20 ساله خود دست بردارد.»

وی سپس با اشاره به آنچه "تجربه 10 ساله خود در پرونده هسته ای ایران" می خواند گفت: «اکنون احتمال بسیار زیاد وجود دارد که ایران به جنگ افزار هسته ای، به مراتب زودتر، نه دیرتر، دست یابد و هنگامی که این اتفاق بیافتد دنیا به صورت غیرقابل بازگشتی، تغییر خواهد کرد».

در بخش دیگری از این گفت وگو مجری از بولتون درباره موثرترین شیوه مهار ایران سوال کرد و او که همواره طرفدار حمله نظامی به ایران بوده، جواب داد: «به نظر من لزومی ندارد که در سوریه یا ایران چکمه های سربازان آمریکایی به خاک این کشورها گذاشته شود، تا بتوان به سرنگونی رژیم های این دو کشور کمک کرد، بلکه شما نیاز دارید تلاش های بیشتری در حمایت از صرفاً دادن شعار (علیه حکومت های این دو کشور) از سوی مخالفان انجام بدهید
 
منبع: ایران هسته ای