Gerdab.IR | گرداب

انتشار بدافزار دوکو حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی است

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۰

گزارش جدید منتشر شده از سوی موسسه امنیتی کاسپراسکای نشان می دهد تلاش برای طراحی و توسعه این بدافزار سابقه طولانی داشته و به سال 2007 بازمی گردد.

به گزارش گرداب به نقل از کامپیوترورلد، گزارش جدید منتشر شده از سوی موسسه امنیتی کاسپراسکای نشان می دهد بدافزار دوکو که سیستم های صنعتی و سازمان های حساس را هدف گرفته، خطری به مراتب جدی تر از آن است که تا به حال تصور می شد.

 در گزارش کاسپراسکای تصریح شده افرادی که کنترل دوکو را در دست دارند، آن را برای انجام هر حمله از نو بسته بندی و آماده می کنند و تلاش برای طراحی و توسعه این بدافزار سابقه طولانی داشته و به سال 2007 بازمی گردد.

تجزیه و تحلیل نمونه های این حمله و همین طور بررسی اطلاعات جمع آوری شده در این زمینه ثابت می کند که تهدید دوکو را باید کاملا جدی گرفت و از کاربرد روش های سنتی برای مقابله با آن پرهیز کرد.

کاسپراسکای معتقد است که هسته اولیه این بدافزار در تاریخ 31 آگوست سال 2007 طراحی شده، هر چند برخی کارشناسان هم فوریه سال 2008 را آغاز فعالیت دوکو می دانند.

با توجه به نحوه عملکرد دوکو می توان گفت که این بدافزار قربانیان خود را به دقت انتخاب می کند و برای حمله به هر  یک از آنها از روش منحصر به فرد و اختصاصی استفاده می کند. نکته مهم دیگر تلاش فزاینده و جالب دوکو برای مخفی کاری و پاک کردن ردپای خود است.

با توجه به این تحلیل ها این فرضیه که دوکو جایگزین کرم استاکس نت محسوب می شود تا حدی زیر سوال می رود.

منبع: فارس