Gerdab.IR | گرداب

ایران: آمریکا باید رسما عذرخواهی کند

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۰

ایران از آمریکا به علت اتهام بر ضد دولت ایران مبنی بر دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا رسماً شکایت کرده است.

به گزارش گرداب، ایران در نامه‌ای خواستار عذرخواهی آمریکا به علت طرح اتهام توطئه ترور سفیر عربستان بر ضد ایران شده و همچنین غرامت نامعینی را به سبب خسارات مادی و معنوی این اتهام بی اساس درخواست کرده است .

آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم "متیو لی" نوشت: یک مقام آمریکایی یکشنبه اعلام کرد ایران از آمریکا به علت اتهام بر ضد دولت ایران مبنی بر دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا رسماً شکایت کرده است.

بنا به اعلام این مقام، آمریکا جمعه نامه ای دیپلماتیک مبنی بر ابراز ناخرسندی ایران از اتهامی که اوایل این ماه به کشور وارد شد، دریافت کرد. ایران اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا را رد کرده است.

این مقام گفت این نامه از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، به آمریکا تحویل داده شده است. این مقام به خاطر ارائه اطلاعات درباره تبادل دیپلماتیک خصوصی دو کشور، خواست که نامش فاش نشود.

اوایل این ماه، مقامات آمریکا ادعا کردند عوامل وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در توطئه ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن دست داشته اند.

یک منبع دیپلماتیک ایرانی که وی نیز به علت حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود گفت در این نامه ایران تاکید کرده است ادعاها و اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا  مبتنی بر دروغ  است.

ایران همچنین شیوه های دیپلماتیک آمریکا را که ناقض قوانین و مقررات بین المللی  می داند، زیر سوال برده است.

این منبع ایرانی عبارات دقیق این نامه را ذکر نکرد، اما گفت در این نامه همچنین به کشته شدن هزاران نفر در عراق از زمان تهاجم آمریکا به این کشور از سال ۲۰۰۳ و  میلیاردها دلار پول که از جیب شهروندان آمریکایی  خرج شده، اشاره شده است.

به علت روابط نزدیک ایران با اکثریت شیعه عراق و دولت نوری مالکی، نخست وزیر این کشور، برنامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان امسال با انتقاد شدید مخالفان سیاسی رو به رو شده است.

این منبع ایرانی افزود ایران در این نامه خواستار عذرخواهی آمریکا به علت طرح اتهام توطئه ترور سفیر عربستان بر ضد ایران شده و همچنین غرامت نامعینی را به سبب خسارات مادی و معنوی این اتهام بی اساس درخواست کرده است.

منصور ارباب سیار (تلفظ صحیح سی یر)، شهروند آمریکایی ایرانی تبار 56 ساله که گذرنامه ایرانی دارد هفته پیش در دادگاه منطقه ای نیویورک درباره اتهام ترور اظهار بی گناهی کرد.

بر اساس شکایت آمریکا، ارباب سیار نقش خود را در توطئه یک و نیم میلیون دلاری برای ترور سفیر عربستان در رستورانی در واشنگتن به وسیله بمبگذاری پذیرفته بود. اما بسیاری از کارشناسان مسائل ایران این موضوع را زیر سوال برده اند که چرا نیروی قدس که عملیات خود را به طور ویژه از طریق یک طرف ثالث مانند حزب الله لبنان اجرا می کند، باید به سراغ فردی چون ارباب سیار برود که قبلاً در یک گاراژ خودروهای دست دوم در تگزاس کار می کرده؛ فردی که متهم است برای ترور به دنبال اجیر کردن آدمکشهای حرفه ای باند قاچاق مواد مخدر مکزیک بوده است.

تاریخ محاکمه ارباب سیار تعیین نشده است. جان اف کینان، قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا برنامه ریزی کرده است جلسه بعدی دادگاه بیست و یکم دسامبر برگزار شود.

منبع: فارس