Gerdab.IR | گرداب

۹۹ درصدی‌های وال‌استريت چه كساني هستند؟

تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۰

اگرچه به نظر می‌رسید که معترضان جنبش وال‌استریت از مردم فقیر و کسانی که نسبت به ثروتمندان جامعه حسادت می‌کنند باشند، اما بررسی‌های مردم‌شناسی انجام شده نشان‌گر این واقعیت است که افراد از هر گروه و سن و تفکر سیاسی در این جنبش حضور دارند.

به گزارش گرداب به نقل از جوان آنلاين، معترضان شرکت‌کننده در جنبش اشغال وال‌استریت اگرچه به گفته‌ای جزو ۹۹ درصدی هستند که خود را از یک درصد باقیمانده مردم ثروتمند امریکا جدا می‌دانند اما هر کدام از آنها از طبقه و گروه خاصی آمده‌اند. این در حالی است که رسانه‌ها آنها را جزء یک نوع و تیپ در نظر می‌گیرند.

پروفسور "هکتور کوردرو گازمن" از دانشگاه" باروک" به همراه تحلیل‌گر تجاری، "هریسون شوالتز" به بررسی یک نظرسنجی از نظرات یک هزار  و619  بازدیدکننده از وب‌سایت رسمی اشغال وال‌استریت به نام "occupywallstreet.org" در پنجم اکتبر پرداخته‌اند و به نتایج جالبی در مورد طیف‌شناسی این جنبش رسیده‌اند که نشان می‌دهد ۹۹ درصد معترض، افراد دیگری را نیز در برمی‌گیرد.

ابتدا به نظر می‌رسید این اعتراضات از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان ایده‌آل‌گرا به راه افتاده است، اما با بررسی نظرسنجی‌های انجام شده مشخص شد که تنها یک چهارم از معترضان، دانش‌آموزان مدارس هستند. همچنین ۱۰ درصد از آن‌ها دانش‌آموزان تمام وقت بوده‌اند و از این تعداد تنها ۸ درصد از معترضین دارای مدرک دیپلم هستند. طبق آمار بیشتر این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند به طوری که دوسوم مردم معترض دارای سن کمتر از ۳۵ سال هستند.

این آمار نشان می‌دهد ۱۳ درصد از معترضین بین سنین ۳۵ تا ۴۵ سال بوده و۲۰ درصد دیگر نیز بالای ۴۵ سال هستند که در مقایسه با قشر جوان بسیار پیرتر به نظر می‌آیند.

از آنجایی که این اعتراضات علیه قشر بسیار ثروتمند امریکا صورت گرفته، اکثر مفسرین فکر می‌کنند که معترضان از اقشار بی‌کار و حسود جامعه هستند. در رد این ادعا باید گفت که کاندیدای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا نیز در میان معترضان و هم‌صدا با آنان بوده است.

درآمد سالانه حدود ۱۵ درصد از افراد معترض ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار، ۱۳ درصد بالای ۷۵ هزار دلار و 2 درصد حتی بالای ۳۰۰ هزار دلار داشته که جزء خانواده‌های مرفه امریکا به شمار می‌روند و این ادعای کین مبنی بر فقیر بودن معترضان را رد می‌کند.

بیش از نیمی از این افراد دارای کار تمام وقت و ۲۰ درصد نیمه وقت هستند. از مجموع ۳۰ درصد باقیمانده نیز تقریباً نیمی از آن بی‌کار هستند که این آمار خیلی با آمار دولتی که نرخ بیکاری را حدود ۹ درصد را اعلام می‌کند، تفاوت ندارد.

در مورد دیدگاه سیاسی افراد نیز باید گفت که به‌رغم این‌که معترضان به شرکت در نظرسنجی‌های سیاسی رغبتی نشان نمی‌دهند، آمارها حاکی از آن است که ۲۷ درصد از معترضان دموکرات و بقیه مستقل بوده‌اند، البته تعجبی ندارد که تنها ۴/۲ درصد از معترضان را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند.