Gerdab.IR | گرداب

ديپلماسی شهروندی با موسيقی؛

٤٠ كشور دنیا، هدف ديپلماسی موسيقی آمريكا

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۰

آمريكا با هدف نفوذ و تاثيرگذاري بر جوانان، به ويژه مسلمانان، با همكاری انجمن صداهای آمريكا، ٤٠ كشور را هدف ديپلماسی موسيقی خود قرار داد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، آمريكا در ديپلماسي هنري خود با هدف نفوذ و تاثيرگذاري بر جوانان جهان، به ويژه جوانان كشورهاي مسلمان، از هنر موسيقي نهايت بهره برداري را می‌كند و براي اين جوانان به صورت زنده موسيقي اجرا مي‌نمايد.
 
آن چنان كه وب‌سايت وزارت امور خارجه آمريكا مي‌نويسد: اداره فرهنگي و آموزشي وزارت امور خارجه در راستاي تعامل با ملت‌هاي جهان از طريق ابزار موسيقي روز 31 اكتبر سال جاري از دور جديد همكاري با "انجمن صداهاي آمريكا" خبر داد. اين برنامه بين‌المللي تعامل فرهنگي تحت عنوان برنامه موسيقي آمريكا در خارج از كشور بين سال‌هاي 2012 تا 2013 انواع سبك‌هاي موسيقي را در بيش از 40 كشور جهان به اجرا مي‌گذارد.

برنامه موسيقي آمريكا در خارج از كشور بر ديدگاه ديپلماسي "قدرت هوشمند" هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا استوار است كه كاربرد طيف گسترده‌اي از ابزارهاي ديپلماتيك – در اين مورد خاص، موسيقي – را با هدف ارتباط بيشتر و درك بهتر ملل جهان در دستوركار قرار مي‌دهد. اين سياست برپايه ميراث تاريخي سفيران جاز وزارت امور خارجه بنيان نهاده شده است كه در دهه 1950 با هدف تعامل از طريق موسيقي براي نخستين بار سفر به دور دنيا را آغاز کردند.

وزارت امور خارجه و انجمن صداهاي آمريكا اجراي برنامه‌هاي گوناگون تعامل فرهنگي را به مدت چند ماه و در چند كشور برنامه‌ريزي مي‌نمايند. در جريان اين برنامه‌هاي تعامل فرهنگي، 10 تا 12 مجموعه از آثار موسيقي آمريكا در كنسرت‌هاي عمومي، اجراي زنده با همكاري نوازندگان محلي، سخنراني، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و جلسات فشرده با حضور اقشار مختلف جامعه هدف اجرا خواهند شد. گروه هدف اين برنامه جوانان و نوجوانان تقريباً 40 كشور جهان هستند كه به اجراي زنده موسيقي آمريكايي دسترسي ندارند.

مجموعه آثار اين گروه براساس كيفيت هنري و تعهد به برنامه تعامل فرهنگي و آموزشي پس از برگزاري يك رقابت آزاد انتخاب خواهند شد.

اداره فرهنگي و آموزشي وزارت امور خارجه در نظر دارد از طريق انواع برنامه‌هاي تعامل دانشگاهي، فرهنگي، بخش خصوصي، حرفه‌اي و ورزشي درك متقابل بين‌المللي را بهبود نمايد. اين برنامه‌هاي تعامل بين‌المللي جوانان، دانشجويان، مربيان، هنرمندان، ورزشكاران و مديران جديد بيشتر حوزه‌ها در ايالات متحده آمريكا و در بيش از 160 كشور جهان را هدف مي‌گيرند. پس از پايان دوره بالغ بر يك ميليون نفر در سراسر جهان فارغ‌التحصيل خواهند شد كه در ميان آنها بيش از 50 برنده جايزه نوبل ادبي و بيش از 320 رئيس كشور و دولت وقت و سابق ديده مي‌شوند.

انجمن صداهاي آمريكا طي 16 سال گذشته ده‌ها كنسرت، كارگاه آموزشي، دوره‌هاي عالي و هنرهاي نمايشي آكادمي براي 200 هزار عضو جوان خود در فصل تابستان برگزار کرده است. با تمركز بر كشورهايي كه تا به امروز با جنگ و انزواي بين‌المللي دست به گريبان بودند، انجمن صداهاي آمريكا اجراي نوع خاصي از برنامه‌هاي تعامل فرهنگي، " Jazz Bridges " ، YES" Academy  "و " Hiplomacy " را براي كشورهايي نظير عراق، سوريه، سودان و افغانستان در نظر گرفته است. انجمن صداهاي آمريكا در سال 2010 از سوي گروه ويژه تعامل فرهنگي بين‌المللي و مركز ديپلماسي شهروندي آمريكا(USCCD) به عنوان بهترين سازمان اجرايي در جهت شناساندن آثار خود برگزيده شد.