Gerdab.IR | گرداب

پشت پرده فتنه سوریه شبیه ایران است

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۰

بررسی انجام شده ما را به این نتیجه می‌رساند که توطئه سال گذشته علیه ایران همانند فتنه جاری در سوریه است و هر دو اهداف مشابه که مربوط به غرب و سیاست‌های غربی است را دنبال می‌کرده‌اند.

گرداب- سوریه این روزها مانند دیگر کشورهای عربی، شاهد بی ثباتی و ناامنی نسبی است، اما بررسی ها و نگاهی موشکافانه به رخدادهای جاری این کشور، نشان می دهد که نوع این حوادث، با دیگر کشورهای عربی تفاوت بسیاری دارد، زیرا دست های پنهان کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در بر هم ریختن اوضاع درونی این کشور به روشنی دیده می شود.

بنابراین، با هدف بررسی وضعیت این کشور، خبرنگار اعزامی "تابناک" به سوریه، گفت‌وگوی مفصلی با "عدنان محمود"، وزیر اطلاع‌رسانی دولت سوریه داشته که متن کامل آن به شرح زیر است:

لطفا کمی برایمان درباره اوضاع درونی سوریه توضیح دهید؟
آنچه در سوریه رخ می دهد، یک توطئه تمام عیار است. این یک توطئه غربی است که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده و در حال اجراست که هدف آن تکه تکه کردن منطقه است. آنان به دنبال از بین بردن هویت ملت های منطقه هستند.هدف اصلی از این کار در نهایت پیش بردن منافع و سیاست های رژیم صهیونیستی است. این طرح که در سوریه در حال اجراست، جهان عرب را به طور کامل آماج قرار داده است.

هدف این طرح همچنینایجاد فتنه و از بین بردن پایه جوامع و فرهنگ کشورهای منطقه است. آنان کشورهای ما را از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره آماج قرار داده اند، ولی درباره سوریه شما می دانید کشور ما در یک منطقه ژئوپلیتیک بسیار مهم از نظر جغرافیای سیاسی قرار دارد و همین امر باعث شده که سوریه به یک کشور مهم و محوری در منطقه تبدیل شود و بتواند در حوادث گوناگون منطقه نقش ایفا کند و تأثیرگذار باشد.

سوریه کشوری است که از حقوق عربی و پرونده‌های اعراب به ویژه پرونده فلسطین حمایت می‌کند و همچنین خواهان بازپس‌گیری همه سرزمین‌های عربی اشغال شده است. دولت سوریه از سوی دیگر، حامی و مدافع گروه‌های مقاومت علیه صهیونیستهای اشغالگر است. این کشور رابطه ای استراتژیک نیز با جمهوری اسلامی ایران دارد و با یکدیگر در راستای منافع یکدیگر، در منطقه حرکت می‌کنند. او همچنین به اصول ملی خود پایبند و مخالف هر گونه تنازل از حقوق قانونی خود در برابر اشغالگران است.

سوریه همچنین با هرگونه دست درازی به سرزمین‌هایش مخالف است و با آن مقابله می‌کند؛ بنابراین، طرحی که در مورد آن صحبت کردیم، سوریه ای را آماج قرار می‌دهد که این همه ویژگی دارد و در واقع آنان مخالف چنین اندیشه ضد صهیونیستی هستند. از همین روی، سوریه را مورد هدف قرار داده اند.
 
آنان همچنینبه دنبال ایجاد شکاف میان کشورهای هم‌پیمان مانند ایران و سوریه هستند تا صف کشورهای ضد صهیونیستی را به هم بریزند و از بین ببرند. از همین روی، آنان در وهله نخست وحدت ملی ما را آماج قرار داده اند زیرا وحدت ما یکی از اصول و پایه‌های قدرتمان به شمار می‌رود.

بنابراین ما به حوادث جاری در سوریه به صورت تاریخی و ریشه ای نگاه می‌کنیم و حوادثی را که در چند دهه گذشته در منطقه رخ داده، از عوامل وضعیت کنونی می‌دانیم. منظورم از زمان اشغال عراق در سال 2003 میلادی است تا به امروز. شما می‌دانید مورد هدف قرار دادن سوریه اقدام جدیدی نیست. این توطئه جدید به صورت سلسله وار بوده و دوره‌های گوناگونی پشت سر گذاشته است. پس از اشغال عراق سوریه را به بهانه‌های مختلف به شدت مورد فشار قرار دادند تا از حقوق خود دست بردارد و در مقابل آنان زانو بزند.

 آنها به دنبال این بودند که سوریه را از خط مقاومت دور کنند تا دست از حمایت گروه‌های مقاومت فلسطینی بردارد و بعد از آن می‌توان به ترور "رفیق حریری"، نخست وزیر پیشین لبنان و پس از آن جنگ 33 روزه صهیونیستی علیه لبنان اشاره کرد که این دو حادثه نیز حلقه ای از زنجیر توطئه جاری است. در همان زمان نیز به بهانه حمایت سوریه از حزب الله، کشورمان را زیر فشار و تحریم قرار دادند. جنگ 22 روزه علیه غزه نیز حلقه ای دیگر از این توطئه بود، برای اینکه بهانه ای ایجاد کنند و ما را زیر فشار قرار دهند.

اما سوریه با هم‌پیمانانش در منطقه که خط مقاومت هستند، توانست از این توطئه‌ها جان سالم به در ببرد و همچنان مدافع مقاومت باشد. ما توانستیم در تمام زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و غیره با توطئه آنان مقابله کنیم. آمریکا از دستیابی به اهداف خود در اجرای طرح خاورمیانه بزرگ به بن بست رسیده است.

بنابراین باید گفت این توطئه که اکنون در سوریه جاری است، چهره ای جدید از همان توطئه است که تنها ابزار آن تغییر کرده است. در توطئه وضعیت و حوادث جاری در منطقه مورد سوءاستفاده غربی‌ها قرار گرفته و بهانه ای شده تا سوریه را نیز به هم بریزند. آنان این بار از طریق گروه‌های مسلح تروریستی وارد عمل شده اند که این گروه‌ها مستقیم از سوی غرب حمایت مالی، تسلیحاتی، لجستیکی و رسانه ای می‌شوند تا بتوانند به راحتی توطئه غرب علیه سوریه را اجرا و کشورمان را از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تضعیف کنند.

بنابراین، هدف اصلی این توطئه ناتوان کردن سوریه است تا نتواند حامی مقاومت در منطقه باشد. آنان به دنبال ایجاد کشورهای ضعیفی در منطقه هستند تا بتوانند طرح خود را در منطقه اجرا کنند. آنان می‌خواهند این دولت‌های ضعیف، اجرا کننده سیاست‌های کامل غرب باشند، اما سوریه به اصول و ارزش‌های خود پایبند است و دست از حمایت گروه‌های مقاومتی برنمی‌دارد و رابطه استراتژیکی خود با ایران را قطع نخواهد کرد.

سوریه و ملتش اطمینان دارند که این توطئه را پشت سر خواهند گذاشت و وارد مرحله جدیدی خواهند شد که در آن قدرتمندتر شده و عزم راسخ تری خواهند داشت، زیرا ملت سوریه به طرح اصلاحات پیشنهاد شده ایمان دارند و بر این باورند که این اصلاحات که از سوی رئیس جمهورمان "بشار اسد" کلید خورده، برطرف کننده نیازها و درخواست‌های ملت است؛ چه از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره زیرا این اصلاحات یک چارچوب زمانی خاصی دارد. شما می‌دانید تاکنون چندین دستور از سوی شخص رئیس جمهور در چارچوب این اصلاحات صادر شده و بخش‌هایی از آن اجرا شده است.

ما اکنون در مرحله جدیدی هستیم که شامل مراحل سازندگی برای سوریه‌ آینده است؛ سوریه ای که دارای چهره ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جدیدی است و دموکراسی جدیدی را خواهد چشید و این مسئله از طریق اجرای قانون جدید انتخابات که از قوانین اصلاحات است در حال پیگیری است. در چند روز آینده نیز کمیته ای تشکیل خواهد شد تا قانون اساسی سوریه را مورد بازبینی قرار دهد.

اصلاحات اعلام شده بشار اسد چه مدت زمانی طول خواهد کشید؟
اصلاحات قرار است همواره ادامه داشته باشد، اما طرح اصلاحات فوری که از سوی دکتر بشار اسد اعلام شده، قرار است در مدت زمان شش ماه آینده اجرا شود و فورا به ثمر برسد؛ البته در این مدت قرار است با گروه‌های مسلح تروریستی نیز همزمان برخورد و مقابله شود تا به طور کامل از بین بروند، زیرا این گروه‌های مسلح به هیچ کسی رحم نمی‌کنند. آنان نظامیان از جمله نیروهای پلیس، ارتش، امنیتی و غیره و نیز نیروهای غیر نظامی را ترور می کنند و به شهادت می رسانند. برای نمونه، همین چند روز پیش، همزمان در شهر حمص یک افسر امنیتی و یک استاد دانشگاه رشته معماری را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. این فعالیت‌های گروه‌های مسلح موجب وحشت ملت سوریه می شود و زندگی آنان را به خطر می اندازد. این گروه‌ها به دنبال از بین بردن ثبات جامعه سوریه هستند. بدون شک، شما نیز اخباری در مورد ترورهای انجام شده به دست این گروه‌های تروریستی شنیده اید.
 
آیا به جز کشورهای غربی، کشورهای عربی یا منطقه ای نیز مانند ترکیه و غیره از این گروه های مسلح حمایت می کنند؟
بله، برخی کشورهای منطقه ای که نمی خواهم نام آنان را بیان کنم در آموزش و ارسال این گروه های مسلح تروریستی نقش مستقیمی دارند. متأسفانه این کشورها به گونه ای رفتار کرده اند که ملت هایشان هم راضی نیستند و فاصله ای واقعی میان ملت های این کشورها با حکومت هایشان افتاده است. اکنون که دولت و ملت سوریه چهره واقعی این توطئه را کشف کرده، با آن در حال مقابله است. ما هر روز به سر نخ های جدیدی از ارتباط این تروریست ها با کشورهای منطقه ای و غربی دست می یابیم. سوریه در معرض یک تروریسم برنامه ریزی شده و منظم قرار دارد. اما ما با اجرای اصلاحات در حال مقابله با توطئه های غربی هستیم و ملت سوریه به طور کامل از این طرح اصلاحات دفاع می کند.
 
اگر ممکن است کمی در مورد نقش رسانه های عربی مانند الجزیره، العربیه، الحره، BBC عربی و غیره در توطئه جاری علیه سوریه توضیح بدهید، به ویژه اینکه بنده به عنوان یک خبرنگار ایرانی اکنون در دمشق حضور یافته ام اما هیچ اثر و نشانه ای از ادعاهای این رسانه های عربی را ندیده ام.
همان گونه که شما می فرمایید آنان فقط ادعا می کنند. نه تنها شما بلکه تاکنون ده ها خبرنگار از کشورهای مختلف جهان به سوریه سفر کرده اند و از نزدیک با چشمان خود واقعیت امروز و وضعیت سوریه را مشاهده کرده اند. این رسانه هایی که نام بردید، هر روز با پخش تصاویری دروغین مدعی می شوند سراسر سوریه تظاهرات و قیام است در حالی که شما که خیابان ها و مناطق مختلف را با چشم از نزدیک دیده اید اعتراف می کنید هیچ اثری از اعتراضات وجود ندارد. آنان یک حمله رسانه ای تمام عیار علیه سوریه آغاز کرده اند و در آن حمله چهره ای غیر واقعی از سوریه به افکار عمومی جهان عرب نشان می دهند تا افکار عمومی را منحرف کنند.

آنان تلاش می‌کنند با این کار، شکستی مجازی و توهمی در سوریه نشان بدهند. در واقع ما اکنون علاوه بر جنگ رسانه ای با جنگ معنوی مقابل شده ایم. آنها تلاش می‌کنند دل ملت سوریه را خالی کنند تا از دولت و حکومتش ناامید شود. اکنون سوریه با یک سلاح جدید به نام بمب رسانه ای مواجه شده است. آنان به گونه ای سوریه را نشان می‌دهند تا به افکار عمومی جهان القا کنند که باید فوری از طریق نظامی به سوریه لشکرکشی شود و در واقع آنها به دنبال آن هستند که مجوز لشکرکشی به سوریه را از شورای امنیت سازمان ملل متحد دریافت کنند و پس از آن بهانه حمله نظامی به سوریه را به دست آورند.

ما هم‌اکنون آماج حمله شبکه‌های رسانه ای که نام بردید، قرار داریم که دیوانه‌ وار و نامنظم و غیر دقیق به انتشار اخبار علیه سوریه می‌پردازند. بررسی‌هایی که ما به عنوان وزارت اطلاع رسانی سوریه انجام داده ایم این است که بیش از 500 شبکه ماهواره ای و رسانه‌های مختلف از جمله شرکت‌های تبلیغاتی ـ رسانه ای به خبر پردازی علیه سوریه با یک صدای واحد می‌پردازند و آن صدای تروریست‌های مسلح و کشورهای غربی هستند و آنان به دنبال پیشبرد سیاست‌های غرب هستند.

بنابراین، ما به عنوان وزارت اطلاع رسانی سوریه از طریق شبکه و رسانه‌های مختلف کشورمان توانسته ایم تا حدی با این جوسازی رسانه ای برخورد کنیم. ما تأثیر قابل توجهی در زمینه انتقال و انتشار اطلاعات و اخبار در مورد وضعیت واقعی سوریه داشته ایم و این کار را از طریق نشر اخبار واقعی از وضعیت جاری در کشورمان انجام می‌دهیم.ما دروغ این شبکه‌های رسانه ای را رو کرده ایم. همین امر موجب شده لابی‌های غربی و صهیونیستی با همکاری اتحادیه اروپا جنگی تمام عیار علیه شبکه‌های سوری راه بیاندازند و تعداد بسیاری از آنان را تحریم کرده و از ادامه پخش و فعالیت ماهواره ای منع و محروم کرده اند زیرا نمی خواهند این رسانه‌ها با قدرتی استراتژیک برای مقابله با دروغ پردازی‌های آنان بپردازند. آنها نه تنها به تحریم اقتصادی سوریه پرداخته اند بلکه ما را تحریم رسانه ای نیز کرده اند زیرا جرئت شنیدن صدای واقعیت را ندارند. آنها می‌خواهند تصویری که مایلند را از سوریه به جهانیان ارائه و نشان دهند تا در آن صورت بهانه حمله به کشورمان برایشان مهیا شود.

همانطوری که می دانید در سال گذشته، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران فتنه ای علیه کشور ما به راه افتاد که از سوی غرب و رسانه های غربی نیز حمایت می شد. اگر ممکن است کمی در مورد وجه تشابه فتنه جاری در سوریه با فتنه سال گذشته ایران برایمان توضیح دهید.
بله، اهداف هر دو فتنه یکی بوده است زیرا ایران و سوریه هر دو مخالف دخالت غرب در کشورهایشان و در منطقه و هر دو مدافع مقاومت هستند؛ بنابراین، بررسی انجام شده ما را به این نتیجه می رساند که توطئه سال گذشته علیه ایران همانند فتنه جاری در سوریه است و هر دو اهداف مشابه که مربوط به غرب و سیاست های غربی است را دنبال می کرده اند.
 
به نظر شما فتنه جاری در سوریه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا اصلاحات سوریه باعث پایان حوادث جاری در این کشور می شود؟
هرچه در اصلاحات بیشتر پیش می رویم، می بینیم که دشمنان بهانه‌ جدیدی به میان می آورند و سقف درخواست های خود را بالا می برند تا مانع از ادامه‌ بهبود وضعیت سوریه شوند. آنان می خواهند جلوی پیشرفت ما را بگیرند. در همین هنگام ما شاهد آن بودیم که وقتی سوریه در حال اعمال اصلاحات است غربی ها دست به تحریم این کشور زدند تا سوریه را از ادامه حرکت در مسیر اصلاحات و پیشرفت باز دارند. آنها نمی خواهند حتی ملت سوریه کوچکترین بهره و سود را ببرد؛ بنابراین، باید گفت در چهره واقعی جاری در سوریه گروه های اندک تروریستی و مسلح در نقاط مختلف دست به عملیات های تروریستی می زنند و پس از آن تظاهرات کوچکی با جمعیت های کمی برگزار می شود، اما این گونه حوادث که بیشتر در شهرهای مرزی و دوردست رخ می دهد، از سوی غربی ها و رسانه های عربی همسو با غرب بوده و آنها به گونه ای که به نفع رژیم صهیونیستی است گام برمی دارند.
 
آنان تا به این لحظه نتوانسته اند به موفقیت چشمگیری دست یابند، مگر تعدادی ترور در مناطق مختلف که آن هم با آگاهی ملت سوریه چهره واقعی تروریست ها نمایان شد. آگاهی ملت باعث شده که با پایبندی و همکاری با نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس، امنیت کامل در بیشتر شهرهای سوریه برقرار شود مگر در تعدادی از شهرهای حاشیه ای آن هم به صورت عملیات های تروریستی گذری.
 
بنده شنیده ام برخی چهره های عربی و لبنانی مانند "سمیر جعجع"، رئیس حزب "کتائب لبنان" مستقیم سوریه را تهدید کرده که گروه های تک تیرانداز به سوریه اعزام خواهد کرد تا اوضاع این کشور را به هم بریزد؛ آیا این خبر درست است؟
خیر، اینکه بگوییم فلان شخصیت مستقیم چنین ادعایی کرده، بعید است؛ اما در مورد گروه ها و افراد مسلح که عضو شبکه های تروریستی هستند، باید گفت از سوی کشورهای مختلف وارد سوریه می شوند، بله حتی از لبنان. اما چه گروهی به طور دقیق، نمی توانم نام ببرم. اخبار و اطلاعاتی که در دست دارم این است که این گروه های مسلح، اکنون در پایین ترین سطح روحی قرار دارند، زیرا در برابر آگاهی و وحدت ملت سوریه که به دنبال اخراج آنها از سرزمین های این کشور هستند، کم آورده اند.
 
آیا می توان گفت کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین که حامی سوریه هستند، از جهتی حمایت می کنند که سوریه مقابل غرب ایستاده است؟
خیر، روسیه و چین و به ویژه روسیه به خوبی توطئه غرب و آمریکا علیه سوریه و چهره واقعی غربی ها و اهدافشان در منطقه را درک می کنند. از همین روی، دست از حمایت سوریه برنمی دارند. آنان از طرح کامل غرب برای منطقه آگاهی دارند و همین امر موجب شده در شورای امنیت نیز در مقابل درخواست غرب و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه سوریه و صدور مجوز حمله به سوریه بایستند.
 
در پایان اگر ممکن است درباره مواضع متناقض ترکیه در قبال سوریه برای ما توضیح دهید.
همان گونه که اعلام کردم برخی از کشورهای منطقه با هدف دستیابی به منافع خود، محرمانه و پنهانی با غرب در ارتباط و اجرا کننده سیاست‌های آنان هستند. ترکیه نیز از جمله این کشورهاست؛ بنابراین، ما ترکیه را دعوت می‌کنیم که به راه درست و واقعی باز گردد و دست از رفتارهای خود بردارد. ترکیه نباید از زاویه مدنظر و مورد علاقه خود به حوادث سوریه نگاه کند. آنان باید شاهد ترورهای انجام شده به دست این گروه‌های مسلح علیه ملت مظلوم و غیر نظامی سوریه نیز باشند.
 
 در پایان، کشورهای منطقه را دعوت می‌کنم که دست از سیاست‌های ضد سوری خود بردارند و به راه درست که حمایت از مقاومت است، بازگردند و در این مسیر حرکت کنند.