Gerdab.IR | گرداب

یک پایگاه تحلیلی گزارش داد:

اغراق آمریکا در جنگ سایبری، ترفندی برای نظارت بیشتر

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰

یک پایگاه تحلیلی در مقاله‌ای ضمن تحلیل بحران "جنگ‌زدگی" در سیاست‌های دولتمردان آمریکا، به ماهیت جنگ جدید، یا جنگ سایبری می‌پردازد.

به گزارش گرداب، پایگاه خبری تحلیلی "تک‌درت" با بررسی ابعاد مختلف کاربرد واژه "جنگ" در سیاست‌های کلان حاکم بر آمریکا، جنگ سایبری را ترفندی از جانب دولت برای دستیابی به امکان نظارت دقیق و پیوسته بر فعالیت شهروندان اینترنتی می‌داند که از سوی سیاست مداران داخلی و بنا بر انگیزه‌های اقتصادی دامن زده می‌شود.
 
گمراه کردن افکار عمومی با استفاده زیاد از واژه جنگ
نشریه "ریزن"، در مقاله اخیر خود با عنوان "جنگ سایبری: هنوز در حد یک حرف" سخنانی را از تنی چند از سیاستمداران آمریکایی نقل می‌کند که طی آن ادعا می‌شود، آمریکا به صورت پیوسته زیر هجوم حملات سنگینی از جانب هکرها و دیگر مجرمان سایبری قرار دارد. مادامی که چندین حمله DDoS (انکار سرویس توزیعی) به وب‌سایت‌های برجسته و مهم دولتی به نظر از معضل بزرگ‌تری خبر می‌دهد، بحث اصلی در اینجا، ماهیت استفاده از لفظ "جنگ" با هدف مخدوش کردن تصویری از تهدیدهای حقیقی موجود در کشور، و مجوزی برای برخوردهایی سلیقه‌ای و فراتر از قانون است.
 
بی ثمری جنگ‌های موهومی آمریکا
از زمان جنگ ویتنام تا به حال، دولت آمریکا تمایل غریبی به درگیر کردن ما [مردم آمریکا] در انواع مختلفی از جنگ‌های غیرمتداول (که به سختی می‌شود تصوری از امکان پیروزی در آنها داشت) از خود نشان داده است.

در بازه میان "جنگ" طولانی مدت عراق (که تا این لحظه نزدیک به یک دهه به درازا کشیده است) و درگیری نیروهای ما در افغانستان و مداخلات نظامیمان در لیبی، مردم آمریکا کم‌کم در حال رسیدن به این نتیجه هستند که مفهوم قدیمی "جنگ" دیگر توان لازم را برای توصیف اتفاقاتی که در اطراف ما در جریان است، ندارد.

 از دید شهروندان غیرنظامی، حاصل تمام این لشکرکشی‌های عقیم، چیزی جز به هدر دادن ذخایر مالیاتی و محدود کردن حقوق شهروندی نبوده است. جنگ در برابر مواد مخدر. جنگ در برابر ترور. ظاهرا سیاستمداران آمریکایی دیگر علاقه‌ای به زد و خوردهای ساده و جزئی یا "پلیس بازی" ندارند. گویی "جنگ" به پیشوندی تبدیل شده است که به آسانی، به هر چیزی در دور و بر ما می‌چسبد.
 
دولت آمریکا در مورد خطر هکرها اغراق می‌کند
با استفاده از واژه "جنگ"، رفتار و عملکرد طرف خصم، به صورت خودکار و بدون بررسی‌های عمیق در خصوص صحت این ادعا، شدید و خشونت‌آمیز تعریف می‌شود. اعلام درگیری کشور در قلب یک "جنگ سایبری"، به مجریان قانون و سازمان‌های امنیتی اجازه می‌دهد که واکنش‌هایی شدید و غیرمعمول، نسبت به تهدیدات احتمالی، از خود بروز دهند. واکنش‌هایی از جنس واکنش‌های افراطی. صرف نظر از اینکه شما چه عقیده‌ای در خصوص ماهیت و اهداف فعالیت هکرهای موسوم به "ناشناس" و هم‌فکران آنها داشته باشید، بعید است بتوانید آنها را در گروه دشمنانی با رفتارهای خشونت‌آمیز قرار دهید.
 
رایانه‌های شهروندان در خدمت شبکه نظارتی دولتی
تمام علائم و نشانه‌ها دال بر این است که دولت آمریکا، در این مورد نیز سیاست‌های ناکارآمدی را انتخاب خواهد کرد؛ درست مانند تمام "جنگ" های قبلی. مشکلات زمانی خود را نشان خواهند داد که شهروندان در خانه‌های خود، در پاسخ به فعالیت‌هایی نظیر حملات DDoS، که طبق گفته "ریزن"، معمولا "اعتراضاتی هدایت نشده" با "اهدافی نامشخص" هستند، در معرض تاخت و تاز واحدهای مسلح تاکتیکی قرار می‌گیرند.

 با درنظر گرفتن تعداد قابل‌توجه رایانه‌های مورد نیازی که پس از تبدیل شدن به "زامبی-ماشین"، برای شرکت در این "جنگ" به عنوان اجزایی از یک شبکه مخرب (بات‌نت) از سوی دولت به خدمت گرفته خواهند شد، چندان دور از ذهن نیست که به زودی پای شهروندان حقیقتا بی‌گناه نیز به این بازی کشیده شود. آن هم در حالی که بنا بر ادعای اداره مهاجرت و گمرک (ICE)، تنها یک نشانی IP، برای شکل دادن به چنین بسیج عمومی نامحسوس و غیرداوطلبانه‌ای کافی است.
 
جنگ سایبری مجوزی است برای تنگ‌تر شدن حلقه نظارت‌های دولتی
در زمان جنگ، صرفه‌جویی‌های مالی و زمانی و همینطور نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی امری عادی است. زمانی که دشمن نامرئی و فهرست مظنونین احتمالی، با توجه به گسترش تعریف و به تبع دایره مصادیق "هک کردن" با روندی لگاریتمی در حال رشد باشد، اعلان وضعیت "جنگی" و در ادامه واکنش‌های تاکتیکی خشن، عذر موجهی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، در ایالت کالیفرنیا این مجوز برای نیروهای پلیس صادر شده است که بتوانند بدون نیاز به حکم قانونی، گوشی تلفن همراه شما را جستجو کنند و شمار شهرداری‌هایی که مایل به گسترش اختیارات نیروی پلیس در زمینه تجسس‌های بدون نیاز به حکم، یا در حقیقت سوءاستفاده از متمم قانونی "قراین کافی مجرمیت" هستند روز به روز در حال افزایش است.
 
انگیزه‌های مالی، آتش خیالی جنگ سایبری را داغ نگه می‌دارد
زننده‌ترین موضوع در خصوص مفهوم کلی "جنگ" این است که در پشت تمام این موضع‌گیری‌های محکم و برخوردهای شدید، چیزی جز انگیزه‌های مالی رنگ و رو رفته، اما کماکان طمع برانگیز وجود ندارد. "باربارا میکولسکی" ضمن اشاره به این نکته که مقر فرماندهی سایبری آمریکا در مریلند قرار دارد می‌گوید: «ما وارد یک جنگ شده‌ایم، ما مورد حمله قرار گرفته‌ایم، ما هدف هکرها واقع شده‌ایم.»

 با دقت در بخش‌هایی از مطالب روزنامه "بالتیمور سان"، چاپ مریلند، اندکی بیشتر می‌توان در بحث انگیزه‌های مالی پشت پرده، عمیق شد:

"میکولسکی"، سناتور ارشد ایالت مریلند و از اعضای کمیته‌های اطلاعات و تخصیص بودجه مجلس سنا است. وی اعتقاد دارد که در کنار "داچ راپرزبرگر"، نماینده مجلس و عضو کمیته‌های اطلاعات و تخصیص بودجه مجلس نمایندگان، نقش مشت‌های گره کرده کنگره را بازی می‌کنند. میکولسکی اخیرا به عضویت یک کارگروه امنیتی سایبری درآمده است که بر روی طرح‌های نظارت و کنترل، پیشرفت فناوری و توسعه نیروی کار در سطح کشور متمرکز است.

"اومالی" [فرماندار مریلند] پیشنهادی در خصوص تاسیس "مرکز ملی ارتقاء سطح امنیت سایبری" در مریلند ارائه داد و سیاست‌های خود را در سرخط‌های بالا بردن سطح آموزش و میزان مهارت نیروی کار و همینطور طرح یک راهبرد کارآمد جهت توسعه اقتصادی در زمینه امنیت سایبری در مریلند تشریح کرد.

بخش طراحی رایانه و خدمات که شامل امنیت سایبری نیز می‌شود، نزدیک به 60 هزار نفر نیروی کار را که غالبا از دستمزدهای بالایی نیز برخوردارند، به استخدام خود درآورده است و بر خلاف جریان رکود اقتصادی ملی بر اساس گزارش‌های رسمی ایالتی، از نوامبر 2009، در یک دوره یکساله 2.7 درصد رشد داشته است.
 
با مراجعه به بریده‌های قدیمی‌تر ریزن، می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد:
به نظر می‌رسد با جریانی که از اوایل سال 2008 آغاز شد، شهرستان‌های سرتاسر کشور نیز، به طمع تاسیس قرارگاه‌های دائمی فرماندهی سایبری، به حرکت واداشته شده باشند. مقامات مسئول در لوئیزیانا تخمین می‌زنند که این تشکیلات دست‌کم 10 هزار موقعیت شغلی جدید به صورت مستقیم و جانبی ایجاد و میلیاردها دلار از طریق قراردادها و میلیون‌ها دلار را در غالب هزینه‌های داخلی به این ایالت سرازیر کرده باشد. از این رو، هیچ سیاستمداری نمی‌تواند از چنین موقعیتی به عنوان فرصتی مناسب جهت بهبود وضع اقتصاد محلی، چشم بپوشد.
 
جنگ سایبری، جنگی است در برابر آزادی‌های مدنی
بله، این یک جنگ است. اما جنگی در برابر آزادی‌های مدنی. هزاران (یا به طور دقیق‌تر، 9.7 میلیارد) دلیل برای نظارت و ردگیری نحوه استفاده از اینترنت و اعلام جرم علیه بخش بزرگ دیگری از جمعیت آمریکا، وجود دارد و سیاستمداران به زودی باید در برابر مردمی قد علم کنند که یک لپ‌تاپ را در برابر اسلحه گرم به میدان آورده‌اند. درست مانند هر جنگ دیگری، این جنگ نیز پس از اینکه به راه افتاد، متوقف کردنش ناممکن به نظر خواهد رسید.

منبع: فارس