Gerdab.IR | گرداب

توصیف دادستان سابق گوانتانامو:

گوانتانامو زندانی است که در آن هیچ قانونی وجود ندارد

تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰

دادستان کل سابق آمریکا در زندان گوانتانامو دولت وقت این کشور را متهم کرد که در منطقه گوانتانامو "زندانی فارغ از هر نوع قانون" به راه انداخته بود.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، دادستان کل سابق آمریکا در زندان گوانتانامو دولت وقت این کشور را متهم کرد که در منطقه گوانتانامو "زندانی فارغ از هر نوع قانون" به راه انداخته بود. این سخنان در آستانه دهمین سالگرد تاسیس زندان مزبور ایراد می‌شود.

بنابراین گزارش، "موریس دیویس"، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که در سال 2007 دوران خدمتش به اتمام رسیده و دادستان کل سابق زندان گوانتانامو است، نسبت به نحوه بازجویی‌ها در زندان مزبور اعتراضاتی دارد که در سخنانی در آستانه 13 نوامبر، دهمین سالگرد تاسیس زندان گوانتانامو به دستور مستقیم بوش پسر، رئیس جمهور سابق آمریکا به آنها اشاره کرده است.

به گفته دیویس، شیوه بازجویی در گوانتانامو بر اساس قوانین خود آمریکا نیز شکنجه محسوب شده و اگر شکنجه جرم است، باید تحت پیگرد قرار گیرد. نیروهای نظامی آمریکا در گوانتانامو در بازجویی از روش‌های غیرقانونی استفاده می‌کردند که خلاف نظر دادستانی نیز بوده است.

دادستان سابق گوانتانامو که در کنفرانسی مرتبط با "حقوق بشر" در دانشگاه "بارد کالج" ایالت نیویورک صحبت می‌کرد پس از بازنشستگی تغییر موضع 180 درجه‌ای داد و به مدیر پروژه "مقابله با جنایات جنگی" تبدیل شد.

به تصریح دیویس، ما در گوانتانامو مجموعه‌ای را ایجاد کردیم که می‌دانستیم غیرقانونی است، اما دیگر کافی است و زمان آن رسیده است که بایستیم و خود را در آینه ببینیم.

دیوس که خود مدت 2 سال به عنوان دادستان کل در گوانتانامو خدمت کرده مدعی است که نیروهای نظامی آمریکا رضایتی به آنچه انجام می‌شد نداشتند، اما سیاستمداران آنها را وادار به استفاده از شکنجه می‌کردند و سپس نتایج بازجویی ناشی از شکنجه برای تصمیم‌گیری به وی می‌رسیده است.

وی افزود: «در برابر نگرانی من در خصوص غیرقانونی بودن استفاده از این روش‌ها از سوی مقامات سیاسی به من گفته می‌شد که "پرزیدنت بوش" تشخیص داده‌ است که ما از شکنجه استفاده نمی‌کنیم. تو که هستی که می‌گویی شکنجه‌ای صورت گرفته است؟»

گوانتانامو بخشی از خاک کوبا و تحت اشغال آمریکایی‌هاست. 10 سال پیش شکنجه‌گاه آمریکایی ها در آن بنیاد نهاده شد. باراک اوباما در انتخابات 2008 با شعار تعطیلی گوانتانامو در قالب شعارهای کلان خود تحت عنوان "تغییر"، به پیروزی رسید، اما هرگز حاضر به تعطیلی این زندان نشد.

منبع: فارس