Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ بازتاب جهانی پاسخ امام خامنه‌ای به دسیسه آمريكا

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۰

رسانه‌های جهان به شکل گسترده سخنان رهبر معظم انقلاب و پاسخ ایشان به توطئه اخیر آمریکا در متهم کردن کشورمان را منعکس کردند.

به گزارش گرداب، سخنان ولی امر مسلمین جهان در چهارمین روز سفر به کرمانشاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت.
 
بنا بر این گزارش، شبکه آمریکایی "سی ان ان" ضمن اشاره به بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب گزارش داد: رهبر ایران در برابر هزاران نفر از مردم گیلان غرب که شعار مرگ بر آمریکا سر داده بودند، در برابر اتهامات اخیر آمریکا، واکنش تندی نشان داد و آنها را دروغ و بی‌پایه خواند.

شبکه تلويزيوني سي ان ان اعلام کرد: آيت الله علي خامنه اي رهبر عالي ايران روز شنبه در اولين واکنش مستقيم خود به  اتهامات آمريکا مبني بر حمايت ايران از طرحي براي ترور يک ديپلمات سعودي در آمريکا گفت آمريکا تلاش مي کند ايران را منزوي کند.
 
این شبکه با اشاره به سخنان روز شنبه امام خامنه ای در جمع مردم گیلان غرب گفت: رهبر عالی ایران اتهام علیه ایران مبنی بر اینکه اسپانسر و حامی ترور سفیر عربستان در آمریکا بوده است را بی معنا خواند.

در حالی که ولی امر مسلمین جهان در سخنان خود فرموده بودند که اقدامات آمریکا تنها موجب منزوی تر شدن این کشور خواهد شد، سی ان ان ادامه داد: در حالی که سخنان آیت الله سید علی خامنه ای مستقیم از تلویزیون پخش می شد، وی این اتهامات را رد کرد و گفت: آمریکا قصد دارد ایران را منزوی کند.
 
شبکه "بی بی سی" نیز  در انعکاس سخنان رهبر معظم انقلاب گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در شهر گیلان غرب، به شدت نسبت به ادعاهای مربوط به دست داشتن ایران در ترور نافرجام سفیر عربستان سعودی در آمریکا واکنش نشان داد و گفت که مقام‌های آمریکایی با نسبت دادن یک تهمت مهمل و بی‌ معنا به چند ایرانی، تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران را مدافع تروریسم معرفی کنند.
 
روزنامه "الشرق الاوسط" نوشت: رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران آيت الله علي خامنه اي ديروز اتهامات واشنگتن  بر ضد ايران درباره توطئه ترور سفير عربستان در واشنگتن را  رد و آن را سخيف توصيف کرد. وي طي سخناني در سفر به غرب کشور که  تلويزيون ايران آن را پخش کرد، گفت: «آمريکا داستان کاملي را سرهم کرد که شامل اتهامات سخيفي بر ضد برخي از ايرانيها است و ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد، اما اين نوع توطئه براي منزوي کردن جمهوري اسلامي ناموفق خواهد بود.»
 
"شبکه یورونیوز" هم با انتشار برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: در شرایطی که آمریکا با طرح مسئله دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی بر تنش‌های موجود میان روابط ایران و عربستان دامن زده است، رهبر جمهوری اسلامی با رد این اتهامات در سخنان خود اظهار داشت، این نخستین بار نیست که آمریکا تلاش می‌کند ایران را منزوی کند، اما هر بار خودش منزوی می‌شود.

این شبکه تلويزيوني گزارش داد: آيت الله [خامنه اي] که جهت گيري هاي اصلي سياسي ملي و بين المللي ايران را مشخص مي کند بار ديگر تاکيد کرد که کشورش در توطئه اي احتمالي براي قتل سفير عربستان سعودي در آمريکا دست نداشته است.  
 
شبکه "تي وي پنج فرانسه" گزارش داد: واشنگتن تهران را متهم کرده است که پشت توطئه اي قرار دارد که هدف از آن به قتل رساندن سفير عربستان سعودي در آمريکا بود.
 
اين شبكه افزود: آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران در پاسخ به اين اتهام گفت که آمريکا به صورت بي فايده و بي دليل چند ايراني و جمهوري اسلامي ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي کند. ايشان در جواب دندان شكني ادامه داد که آمريکا مرتب عليه ما توطئه مي کند، اما اتهامات آنها عليه ما که با هدف منزوي کردن ما انجام مي شود بي فايده است و در نهايت خودشان منزوي مي شوند.

روزنامه صهیونیستی "جرزالم پست" نیز با گزارشی از سخنان امام خامنه ای، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران، در برابر جمعیت حاضر با رد اتهامات آمریکا اظهار داشت: «در چند روز اخیر در مطبوعات و رسانه‌های وابسته به شبکه‌های صهیونیستی هیاهو کردند و تهمتی بی اساس به چند نفر ایرانی در آمریکا زدند و آن را بهانه‌ای کردند که ایران را مدافع تروریسم معرفی کنند؛ نگرفت و نمی‌گیرد.»
 
 
سایت "صدای آمریکا" نیز در این زمینه نوشت: «رهبر جمهوری اسلامی ایران می گوید ادعاهای آمریکا که ایران از توطئه ترور سفیر عربستان سعودی حمایت کرد، مهمل و بی معنا است. آیت الهم علی خامنه ای روز شنبه در سخنانی در جمع مردم کرمانشاه، که از تلویزیون پخش می شد، آمریکا را متهم کرد که در کوشش برای منزوی ساختن ایران، اتهامات بی اساس علیه چند ایرانی در آمریکا وارد آورده است.»
 
روزنامه "واشنگتن پست" نیز با انتشار بخش‌هایی از سخنان رهبری نوشت: رهبر ایران، روز شنبه با تقبیح اتهامات مطرح از سوی آمریکا، آن را پیش‌زمینه‌ای برای تلاش‌های بیشتر در راستای شکل‌گیری یک اجماع جهانی علیه ایران خواند.
 
این روزنامه در ادامه افزود: آیت‌الله خامنه‌ای، این اتهامات را بی پایه و بي معنا می داند و بر این باور است که این اقدام تلاشی است از سوی غرب جهت یافتن بهانه برای منزوی ساختن ایران و برخورد با آن.

اين روزنامه افزود: ايران قويا اتهام تلاش براي ترور سفير عربستان را رد کرده است.
 
سایت "دویچه وله"، نیز در مورد واکنش ایران به اتهامات آمریکا نوشت: مسئولان جمهوری اسلامی در پاسخ به اتهام مشارکت ایران در طرح ترور نافرجام سفیر عربستان در آمریکا، مواضع متفاوتی گرفته‌اند. تازه‌ترین واکنش از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ابراز شده که گفته است: «مقامات آمریکایی با نسبت دادن یک تهمت مهمل و بی‌معنا به چند ایرانی، تلاش کردند تا جمهوری اسلامی را مدافع تروریسم معرفی کنند.»

شماره امروز پايگاه اينترنتي روزنامه اماراتي "الخليج" نیز نوشت: [آيت الله] علي خامنه‌اي، رهبر عاليقدر جمهوري اسلامي ايران ديروز شنبه اتهامات "مسخره و قديمي" واشنگتن را به کشورش مبني بر سازماندهي توطئه ترور سفير عربستان سعودي در واشنگتن رد کرد.
 
الخلیج ادامه داد: [آيت الله] خامنه اي در سخنراني خود در جمع مردم گيلان غرب از توابع استان کرمانشاه که از تلويزيون پخش شد، گفت: آمريکا "در چند روز اخير اتهامات بي معنايي را به چند نفر ايراني نسبت داد و کشور را به حمايت از تروريسم متهم کرد.
 
سایت "رادیو فرانسه" هم نوشت: آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اتهام پشتیبانی از تروریسم را "مهمل و بی معنا" خواند. آیت الله خامنه ای گفت: «آنها با نسبت دادن یک تهمت مهمل و بی معنا به چند ایرانی تلاش کردند بهانه ای به دست آورند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مدافع تروریسم مورد هجوم تبلیغاتی قرار دهند.»
 
روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" نیز با انتشار خبری به رد اتهامات کذب آمریکا از سوی مقام معظم رهبری و اشاره ایشان به تلاش‌های غرب در طرح توطئه علیه ایران و منزوی کردن کشورمان پرداخت.
 
اين روزنامه صهيونيستي امروز در نسخه اينترنتي خود نوشت: [آيت الله] خامنه اي روز شنبه اتهامات آمريکا را مبني بر اينکه دو ايراني نقشه ترور سفير عربستان در واشنگتن را کشيده اند بي اساس خواند. [آيت الله] خامنه اي که در جمع مردم استان کرمانشاه در غرب ايران سخن مي گفت افزود: «آنها با نسبت دادن يک تهمت مهمل و بي معنا به چند ايراني در آمريکا تلاش کردند بهانه اي براي معرفي جمهوري اسلامي به عنوان حامي تروريسم به دست آورند.» وي افزود: «اين توطئه نگرفت و نخواهد گرفت.»
 
سایت "رادیو فردا"، وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، نیز به انعکاس سخنان امام خامنه ای پرداخته و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین واکنش مستقیم خود به اتهام توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، این اتهام را تهمت مهمل و بی‌معنا خواند و گفت که این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.
 
این سایت ادامه داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای که در سفر خود به استان کرمانشاه روز شنبه در گیلان‌غرب سخن می‌گفت افزود: «دشمن برای گسترش ایران ‌هراسی یقه می‌دراند و جان می‌کند، اما همانند گذشته جز نفرت بی ‌پایان ملت ‌ها از رژیم آمریکا و افزایش علاقه مردم به شعارهای پرافتخار ملت ایران هیچ نتیجه‌ای به دست نمی‌آورد.»
 
علاوه بر این، خبرگزاری "رویترز" با بازتاب دادن سخنان رهبر معظم انقلاب گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این مطلب که غرب تلاش می کند اتهامات بی پایه‌ای را علیه ایران طراحی کند، تأکید کرد: «آنها می‌گویند که می‌خواهند ایران را منزوی کنند، اما خودشان منزوی شدند و امروز هیچ دولتی در میان ملت‌ها به اندازه آمریکا منفور نیست.»

شبکه تلويزيوني "الجزيره انگليسي" به بيانات رهبر معظم انقلاب در رد ادعاي آمريکا مبني بر دست داشتن ايران در توطئه ترور سفير عربستان سعودي اشاره کرده و گزارش داد: رهبری عالی ایران، آمریکا را به خاطر اتهام علیه ایران محکوم کرد و آن را بی معنا خواند. آیت الله خامنه ای در میان حامیان خود گفت که مردم بسیار کمی این ادعا را قبول کردند. آمریکا تاکنون توطئه های بسیاری علیه ایران انجام داده است که هیچ کدام آنها به نتیجه نرسیده است. آنها مي گويند مي خواهند ايران را به انزوا بکشانند، اما خودشان منزوي شده اند.

"خبرگزاری فرانسه" نیز سخنان رهبر انقلاب را مورد توجه خود قرار داد و گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای اتهامات آمریکا مبنی بر حمایت ایران از طرح ترور سفیر عربستان را قویا رد کرد و گفت: «امروز هیچ دولتی در میان ملت‌ها به اندازه آمریکا منفور نیست. رئیس‌جمهور آمریکا دو سال پیش به مصر رفت و تلاش کرد، افکار عمومی مسلمانان را به خود معطوف کند، اما چه نتیجه‌ای داشت؟ امروز شعار ضد آمریکا در همان کشورها برپاست.»