Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن "دیپلماسی دیجیتال" را در آمریکای ‌لاتین توسعه می‌دهد

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۰

آمریکا به منظور دست‌یابی به سیاست‌های خود و همچنین کمک به شهروندان ناآرام آمریکای لاتین، درصدد گسترش شبکه های اجتماعی این منطقه است.

به گزارش گرداب، خبرگزاری "رویترز" در گزارشی به قلم "جازمین ملوین" از سیاست‌های اخیر آمریکا برای توسعه شبکه های اجتماعی از قبیل توئیتر و فیس‌بوک در منطقه آمریکای لاتین خبر داد.
 
پیش برد اهداف آمریکای لاتین با شبکه های اجتماعی
در گزارش خبرگزاری رویترز از دیپلماسی کنونی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین آمده است: آمریکا به منظور پیش برد اهداف خود برای اجرای دستورالعمل‌هایش در آمریکای لاتین و کمک به شهروندان اخیرا نارآم این منطقه، باید به شکل تهاجمی از شبکه های اجتماعی چون توئیتر و فیس بوک استفاده کند.
 
شبکه‌های اجتماعی در آمریکای لاتین مؤثرتر از جنبش‌های بهار عربی
سناتور ریچارد لوگار اظهار داشت که کشورهایی چون کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوآ همچنان درصدد محدود کردن آزادی‌های اقتصادی و سیاسی هستند در حالی که سایر کشورهای آمریکای لاتین به کمک برای تقویت گروه های اجتماعی نوظهور کشور خود نیازمند هستند.

 "لوگار"، جمهوری‌خواه ارشد کمیته سنای روابط خارجه آمریکا، گفت که شبکه‌های اجتماعی نقش مؤثری در جنبش‌های بهار عربی در آفریقای جنوبی و خاورمیانه داشته‌اند. استفاده از این شبکه‌ها درباره آمریکا لاتین نیز می‌تواند تاثیرات عمیق‌تری را به وجود آورد.
 
مزایای آمریکای لاتین در استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی
دفتر ریچارد لوگار در روز چهارشنبه گزارشی را در این باره منتشر خواهد کرد. لوگار پیش‌تر در مقدمه این گزارش گفته بود: «آمریکای لاتین نسبت به خاورمیانه از مزایایی برخوردار است؛ مزایایی از قبیل بیشتر بودن تعداد مشترکین تلفن همراه، کاربران اینترنت، دسترسی گسترده تر به اینترنت و سرورهای اینترنتی امن‌تر.»

 وی افزود که وزارت امور خارجه آمریکا باید تلاش خود را برای کمک به کشورهای آمریکای لاتین به منظور مقابله با ضعف در دانش و زیرساخت‌های خود بیشتر کند. به خصوص که رقبای اقتصادی مانند کشور چین برای نفوذ در منطقه در حال رقابت با آمریکا هستند.
 
حمایت آمریکا از گسترش برنامه های آموزشی در مهندسی نرم افزاری پیشرفته
در این گزارش آمده است: وقتی که نفوذ سیاسی آمریکا در منطقه در حال کاهش است، واضح است که روندهای تکنولوژیکی اجرا شده آمریکا باید روابط این کشور را با کشورهای آمریکای لاتین دچار تغییر کند.

در این گزارش که از سوی "کارل میکم" نتظیم شده است، کارمند ارشد لوگار در امور آمریکای لاتین و "کارائیب" توصیه می‌کند که آمریکا از گسترش برنامه های آموزشی در مهندسی نرم افزاری پیشرفته، مبانی کامپیوتر و برنامه های سواد آموزی اینترنتی در این منطقه حمایت کند. با وجود تنها 12 درصد منبع قابل دسترسی در اسپانیا و پرتغال، این گزارش اعلام کرد که "وزارت امور خارجه آمریکا" باید همچنین از گسترش وب سایت‌های محلی و ترجمه سایر منابع اینترنتی حمایت کند.
 
حجم گسترده خریداران رایانه و تلفن همراه در آمریکای لاتین
مشتریان به طور گسترده ای در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین در حال خریداری رایانه و تلفن‌های همراه هستند و در نتیجه، این امر فرصت مناسبی را برای توسعه غول‌های اینترنتی مانند شرکت گوگل فراهم می‌کند. این موضوع بیش از همه در مهم‌ترین کشور اقتصادی منطقه، برزیل، به چشم می‌خورد.  
 
تمرکز شرکت‌ها و دولت‌های خصوصی بر زیرساخت‌های ضعیف اینترنتی
در گزارش لوگار آمده است که به منظور فراهم کردن شبکه های اجتماعی برای اکثریت جمعیت 600 میلیونی آمریکای لاتین، شرکت‌ها و دولت‌های خصوصی باید بر روی زیرساخت‌های ضعیف منطقه متمرکز شوند. همان زیرساخت‌های ضعیفی که برای ارسال مطالب به سایت‌های اجتماعی به آن‌ها نیاز بود و همچنین این شرکت‌ها و دولت‌های خصوصی باید در حال توسعه مطالبی باشند که برای اینترنت‌های کم سرعت قابل دسترس باشد.
 
تلاش آمریکا برای از بین بردن "فیلترینگ" در سراسر دنیا
"الک راس"، معاون  وزیر امور خارجه و مشاور هیلاری کلینتون در امور سیاست‌های نوین وی اظهار داشت که گزارش لوگار با تلاش‌های دولت آمریکا در زمینه توسعه شبکه های اجتماعی آمریکای لاتین هماهنگی دارد. تلاش‌هایی که از طریق "کمپ‌های آموزش تکنولوژی" انجام می‌شود تا بلاگرها بتوانند در سرتاسر دنیا به اینترنت دسترسی داشته باشند. این کار از طریق اختراع نرم افزارهایی صورت می‌گیرد که بتوانند از فیلترهای ایجاد شده از سوی سنسورهای حکومتی عبور کنند.
 
شبکه های اجتماعی راهی برای متصل شدن دولت به مردم
الک راس در مصاحبه ای با "رویترز" گفت: «برای ما، [شبکه های اجتماعی] راهی برای متصل شدن به مردم محسوب می‌شود؛ مردمی که تمایل ندارند در اتاق‌های کنفرانس سیاسی بر روی صندلی‌های چوبی بنشینند.»

منبع: فارس