Gerdab.IR | گرداب

گزارش شوراي اطلاع‌رساني چين از نقض گسترده حقوق بشر در آمريكا

كودكان آمريكايي از فرط فقر خودفروشي مي‌كنند

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۹

شوراي اطلاع‌رساني چين گزارشي مشروح از نقض حقوق بشر در ايالات متحده آمريكا را منتشر كرده است كه بر اساس آن در كشوري كه به اصطلاح مدافع حقوق بشر در جهان است كودكاني كه براي رفع گرسنگي و از فرط فقر خودفروشي مي‌كنند بزهكار محسوب مي‌شوند.

به گزارش گرداب، "شوراي اطلاع‌رساني چين" در بررسي وضعيت حقوق بشر در ايالات متحده آمريكا گزارش كرد: كودكان در آمريكا در شريط نامساعدي زندگي مي‌كنند و همواره در معرض خطرات جدي هستند كه زندگي‌شان را تهديد مي‌كند.

مرگ و مير كودكان آمريكايي به خاطر سوءتغذيه
وزارت كشاورزي آمريكا در تاريخ 17 نوامبر 2009 گزارشي را در پايگاه خبري "واشنگتن پست" منتشر كرد كه بر اساس آن 16.7 ميليون كودك و يا به عبارت ديگر يك چهارم كل كودكان آمريكايي در سال 2008 غذاي كافي نداشته‌اند.
سازمان حمايت از امور تغذيه كودكان در آمريكا در مقاله‌اي كه در تاريخ 7 مه 2009 در پايگاه اينترنتي اين سازمان منتشر شد، گزارش كرد: بيش از 3.5 ميليون كودك زير 5 سال در آمريكا با گرسنگي و يا سوءتغذيه مواجه هستند كه اين رقم 17 درصد از كل جمعيت كودكان زير 5 ساله در آمريكا را به خود اختصاص داده است. در 11 ايالت آمريكا اين امكان وجود دارد كه بيش از 20 درصد از كودكان جانشان را به خاطر گرسنگي از دست بدهند كه اين ميزان در ايالت لويزيانا در حدود 24.2 درصد است.
به گزارش واشنگتن پست در تاريخ 11 سپتامبر، جوانان زير 18 و 18 ساله بيش از يك سوم جمعيت فقير آمريكا را تشكيل مي‌دهند. بر اساس آمار و ارقامي كه در پايگاه اينترنتي "اداره سرشماري" آمريكا موجود است تعداد جوانان زير 18 و 18 ساله‌اي كه در فقر به سر مي‌برند از 13.3 ميليون نفر در سال 2007 به 14.1 ميليون نفر در سال 2008 افزايش يافته است.
خبرگزاري "سي.ان.ان" در تاريخ 10 مارس 2009 گزارش كرد: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در مركز ملي رسيدگي به امور افراد بي‌خانمان در آمريكا، از سال 2005 تا 2006 بيش از 1.5 ميليون كودك آمريكايي بي سرپناه بوده‌اند و يا به عبارت ديگر از هر 50 كودك يكي از آنها در خيابان‌ها آواره بوده‌اند كه سن 42 درصد از آنها كمتر از 6 سال بوده است و بيشترشان كودكان سياه پوست آمريكايي و يا سرخ پوست بوده‌اند.
به گزارش واشنگتن پست در تاريخ 21 سپتامبر 2009، تقريبا يك دهم كودكان در آمريكا در سال 2008 تحت پوشش بيمه خدمات درماني نبوده‌اند. بر اساس گزارش‌هاي رسيده در حدود 7.3 ميليون كودك و يا 9.9 درصد از كل جمعيت آمريكا در سال 2008 بيمه خدمات درماني نداشته‌اند.
به گزارش "مجله جهاني سلامت" در تاريخ 30 اكتبر 2009 و بر اساس تحقيقي كه توسط "جان هاپكينز" در مؤسسه تخصصي كودكان صورت گرفت، مشخص شد كه اين امكان وجود دارد كه كمبود خدمات درماني در مدت زماني كمتر از 2 دهه به مرگ تقريبا 17 هزار كودك آمريكايي كه در بيمارستان‌ها بستري هستند، منجر شود.
مركز كنترل و پيشگيري بيماري‌ها در آمريكا در مقاله‌اي كه در تاريخ 13 نوامبر 2009 در پايگاه خبري "وال استريت ژورنال" منتشر شد، گزارش كرد: آنفولانزاي خوكي در حدود 8 ميليون كودك و نوجوان زير 18 سال در آمريكا را از آوريل تا اكتبر 2009 مبتلا كرده است كه 540 نفر از آنها بر اثر اين بيماري جانشان را از دست دادند و اين بيماري بدون حمايت خدمات درماني از كودكان عده بيشتري را قرباني مي‌كند.

رواج گسترده قتل و آزار جنسي كودكان در آمريكا
به گزارش پايگاه خبري "يو.اس.اي تودي" در تاريخ 8 اكتبر 2009، كودكان آمريكايي همواره قربانيان خشونت هستند و خطرات زيادي زندگي آنها را تهديد مي‌كند. بر اساس گزارش منتشر شده در سال 2008 تقريبا 1494 كودك زير 18 سال در سرتاسر آمريكا به قتل رسيده‌اند و وزارت بهداشت نيز در تاريخ 16 ژوئن 2009 اعلام كرد بين سال‌هاي 2001 تا 2007 نسبت ميانگين مرگ كودكان 1 تا 12 ساله در هر 100 هزار نفر 20 مورد بوده است و ميانگين كودكاني كه در اين مدت به قتل رسيدند در حدود 1.3 در هر 100 هزار نفر محاسبه شده است.
پايگاه خبري "آسوشيتدپرس" در تاريخ 7 اكتبر 2009 گزارش كرد: وزارت دادگستري آمريكا براي نمونه وضعيت چهار هزار و 549 كودك و نوجوان زير 17 سال را از ژانويه تا مه 2008 مورد مطالعه و بررسي قرار داد كه بر اساس نتايج به دست آمده مشخص شد در طول يك سال گذشته بيش از 60 درصد از آنها نهايتا يكبار به طور مستقيم و يا غير مستقيم در معرض خشونت بوده‌اند. در حدود 6 درصد از آنها مورد تجاوز جنسي قرار گرفته بودند و 13 درصد از آنها از لحاظ جسمي صدمه ديده بودند.
مركز تحقيقات بهداشت عمومي آمريكا در تاريخ 28 اكتبر 2009 گزارشي را در پايگاه اينترنتي "چاينا پرس" منتشر كرد كه بر اساس آن يك سوم بچه‌هايي كه از خانه فرار مي‌كنند و يا از خانه طرد مي‌شوند براي به دست آوردن غذا، مواد مخدر و جاي خواب دست به خودفروشي مي‌زنند و از نظر دستگاه قضايي اين كودكان قرباني نيستند بلكه كودكان بزهكار به شمار مي‌آيند!
نشريه "آپرايزينگ اسپانيا" در تاريخ 14 اكتبر 2009 در مقاله‌اي كه در پايگاه اينترنتي اين خبرگزاري منتشر شد، نوشت: كار كردن كودكان در مزارع آمريكا به امري عادي مبدل شده است. يكي از سازمان‌هاي حمايت از حقوق كودكان افشا كرد كه تخمين زده مي‌شود كه در حدود 400 هزار كودك به عنوان كارگر مزرعه در آمريكا كار مي‌كنند كه اين ميزان در حدود 20 درصد از كل جمعيت كارگران مزارع در آمريكا است و اين در حالي است كه برخي از آنها فقط 8 سال سن دارند و با ابزار آلات خطرناك كشاورزي سر و كار دارند و همواره در معرض مسموميت حشره‌كش‌هاي قوي هستند. بر اساس قوانين كار به يك بچه بالاي 13 سال اجازه داده مي‌شود كه براي مدتي طولاني و در گرماي طاقت‌فرسا در يك مزرعه كار كند اما اجازه ندارد كه در يك اداره با تهويه‌اي مناسب كار كند حتي در آمريكا به كودكان اجازه نمي‌دهند در رستوران‌ها كار كنند.
ايالات متحده آمريكا تنها كشور در جهان است كه سيستم عفو مشروط را در مورد كودكان به كار نمي‌برد. از سال 1985 تا 2002 بازداشت و زنداني كردن نوجوانان 44 درصد افزايش داشته است. بسياري از بچه‌ها مرتكب جرايم كوچكي مي‌شوند اما حق استفاده از وكيل را ندارند. گويا بسياري از قضات و دادستان‌ها تجاوزهاي جنسي در زندان‌هاي نوجوانان را ناديده گرفته‌اند.

جاه‌طلبي آمريكا منجر به تشديد بي ثباتي در جهان شده است
ايالات متحده آمريكا به واسطه توان نظامي بالايي كه در اختيار دارد همواره به دنبال تسلط بر تمامي نقاط جهان بوده است و براي دستيابي به اين هدف به ساير كشورها به ديده تحقير نگريسته است و حق حاكميت مستقل و حقوق بشر در اين كشورها را ناديده گرفته است.
خبرگزاري "آسوشيتدپرس" در تاريخ 9 ژوئن 2009 گزارش كرد: در حال حاضر نه تنها آمريكا بزرگترين ارتش را در جهان در اختيار دارد بلكه به عنوان بزرگترين فروشنده تسليحات نظامي، بي‌ثباتي در سرتاسر جهان را تشديد كرده است. علاوه بر آن در سال 2008 آمريكا مخارج نظامي‌اش را 10 درصد افزايش داد كه رقمي معادل 607 ميليارد دلار آمريكا است كه اين ميزان 42 درصد از كل مخارج نظامي ارتش‌هاي جهان مي‌باشد.
مجالس سنا و نمايندگان در تاريخ 6 سپتامبر 2009 گزارشي را در پايگاه خبري "رويترز" منتشر كردند كه بر اساس آن فروش تسليحات نظامي آمريكا به ساير كشورها از 25.4 ميليارد دلار در سال 2007 به 37.8 ميليارد دلار در سال 2008 افزايش يافته است كه تقريبا با رشدي50 درصدي همراه بوده است و در حدود 68.4 درصد از كل فروش تسليحات نظامي آمريكا به كشورهاي ديگر در طول 4 سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
در اوايل سال 2010 دولت آمريكا اعلام كرد: قرارداد كلي فروش تسليحات نظامي به تايوان در حدود 6.4 ميليارد دلار آمريكا بود و از آنجايي كه اين معامله تهديدي جدي براي منافع و امنيت چين به شمار مي‌آمد واكنش و اعتراض شديد دولت و مردم چين را به دنبال داشت.

كشتار مردم بي‌دفاع عراق و افغانستان
پايگاه خبري "راوا" گزارش كرد: جنگ در عراق و افغانستان نه تنها فشار زيادي را بر مردم آمريكا تحميل كرده است بلكه تلفات سنگين جاني و خسارات مالي فراواني را براي مردم عراق و افغانستان به همراه داشته است. در جنگ عراق بيش از 1 ميليون غير نظامي بي گناه كشته شدند و عده زيادي از شهرها و خانه‌هايشان آواره شدند و خسارات اقتصادي جبران‌ناپذيري به زيرساخت‌هاي اصلي اين كشور وارد آمد. در افغانستان نيز كشتار مردم بي دفاع توسط ارتش آمريكا همچنان ادامه دارد. به طور مثال در 5 آگوست 2009 زماني كه 5 كشاورز افغاني در حال بارگيري كيسه‌هاي خيار در يك كاميون بودند هدف حمله هوايي نيروهاي آمريكايي قرار گرفته و كشته شدند.
به گزارش پايگاه خبري "فيلادلفيا اينكوييرر" در تاريخ 9 ژوئن 2009، وزارت دفاع آمريكا اقرار كرد كه حمله ناگهاني به گروه طالبان در 5 مه كه با شكست مواجه شد، موجب كشته شدن 30 غير نظامي افغان شد اما مقامات دولتي افغانستان اعلام كردند تعداد كشته‌ها در اين حمله 147 نفر بوده است كه تعدادي زن و كودك نيز در ميان كشته‌شدگان وجود داشتند.

رواج گسترده آزار جنسي زندانيان در آمريكا
واشنگتن پست در تاريخ 7 آوريل 2009 گزارش كرد: آزار جنسي زندانيان يكي از بزرگترين رسوايي‌ها در خصوص نقض حقوق بشر در زندان‌هاي آمريكا است. در دهمين اجلاس شوراي حقوق بشر سازمان ملل در سال 2009 كه به منظور حمايت و پشتيباني از حقوق بشر و حق آزادي اساسي و انساني مردم سرتاسر جهان و مقابله با تروريسم برگزار شد، يكي از گزارشگران اعلام كرد: آمريكا مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي همه‌جانبه‌‌ را در نقض حقوق بشر انجام داده است و با اين اعمال كنوانسيون سازمان ملل عليه شكنجه و آزار و اذيت زندانيان را نقض كرده است كه از جمله آنها مي‌توان تبعيد، بازداشت‌هاي مخفيانه درازمدت و شكنجه زندانيان را نام برد.
اين گزارشگر در ادامه گفت: بر اساس گزارشي كه در شصت و چهارمين مجمع عمومي سازمان ملل ارائه شد، آمريكا و پيمانكاران خصوصي‌اش مردان مسلماني را كه در عراق و ساير كشورها بازداشت كرده بودند مجبور مي‌كردند كه به يكديگر تجاوز كنند.

افزايش مرگ و مير زندانيان بر اثر شكنجه‌هاي سخت
واشنگتن پست در تاريخ 3 مارس 2009 گزارش كرد: سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) از سال 2002 به بعد در بازجويي‌هايش از شكنجه استفاده كرده است. مشاوران حقوقي دولت آمريكا فاش كردند كه سيا 92 نوار ويديويي را كه مربوط به بازجويي از افراد مظنون به همكاري با گروه‌هاي تروريست بوده‌اند از سال 2001 تا كنون از بين برده‌ است كه در 12 مورد از آنها فرد متهم را شكنجه كرده بودند. در يكي از بازجويي‌ها بازرسان سيا از يك تفنگ سبك و يك مته برقي استفاده كرده بودند تا يكي از فرماندهان دستگير شده القاعده را بترسانند تا اطلاعاتي را كه دارد در اختيار آنها بگذارد.
به گزارش پايگاه خبري "هوستون كرانيكال" ، وزارت دادگستري آمريكا اعلام كرد: در حالي كه مأموران سيا به دست و پاي زندانيان زنجير مي‌بستند آنها را وادار مي‌كردند كه به مدت 180 ساعت در حالت ايستاده باقي بمانند و حتي به آنها اجازه خوابيدن نمي‌دادند.
نيويورك تايمز در تاريخ 20 آوريل 2009 گزارش كرد: يكي از شكنجه‌هاي متداول سيا استفاده از آب بود كه در اين شيوه دست و پاي فرد زنداني را مي‌بستند و سرش را در يك كيسه قرار مي‌دادند و از سوراخي كه در كيسه ايجاد مي‌كردند در مجراي تنفسي او آب مي‌ريختند كه به شخص حالت خفگي و غرق شدن در آب دست مي‌داد كه به خاطر نرسيدن اكسيژن به مغز و شش‌ها آسيب‌هاي شديدي را به همراه داشت و گاهي اوقات به مرگ زنداني منجر مي‌شد. مأموران سيا 83 مرتبه از اين شيوه براي اعتراف گرفتن از شخصي كه تصور مي‌شد يكي از رهبران اصلي القاعده يعني "ابو زبيد" است، استفاده كردند.
به گزارش پايگاه خبري "آي.اف.پي لندن" در تاريخ 7 مارس 2009، يكي از زندانيان آزاد شده از زندان "گوانتانامو" گفت: او شكنجه‌هاي قرون وسطايي را در گوانتانامو و يكي از زندان‌هاي مخفي سيا در كابل تجربه كرده است.
روزنامه "گاردين" انگلستان در تاريخ 18 ژانويه 2010 گزارش كرد: در ژوئن 2006 نيز سه تن از زندانيان گوانتانامو در طول بازجويي دچار خفگي شدند اما علت مرگ آنها خودكشي با طناب دار اعلام شد كه بعدها معلوم شد آنها زير شكنجه جان خودشان را از دست داده بودند.
به گزارش پايگاه خبري "آي.اف.پي سومالي" در تاريخ 21 دسامبر 2009، يكي از زندانيان سوماليايي به نام "محمد سالبان" كه 8 سال در گوانتانامو زنداني بود پس از آزادي گفت: اين زندان جهنم روي زمين است. در آنجا بسياري از زندانيان بينايي و يا ساير اعضاي بدنشان را از دست دادند و برخي نيز دچار بحران‌هاي شديد روحي شدند و تعدادي از زندانيان نيز با اعتصاب غذا اقدام به خودكشي مي‌كنند تا از اين شرايط رهايي يابند.
به گزارش نيويورك تايمز در تاريخ 25 فوريه 2009، دولت آمريكا بيش از 600 نفر را در پايگاه هوايي "بگرام" در افغانستان زنداني كرده است. سازمان ملل متحد در اين‌باره گزارش انتقادي را منتشر كرده است كه بر اساس آن بسياري از زندانيان ادعا كرده‌اند كه در معرض شكنجه‌هاي سخت بودند و در مدت 5 سالي كه زنداني بودند بارها مورد آزار جنسي نيز قرار گرفتند و نيروهاي آمريكايي 15 تا 20 نفر از آنها را در قفس‌هايي كوچك زنداني مي‌كردند كه منجر به مرگ چندين تن از زندانيان شده بود.
پايگاه خبري "يورپليسيس" در تاريخ 16 ژوئيه 2009 گزارش كرد: بر اساس تحقيقي كه توسط وزارت دادگستري آمريكا صورت گرفته است 2000 نفر از نيروهاي نظامي طالبان كه خودشان را تسليم كرده بودند توسط نيروهاي نظامي افغاني تحت كنترل ارتش آمريكا زير شكنجه جانشان را از دست دادند.
 
منبع: خبرگزاری فارس