Gerdab.IR | گرداب

آموزش ارتش اینترنتی چین

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۰

هدف این برنامه آموزشی، بهبود مهارت‌های سخنگویان و مبلغان اینترنتی و توانمندسازی آنان برای پاسخ به بحران‌های عمومی و نیز هدایت افکار عمومی چین اعلام شده است.

به گزارش گرداب، يك گزارش خبري از تلویزیون چین به طور سهوی فاش كرد كه چگونه "دپارتمان تبلیغات چین"، "ارتش مفسران اینترنتی" خود را آموزش می‌دهد. اين ارتش به طور مشخص از 50 درصد اعضای حزب تشکیل شده و وظیفه آن شکل دادن به افکار عمومی در اینترنت است.

حدود دو هفته قبل، تلویزیون "شیشوی چین" که یک تلویزیونی محلي در استان "هیوبی" است، از یک برنامه آموزشی که از سوی دپارتمان تبلیغات شیشوی و برای سخنگویانی از اتحادیه‌های کارگری مختلف و تمامی مفسران اینترنتی در کشور چین تدارک دیده شده بود، گزارش داد.

بنابراین گزارش، هدف این برنامه آموزشی بهبود مداوم مهارت‌های سخنگویان و مفسران اینترنتی و توانمندسازی آنان برای پاسخ به بحران‌های عمومی و همچنین هدایت افکار عمومی چین در مسیری سازنده است.

یکی از نمایندگان کمیته دائمی استان هیوبی که مدیر دپارتمان تبلیغات این استان نیز هست، در مراسم افتتاحیه خاطر نشان کرد: «اینترنت در حال حاضر به یک رسانه عمومی تبدیل شده که اطلاعات را به طور گسترده و با سرعت زیاد منتشر می‌کند. اینترنت تأثیرات بی‌شماری دارد و به نقش تحول آفرین خود در آینده ادامه خواهد داد و در نتیجه آن را به "میدان نبرد ایدئولوژی" تبدیل ساخته است.»

این گزارش افزود: در مواجهه با تنوع و پیچیدگی نیازها برای انتشار اخبار و هدایت افکار عمومی از طریق اینترنت، در اين برنامه آموزشی، هر فرد بايد مهارت‌های حرفه‌ای خود را در حوزه‌هاي زير بهبود و ارتقا بخشد: حراست از وجهه حزب و دولت، بررسي و پردازش اخبار فوری غیرمنتظره، هدایت افکار عمومی و اداره روابط عمومی و کاربرد، مدیریت اینترنت.

این برنامه به شرکت کنندگان انگيزه مي‌دهد تا به سخنوران رسانه‌ای توانمندي تبدیل شوند. افرادی که قادر باشند افکار عمومی را در مسیر درست هدایت کنند و در هارمونی و ثبات محلی مشارکت کنند. اين برنامه آموزشی همچنین دانش چگونگی انتشار اخبار، هدایت افکار عمومی، بهبود مهارت ارتباطی با رسانه‌ها و بررسي اخبار فوری را در مسیری مناسب ارائه مي‌دهد.

اصول اولیه ارائه شده برای پوشش رسانه‌ای مكتوب در زمینه اخبار فوری غیرمنتظره از این قرار بودند: حقایق را سریع گزارش کنید اما دلایل و علت‌ها را با احتیاط گزارش كنيد، با صدای ناشناس گزارش کنید در حالی‌که از ادبيات خاص خود استفاده می‌کنید؛ سطح مناسبی از اضطراب و ترس را حفظ کنید.

اینکه 50 درصد از اعضای این حزب چه افرادی هستند و چگونه کار خود را انجام می‌دهند، برای اکثر وبلاگ نويس‌هاي چینی، کاملاً ناشناخته است.

 اين مفسران اینترنتی، در ابتدا فعالیت‌‎های خود را مخفیانه انجام می‌دادند و به ندرت هویت خود را آشکار می‌کردند. در عین حال، در سال‌های اخیر پکن تلاش‌های خود را برای آموزش و تشویق آنها افزایش داده است و به آنها اجازه داد تا در رسانه‌ها حضور عمومی داشته باشند و موفقیت خود را به منصه ظهور برسانند.

در چین، نه تنها استانداري‌ها و شهرداری‌ها مفسران اینترنتی اجیر می‌کنند بلکه در شهرستان‌ها نیز برنامه‌های آموزشی برای مفسران اینترنتی برگزار می‌شود.

گزارش "دیلی اپل" خاطر نشان ساخت که با توجه به حمایت و پشتیبانی حزب کمونیست چین، تخمین زده می‌شود تعداد مفسران اینترنتی به 280 هزار نفر برسد. با پنچ اظهارنظری که هر یک از آنها می‌توانند در روز ارسال کنند، در مجموع تعداد این اظهارنظرها به 1.4 میلیون می‌رسد که همین تعداد برای اشباع انجمن‌های اینترنتی کافی است و اهداف حزب کمونیست را تأمین می‌کند.

این گزارش در انتها می‌افزاید: تحت تسلط حکومت حزب کمونیست چین، این افراد از ميان مردم شناسایی  و به اين كار تشويق مي‌شوند و آنها نيز اين کار را با صراحت انجام می‌دهند.

منبع: مشرق