Gerdab.IR | گرداب

انتشار راهبرد جدید جنگ سایبری آمریکا + سند

تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۰

پنتاگون قابليت پاسخ متقابل نظامي به دشمنان در فضاي مجازي را براي خود محفوظ داشت و اعلام کرد عمليات‌هاي سايبري تهاجمي به دستور شخص رئيس‌جمهور كليد خواهد خورد.

به گزارش گرداب، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر از انتشار جدیدترین راهبرد جنگ سایبری آمریکا داد. به گزارش این روزنامه مقامات وزارت دفاع آمریکا پس از مدت‌ها تاخير در گزارشي كه دوشنبه گذشته به كنگره ارائه دادند، اظهار نمودند اقدامات خصمانه سایبری ممكن است شامل "حملات سايبري مهم عليه اقتصاد، دولت يا ارتش آمريكا" شود.

اين راهبرد با ملزم دانستن استقرار سامانه‌هاي پدافندي بر اهميت حملات بازدارنده تمركز نموده است تا بدين ترتيب "مانع" موفقيت دشمنان در فضاي سايبري شود. پنتاگون در گزارش اخير اعلام مي‌دارد دشمناني كه با حملات سايبري فلج‌كننده ايالات متحده آمريكا را تهديد مي‌كنند، "خطر بزرگي را به جان مي‌خرند."

در واقع، مقامات آمریکایی خاطرنشان ساختند در صورتي‌كه اقدامات بازدارنده مبتني بر سامانه‌هاي پدافندي نتواند مانع از اقدام خصمانه دشمنان شود، پنتاگون قابليت پاسخ متقابل نظامي به دشمنان در فضاي مجازي و ديگر حوزه‌ها را براي خود محفوظ داشته و حتي آن را توسعه خواهد داد.

"جيمز ئي. كارترايت"، معاون سابق رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا كه راهبرد سايبري را به دليل تمركز بيش از حد بر موضوعات دفاعي مورد انتقاد قرار داده است، اظهار داشت كه اين گزارش "مي‌تواند به منزله گامي موثر در مستندسازي عملكرد آمريكا در رابطه با دفاع از منافع واشنگتن در اين حوزه حياتي و بازدارندگي دشمنان از تهديد عليه اين منافع" تلقي گردد.

كارترايت تابستان گذشته به صراحت اعلام داشت كه راهبرد دفاعي محكوم به شكست است و سپس به خبرنگاران گفت: «اگر بخواهيد به من حمله كنيد، مطمئن باشيد كه به غير از ارتقاي سيستم پدافندي كار ديگري نخواهم كرد، زيرا فائق آمدن بر راهبرد بازدارندگي بسيار دشوار است.»

گزارش اخير كه در راستاي پاسخگويي به برخي سوالات كليدي كنگره در خصوص سياست جنگ سايبري منتشر شد، تصريح كرد كه ايالات متحده آمريكا در جهت مقابله با اقدام خصمانه دشمنان در فضاي سايبري "پيش از استفاده از زور كليه گزينه‌هاي احتمالي را به محك آزمون مي‌گذارد."

راهبرد سايبري جهاني كاخ سفيد در ماه می اعلان كرد كه ايالات متحده آمريكا در راستاي دفاع از كشور در برابر اقدام خصمانه دشمنان در فضاي سايبري حق استفاده از كليه ابزارهاي ضروري ــ ديپلماتيك، اطلاعاتي، نظامي و اقتصادي ــ را براي خود محفوظ مي‌دارد.

با اين حال، گزارش جديد مشكلات موجود در فضاي سايبري را نيز منعكس مي‌کند. در اسناد بودجه، ضرورت بهره‌گيري از پاسخ‌هاي خودكار و از قبل تأییدشده به برخي اقدامات خصمانه در فضاي سايبري پيشنهاد مي‌شود.

اين گزارش فاش مي‌سازد كه اقدامات تهاجمي فقط با دستور شخص رئيس‌جمهور به اجرا درمي‌آيند.

و همچنين اعلام مي‌دارد كه قوانين ويژه جنگ براي دفاع از شبكه‌هاي رايانه‌اي براي "مناطق جنگي" يا حوزه‌هاي نبرد به تاييد رسيده‌اند.

"هربرت لين"، كارشناس حوزه سايبري در آكادمي ملي علوم گفت: «اين سوال به ذهن متبادر مي‌شود كه آنها چگونه و تا چه اندازه به روش پاسخ‌هاي خودكار مي‌انديشند.» وي همچنين افزود: «چنين روشي معمولاً با خطراتي همراه است. بدون حضور مردم در اين جريان، به احتمال زياد شما دست به اقدامات ناخواسته خواهيد زد.»

برای دریافت سند اینجا کلیک کنید.

منبع: مشرق