Gerdab.IR | گرداب

با هدف گسترش دیپلماسی شهروندی؛

کلینتون خطاب به دانشجویان آمریکا: به خارج بروید و تحصیل کنید!

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۰

هیلاری کلینتون از دانشجویان آمریکایی خواست تا برای بهبود رویکرد جهانی آمریکا و گسترش دیپلماسی شهروندی این کشور به تحصیل در کشورهای مختلف جهان بپردازند.

به گزارش گرداب، با توجه به میزان ثبت‌نام محصلان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا ــ که به ترتیب کشورهای چین، هند، و کره جنوبی در آن رتبه‌های نخست را دارند ــ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به دانشجویان آمریکایی توصیه کرده است تا از رویکرد این دانشجویان تبعیت کرده و برای تحصیل در دیگر کشورها به خارج بروند.

بر اساس آمار وزارت خارجه آمریکا، تنها یک درصد دانشجویان آمریکایی برای تحصیلات عالی در خارج آمریکا مشغول به تحصیل هستند. همچنین تنها 4 درصد جوانان آمریکایی بین سنین 18 الی 24، دارای گذرنامه هستند. از همین رو، هیلاری کلینتون از دانشجویان آمریکایی خواسته است تا برای تحصیل گزینه‌های بین‌المللی را نیز مدنظر بگیرند.

وی تصریح کرده است: «برای اینکه بتوانیم در این جهان همیشه در حال تغییر، از همگان پیشرو باشیم، باید طوری خودمان را به پیش ببریم که نه تنها نگرش جهانی داشته باشیم، بلکه به خارج رفته و در دیگر کشورهای نیز دست به تحصیل بزنیم. من از تمامی دانشجویان آمریکایی می‌خواهم تا به فکر گسترش نگرش جهانی خود از طریق تحصیل در دیگر کشورها باشند. امیدوارم مسئولین دانشگاه‌های آمریکا نیز از این اقدام و کسب تجربه در خارج حمایت کنند.»

هیلاری کلینتون همچنین گفته است: «تحصیل در خارج می‌تواند یکی از بهترین تجربیات زندگی یک فرد جوان باشد. آنها پس از بازگشت، دانش جدید، چشم‌انداز جدید و درک عمیق‌تری از جهان را با خود به همراه می‌آورند.»

به گفته وزارت خارجه آمریکا، در حال حاضر 270،604 آمریکایی در مؤسسات آموزش عالی دیگر کشورها مشغول به تحصیل هستند که مهم‌ترین این کشورها عبارتند از انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و چین. همچنین میزان تقاضا برای تحصیل در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه نیز رو به افزایش است.

"مگان کورتیس"، معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش تبادلات آکادمی، نیز در مصاحبه‌ای با "سی‌ان‌ان" از تعداد دانشجویان آمریکایی در خارج از کشور ابراز ناخرسندی کرده و گفته است: «یک درصد کافی نیست. بنا به دلایل ژئوپولوتیکی، ما باید به فکر تحصیل در خارج و در تمامی نقاط جهان باشیم و نه فقط در اروپای غربی.»

وی افزوده است: «داشتن یک برنامه تحصیلات خارجی، چه به صورت کوتاه‌مدت و چه بلندمدت، حیاتی است، به ویژه در این جهان همیشه در حال تغییری که ما در آن زندگی می‌کنیم. نمی‌توانیم تنها با اتکا به یادگیری جهان از پشت میزهای خود و یا در مؤسسات داخلی خود در آمریکا، تصویر کاملی از جهان به دست آوریم. مسئله تنها جهانی‌شدن نیست، بلکه رقابت است. چنانچه پا به دنیای بیرون نگذاریم نمی‌توانیم به رقابت خود ادامه دهیم.»

این رویکرد بخشی از دیپلماسی شهروندی آمریکا محسوب می شود که شهروندان آمریکایی به عنوان دیپلماتهای عمومی تلاش می کنند افراد سایر کشورها را سبک زندگی آمریکایی علاقمند کنند.

منبع: مشرق