Gerdab.IR | گرداب

نقض مكرر حريم شخصي اعضا توسط مسئولين فیس بوک

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۹

يكي از تغييرات انجام شده توسط اين سايت، حذف بندي است كه به موجب آن بند كاربران قادر بودند كه در هر زمان كه بخواهند اطلاعاتي كه در صفحه مخصوص به خود قرار داده بودند را پاك كنند كه اين امر هرگونه سوء استفاده فيس بوك از اطلاعات كاربران را ناممكن ميكرد، اما با حذف اين بند ديگر امكان حذف مطلب نخواهد بود.

به گزارش گرداب، خبرنامه دانشجويان ايران نوشت؛ وب‌سايت‌هاي متعددي براي ايجاد ارتياط گيري و گپ‌وگفت در فضاي رسانه شكل گرفته كه علاقه مندان و مخاطبان بسياري را به خود اختصاص داده است.
در اين مورد مي توان از وب سايت هايي چون فيس بوك، كلوپ، تويتر و ... نام برد كه هر كدام فعاليت چشم گيري را از بطن حضور در فضاي سايبر در جذب مخاطبين به خود اختصاص داده اند.
در بين وب سايت هايي كه در اين حوزه مشغول به كارند، وب سايت فيس بوك مخاطب خوبي را در خود جذب كرده به گونه اي كه توانسته با بيش از 400 ميليون نفر عضو بعد از گوگل، ياهو و يوتيوپ در مكان چهارم جهان از حيث بيننده قرار بگيرد.
اما معضل بسيار مهم و اساسي كه شايد هم در پس پرده ي اهداف گردانندگان و راه اندازان سايت فيس بوك نهفته باشد، نقض مكرر حريم شخصي اعضا توسط اعضاي ديگر و خصوصا توسط خود مسئولين سايت است.
دسترسي راحت به اطلاعات شخصي وارد شده در اين وب سايت و نيز تصاوير شخصي در صفحاتي كه شما عضو آن هستيد از طريق سرچ در گوگل به گونه اي كه نياز اين هم نيست شما در اين وب سايت عضو باشيد.
نمايش همه جزئيات فعاليت هايتان در سايت براي همه دوستان و نيز ديده شدن تصاويري و فيلم هايي كه شما قابليت ديده شدن آن را حذف كرده‌ايد اما دوستان شما آن را قابل رؤيت كرده اند و از همه مهمتر اينكه دادن پسورد ايميل به سايت فيس بوك به بهانه دوست يابي در حالي كه پسورد ايميل كاملا يك مورد شخصي و خصوصي است.
جالب اينكه اين سايت در يكي از تغييراتي كه در مورد مشتركين خود ارائه كرده و موجبات ناراحتي مخاطبين را فراهم نموده، حذف بندي است كه به موجب آن بند كاربران قادر بودند كه در هر زمان كه بخواهند اطلاعاتي كه در صفحه مخصوص به خود قرار داده بودند را پاك كنند كه اين امر هرگونه سوء استفاده فيس بوك از اطلاعات كاربران را ناممكن ميكرد، اما با حذف اين بند ديگر امكان حذف مطلب نخواهد بود.
حتي اين وب سايت با در اختيار قرار دادن اطلاعات شخصي به افراد غير از سايت و بدون اجازه اعضاي آن اعتراضات زيادي را در اين باره از طرف اعضا به دنبال داشته است.
اين وب سايت كه با رفع فيلترشدن آن در اسفند ماه 87، يعني حدود 3 ماه قبل از انتخابات، تأثير گذاري زيادي را در همراه كردن بدنه جامعه با اغتشاش گران داشته، با دريافت اطلاعات شخصي افراد و قرار دادن آن در اختيار برخي نهادها و سازمان‌ها موجبات ناامني درفضاي سايبر را فراهم كرده به گونه‌اي كه هيچ امنيتي در مورد حريم شخص در فضاي مجازي باقي نگذاشته است.