Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده آمریکایی کاتو منتشر کرد؛

جزئيات طرح اسلام هراسي در ميان مأموران اف‌بي‌آي

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

یک اندیشکده آمریکایی به بررسی محتوای دروس آموزشی ماموران اف‌بی‌آی می‌پردازد و می‌نویسد: در اف‌بی‌آی به افراد آموزش داده می‌شود که همه مسلمانان به نوعی تروریست هستند.

به گزارش گرداب، اندیشکده "کاتو" در مطلبی با عنوان "دروس خطرناک اسلام‌هراسی در اف‌بی‌آی" به قلم "جولیان سانچز" می‌‌نویسد: در یکی از مقالات ناراحت‌کننده که در پایگاه اینترنتی "وایرد" منتشر شد"، دوستم "اسپنسر آکرمن" درباره محتوای آزاردهنده درس‌های آموزشی پیرامون اسلام که به ماموران اف‌بی‌آی آموزش داده می‌شود، گزارش داد. در این درس‌ها به ماموران آموزش داده می‌شود که به همه مسلمانان مومن باید به عنوان افرادی مستعد خشونت و تروریسم نگریسته شود.
 
اف.بی.آی: مشکل، تمایل ذاتی مسلمانان برای خشونت است
در یکی از دروس اف‌بی‌آی این نکته کاملا روشن شده است که به نظر تحلیلگران، مشکل تندروی اسلامی نیست بلکه تمایل ذاتی مسلمانان برای به کارگیری خشونت است:
- ممکن است تهدید تندروانه‌ای همانند آنچه که احکام معمولی ایدئولوژی ارتودوکس پیشنهاد می‌کند، وجود نداشته باشد.

- زمینه‌های راهبردی که این ارزش‌های اسلامی را نشان می‌دهند حاشیه‌ای نیستند بلکه آنها جریان اصلی را نشان می‌دهند.
- فردی که این ارزش‌ها را به کار گیرد ممکن است فردی پرهیزگار و مومن باشد؛ مومنی واقعی که با تندروی مخالف است.
 
اف بی آی: مسلمانی که به درک درستی از دین خود رسیده باشد تروریست هستند
به عبارت دیگر، به ماموران اف‌بی‌آی گفته شده که "اسامه بن‌لادن" درست عمل کرده است؛ یک مسلمان واقعی که به درک درستی از دین خود رسیده باشد به طور طبیعی تروریست خواهد بود. اینکه دولتی از این نوع جلسات درس علیه اکثریت صلح طلب شهروندان مسلمان کشورش حمایت کند، آزاردهنده است اما خطرناک‌تر این است که قدرت نظارتی اف‌بی‌آی نسبت به دهه گذشته بیشتر شده است.
 
ماموران اف‌بی‌آی می‌توانند به همه سوابق ارتباطی افراد دسترسی داشته باشند
هر ماموری در هر یک از 56 دفتر آن می‌تواند اعلامیه‌های امنیت ملی صادر کرده و در آنها درخواست سوابق حساس مالی، تلفنی و اینترنتی افراد را تنها با تایید مامور ویژه آن دفتر ارائه دهد. این مامور تنها لازم است قید کند که این سوابق با تحقیقاتی برای حفاظت از امنیت ملی مربوط است. هیچ نیازی به این نیست که افراد تحت بررسی اقدام بدی انجام داده باشند. به طور طبیعی وزارت دادگستری دخالتی در این زمینه ندارد.

 تعجبی ندارد که این درخواست‌ها به میزان زیادی ارائه می‌شوند و تنها سال گذشته 14 هزار و 212 آمریکایی تحت بازجویی‌های اف‌بی‌آی قرار گرفتند. اگرچه اکثریت قریب به اتفاق این افراد، بی‌گناه تشخیص داده می‌شوند اما این سوابق به مدت دهه‌ها در مرکز اطلاعات دولت باقی می‌ماند. در عین حال قوانین اف‌بی‌آی همچنان در حال تغییر است تا به ماموران آزادی عمل بیشتری برای تعقیب افرادی را بدهد که ممکن است ارزش تحقیقات را داشته باشند و این خود دامنه اقداماتی را که ماموران می‌توانند بدون انجام تحقیقات رسمی و یا حتی ارائه توضیحات یا ثبت اقداماتشان انجام دهند را وسعت می‌بخشد.
 
اف بی آی: پرهیزگاری به خودی خود زمینه مشکوک شدن به افراد است
هیچ فردی همانند این مقامات برای آزادی‌های مدنی خطرناک نیست. این افراد با دریافت آموزش‌های اشاره شده، نسخه آماده‌ای برای سوءاستفاده هستند.

تصور کنید یکی از افراد تازه فارغ‌التحصیل شده از اف‌بی‌آی مسئول ارتباط دادن وقایع به یکدیگر برای جلوگیری از حمله تروریست‌ها باشد. پس از آنکه کارشناسان دفتر اف‌بی‌آی به این افراد می‌گویند همه مسلمانان حتی آنها که در جریان اصلی دین قرار دارند دارای روحیه خشونت‌بار جهادی هستند آیا باید تعجب کرد که برخی ماموران اف‌بی‌آی اطلاعات مربوط به مسلمانان را بررسی کنند؟

 کتاب قانون ممکن است شامل دستوراتی مبنی بر هدف قرار ندادن افراد، تنها به دلیل دینشان باشد اما پیام روشن این آموزش‌های اف‌بی‌آی این است که پرهیزگاری به خودی خود زمینه مشکوک شدن به افراد است و تاکید دوران پس از 11 سپتامبر بر انعطاف درباره روش‌های بازرسی قدیمی احتمال اینکه قضات یا ناظران در زمان افراط گرایی ماموران گمراه شده اف‌بی‌آی دخالت کنند را کاهش می‌دهد.
 
اف‌بی‌آی 2.5 میلیون مسلمان آمریکایی را افراط گرا می داند
اف‌بی‌آی تنها در طول چهار ماه بین اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 میلادی بیش از 11 هزار نفر و گروه را مورد ارزیابی قرار داد و 427 مورد تحقیقات اولیه یا کامل درباره پایه‌های اطلاعاتی که از این ارزیابی‌ها به دست آمده بود، انجام داد. تعداد افرادی که از سوی اف‌بی‌آی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، حیرت‌آور است خصوصا اینکه تعداد کمی از این ارزیابی‌ها نتیجه‌ای به همراه داشته است. اما اگر اف‌بی‌آی به ماموران خود آموزش می‌دهد که 2.5 میلیون مسلمان آمریکایی منتظر جهاد هستند باید احساس آسودگی کنیم که این رقم بالاتر نیست.
 
منبع: فارس