Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ سیطره سفیر کاخ سفید از اپل تا والت دیزنی (ا)

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

هنگامی که استیو جابز اپل را در پارکینگ خانه‌اش بنیان گذاری کرد، شاید حتی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی استعفایش از اپل از مهم‌ترین اخبار دنیای تکنولوژی باشد.

گرداب- مدیر ارشد اپل، اوائل شهریورماه در حالی اپل را ترک کرد که شاید خیلی‌ها ندانند دارایی‌هایش در "والت دیزنی"  2 برابر دارایی‌هایش در اپل است.

آغاز اپل از یک پارکینگ
"استیون پل جابز" (Steven Paul Jobs) متولد ۲۴ فوریه ۱۹۵۱، یک سال پس از ورود به کالج، تحصیلات آکادمیک را برای همیشه کنار گذاشت. در سن ۲۱ سالگی به همراه "استیو وزنیاک" شرکت رایانه‌ای "اپل" را در پارکینگ منزلش بنیان گذاری کرد و  نخستین رایانه شخصی‌ را با نام  "اپل I" به بازار ارائه کرد. 
 
پس از اپلI، "اپل II" در سال 1976 با ورود به خانه کاربران، رایانه‌های خانگی را مرسوم کرد و این آغاز  شهرت اپل بود.
 
جابز و یک سیب برای هر خانه
تابستان سال 1977 جابز جوان و استیو وزنیاک (Steve Wozniak) به طور رسمی فروش"اپل 2" (Apple II)، نخستین ریزکامپیوتری که فروش آن از نظر تجاری با موفقیت همراه بود را آغاز کردند. طراحی مدارها و بخش عمده نرم‌افزاری اپل 2 حاصل تلاش وزنیاک بود و جابز نقش اصلی را در فروش آن داشت. به پیشنهاد جابز این محصول با نام یک میوه (Apple)، به صورت کامپیوتر شخصی (PC) و در بسته‌بندی‌های پلاستیکی وارد بازار شد.
 
استیو جابز همراه با استیو وزنیاک در کنار کامپیوتر Apple I
 

طراحی اپل 2 به نحوی صورت گرفت که مانند یک وسیله آشپزخانه به نظر برسد، کارشناسان فروش و تبلیغات نیز شرایط فوق‌العاده‌ای برای جذب مشتری فراهم کردند. با این تمهیدات تا سال 1993 حدود شش میلیون اپل 2 به فروش رسید و جابز و وزنیاک میلیونرهای تازه ‌وارد دنیای مجازی نام گرفتند.

جابز پس از آشنایی با پروژه "مکینتاش" تحت ‌تاثیر آن قرار گرفت و سرپرستی آن را در اختیار گرفت تا این پروژه در ساختمان محل سکونتش به اتمام برسد.  پس از مدتی کاهش میزان فروش کامپیوترهای Mac باعث تیرگی روابط جابز و "جان اسکولی" - یکی از مدیران پپسی کولا که به پیشنهاد جابز برای مدیریت بازاریابی به اپل آمده بود-  شد، تا آن جا که هیئت‌ مدیره، جابز را از تمام مسئولیت‌ها و سمت‌ها خلع و به ساختمانی دوردست که استیو نامش را "سیبری" گذاشته بود فرستاد. جابز 5 ماه بعد استعفا داد، البته به دلیل داشتن سهام، رئیس هیئت مدیره شرکت باقی ماند.
 
 
پیکسار کوچک، بهای جابز برای تصاحب بزرگ‌ترین کمپانی انیمیشن دنیا
جابز پس از ترک اپل با توجه به شناخت عمیقش از بازار و کوله‌باری از تجربیات که از اپل به همراه آورده بود، سودآورترین سرمایه‌گذاری عمر خود را انجام داد. وی با  صرف پنج میلیون دلار مجموعه‌ای متشکل از بهترین کارشناسان گرافیک کامپیوتری دنیا را در اختیار گرفت و استودیو  "پیکسار" را بنا نهاد.

پیکسار انقلابی در صنعت انیمیشن‌های سه‌بعدی کامپیوتری برپا کرد. موفقیت پول‌ساز و شگفت‌آور انیمیشن "داستان اسباب‌بازی" (Toy Story)  تنها آغاز راه این شرکت نوپا بود. جابز در سال 1995 و در پی موفقیت‌های شرکت جدیدش به یک میلیاردر تبدیل شد.
 


24 ژانویه سال 2006 جابز پیکسار را به کمپانی "والت دیزنی" (Walt Disney) فروخت. قیمت توافقی این معامله 7.4 میلیارد دلار بود. جابز همچنین در هیئت مدیره دیزنی جا گرفت و با دریافت 7 درصد از سهام این کمپانی، بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت شد. این میزان سهام در آن زمان بیش از 3 میلیارد دلار ارزش داشت.
 
اپل پس از جابز
اپل پس از دوران درخشان جابز، روزهای سختی را تجربه کرد و قدرت خود را در بازار از دست داد. اپلی‌ها هنگامی که در آستانه ورشکستگی قرار داشتند، شرکت "نکست" (NeXT) (که جابز در سال 1985  آن را راه‌اندازی کرده بود) را برای به چنگ ‌آوردن سیستم عامل "NeXTSTEP"خریداری کردند. این معامله به معنای بازگشت استیو به خانه خودش بود؛ هیئت ‌مدیره هم تمام اختیارات را به جابز داد. حقوق نمادین جابز در این قرارداد باعث شد تا تبلیغات گسترده‌ای برایش شود و تا هم‌اکنون نامش به‌ عنوان "کم حقوق‌ترین مدیر ارشد عملیاتی!" در کتاب رکوردهای جهانی "گینس" دیده شود. بگذریم که  جابز در این سال‌ها هدایای افسانه‌ای چون جت ۹۰ میلیون دلاری و هدایایی از این دست دریافت کرد که جبران همه دلارهای نگرفته‌اش بود.
 
 استیو جابز هنگام معرفی iBook
 
در سال ۱۹۹۹ "iBook" به عنوان نسل اول لپ‌تاپ‌های اپل معرفی شد. آی‌بوک‌ نخستین کامپیوتری بودکه به فناوری"AirPort" که امکان اتصال بی‌سیم به اینترنت را فراهم می‌کرد، مجهز شدند.
 
iPod  جابز، محور صنعت موسیقی دنیا
در سال 2001 و هنگامی که جنجال‌های مربوط به "حق مولف" (Copy Right) به اوج رسیده ‌بود، جابز" iPod"  را به دنیا معرفی کرد. یک پخش‌کننده MP3 که با کامپیوترهای Mac سازگار بود و با حافظه پنج گیگابایتی، ظرفیت ذخیره یک هزار فایل موسیقی را داشت.

iPod در ابتدا فروش خوبی نداشت تا این‌که اپل یک سال بعد، نسخه سازگار با سیستم عامل ویندوز را وارد بازار کرد. با افتتاح سایت اینترنتی موسیقی "iTunes" در سال 2003، فروشiPod  سیر صعودی پیدا کرد. آغاز به کار این سایت خوشحالی شرکت‌های تهیه‌‌کننده موسیقی را که توانسته بودند از دانلود غیرقانونی محصولاتشان نجات یابند به همراه داشت،  چرا که کاربران قادر بودند تنها با پرداخت 99 سنت و یک کلیک ساده، موسیقی مورد علاقه خود را دانلود کنند.
 
 استیو جابز هنگام معرفی فروشگاه iTunes

امروزه  iPodها قابلیت ذخیره‌سازی  200 هزار فایل موسیقی را دارند و سایت iTunes با بیش از شش میلیارد دانلود محور صنعت موسیقی دنیاست. در گام بعدی، استیو جابز تلاش کرد تا کمپانی‌اش را به دنیای تلفن‌همراه نیز وارد کند و دایره سیطره‌اش را بر علاقه‌مندی‌های مردمان قرن بیست و یک، گسترده‌تر کند.

جابز موبایل را دوباره اختراع می‌کند!
اوایل سال 2007 جابز در یک سخنرانی رسمی اعلام کرد که اپل قصد دارد دوباره موبایل را اختراع کند، این محصول "آی‌فون" (iPhone) نام داشت.
 
منظور جابز، طراحی یک گوشی تلفن‌همراه با قابلیت‌هایی چون ذخیره ساعت‌ها موسیقی، اتصال و کار در فضای اینترنت بود. او تلاش کرد رویایی که در سر سیاستمداران آمریکایی بود را به واقعیت بدل کند؛ رویای دسترسی به مردم جهان در هر مکان و زمانی.

شش ماه طول کشید تا این محصول به بازار عرضه شود اما صف‌های خریداران پشت در فروشگاه‌های اپل در آمریکا نشان داد جابز بازار مصرف را به خوبی می‌شناسد.

 iPhone در آغاز با نواقصی از جمله عمر کوتاه باتری همراه بود اما با ارائه نسخه‌های بعدی و رفع این نواقص،iPhone  به فروش 21 میلیونی دست یافت تا گوشی هوشمند و لمسی اپل به استانداردی در صنعت تلفن همراه تبدیل شود و رقبا تلاش خود را به تطبیق با آن معطوف سازند.
 


سایت فعال ابزارهای iPhone که شامل 50 هزار برنامه و ابزار کاربردی iPhone است، تاکنون با یک میلیارد بار دانلود شهرت فراوانی کسب کرده است.

اما درباره اپل و فعالیت‌هایش حرف بسیار است و این موفقیت‌ها همه ماجرا نیست.