Gerdab.IR | گرداب

چامسكي:

اطاعت نكردن از مافياي آمريكا علت مخالفت با برنامه هسته‌اي ايران است

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۹

زبان‌شناس و متفكر آمريكايي با اشاره به مخالفت آمريكا با موضوع صلح آميز هسته‌اي ايران اظهار داشت كه دليل مخالفت واشنگتن با برنامه‌ هسته‌اي ايران اين است كه تهران حاضر به اطاعت از مافياي آمريكايي نيست.

به گزارش گرداب، "نوام چامسكي" زبان‌شناس و متفكر آمريكايي در گفت‌وگو با روزنامه لبناني "السفير" ، در پاسخ به اين سوال كه چرا آمريكا عليه ايران فعاليت مي‌كند در حاليكه كه هنوز دو جنگ عراق و افغانستان را مديريت مي‌كند، گفت: مي‌خواهم بپرسم تهديد ايران چيست؟ برخي اسناد نظامي در مارس منتشر شد كه در آنها اوضاع جهان و تهديدات نظامي بررسي شده بود. در اين اسناد بندي نيز متعلق به ايران بود كه در آن آمده است «ايران داراي نفوذ نظامي نيست و هزينه نظامي آن از 2 درصد هزينه نظامي آمريكا تجاوز نمي‌كند» . در اين اسناد اعلام شد كه ايران نمي‌تواند اعمال زور كند و راهبرد نظامي آن به دفاع از مرزها محدود مي‌شود و اگر به فكر سلاح هسته‌اي باشد، به منظور بازدارندگي در قبال هرگونه حمله‌اي است. پس چرا ايران تا به اين‌اندازه خطرناك جلوه مي‌كند؟ اين امر به دو دليل باز مي‌گردد: اول اينكه، ايران تنها كشوري است كه از دستورات (آمريكا) اطاعت نمي‌كند، در حاليكه همه از دستورات پيروي مي‌كنند كه اين امر غيرقابل قبول است. همين دليل بود كه آمريكايي‌ها به نابودي كوبا طي 50 سال واداشت. كوبا كسي را تهديد نمي‌كرد، ولي از دستورات پيروي نمي‌كرد.
چامسكي درباره دليل دوم اين امر گفت: موضوع اين است كه كساني رهبري اصول اصلي روابط بين‌الملل را برعهده دارند، شبيه سران مافيا عمل مي‌كنند. پدرخوانده هيچ‌گونه تمردي را نمي‌پذيرد. عناصر كوچكتر بايد اطاعت كنند زيرا اگر پدرخوانده در حق يكي از اين سركشي‌ها سهل‌انگاري كند بايد با ديگران نيز چنين رفتاري داشته باشد.
وي درباره بيانيه تهران اظهار داشت: آنچه كه در پرونده هسته‌اي ايران در روزهاي اخير اتفاق افتاد، بسيار حائز اهميت بود. برزيل و تركيه يك پيشنهاد عرضه كردند كه آمريكا را به وحشت انداخت لذا فورا تلاش كرد تا در مسير آن مانع ‌تراشي كند. اين در حالي بود كه (پيش‌نويس تحريم ها عليه ايران) در سازمان ملل بسيار سطحي و بي‌مفهوم بود تا حدي كه روسيه و چين بلافاصله با آن موافقت كردند. هدف از اين اقدام تنها يك هشدار به همه بود. اينكه ما (غربي‌ها) همه چيز را اداره مي‌كنيم و برزيل و تركيه نمي‌‌توانند كاري كنند. ما تصميم‌گيرنده نهايي هستيم... باندهاي مافيايي اين‌چنين بازي مي‌كنند. زيردستها نمي‌توانند پدرخوانده را شكست دهند.
چامسكي درباره احتمال آغاز جنگ جديد در منطقه گفت: ‌آمريكا براي جنگ آماده مي‌شود. در كنفرانس بازنگري پيمان منع گسترش سلاح هسته‌اي، مصر به عنوان سخنگوي كشورهاي جنبش عدم تعهد بار ديگر براي عاري‌ سازي منطقه از سلاح هسته‌اي در خاورميانه فشار آورد. دولت آمريكا نيز كه در سال 1995 ميلادي با اين موضوع موافقت كرده بود، اين طرح را شگفت‌آور توصيف كرد و كلينتون زمانبندي آن را نامناسب دانست.
وي افزود: پس از اين "نتانياهو" نخست‌وزير اسرائيل نيز با تكرار موضع واشنگتن گفت كه همه ما براي اين هدف متفق‌القول هستيم، ولي پس از آنكه به توافقنامه صلح فراگير دست يابيم. اين به آن معنا بود كه آنها به مسئله در اختيار داشتن سلاح هسته‌اي از سوي ايران اهميت نمي‌دهند وگرنه براي ايجاد منطقه عاري از سلاح اقدام مي‌كردند.
 
منبع: خبرگزاری فارس