Gerdab.IR | گرداب

اعتراف انگلیس به ‌آمادگی برای راه اندازی حملات سایبری

تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۰

انگلیس اعتراف کرد که GCHQ (مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی) و وزارت دفاع در حال توسعه قابلیتی هستند که انگلیس ‌بتواند از آن برای راه‌اندازی حملات اینترنتی علیه دولت‌های دشمن و تروریست‌ها استفاده کند.

به گزارش گرداب به نقل از"تلگراف"، انگلیس برای اولین بار اعتراف کرد که GCHQ (مرکز فرماندهی ارتباطات دولتی، از مخفی‌ترین مراکز جاسوسی انگلیس است و تمامی ارگان‌های جاسوسی این کشور قادر به استراق سمع، کنترل پیامک‌ها و همچنین ای‌میل‌ها در این مرکز هستند) و وزارت دفاع در حال توسعه قابلیتی هستند که انگلیس ‌بتواند از آن برای راه‌اندازی حملات اینترنتی علیه دولت‌های دشمن و تروریست‌ها استفاده کند.
 
دو واحد جداگانه در "گروه عملیات دفاع سایبری" در حال کار بر روی توانایی‌ تهاجمی برای حمله متقابل علیه دشمنانی هستند که  تلاش می‌کنند حملات الکترونیکی علیه زیرساخت‌های حیاتی انگلیس ترتیب دهند.
 
به احتمال زیاد، آنها همچنین بدافزارهای رایانه‌ای را طراحی خواهند کرد که می‌توانند قابلیت‌های متعارف یا هسته‌ای کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های خود را مختل کند.
 
این امر، اقدامی در به رسمیت شناختن اهمیت استفاده از "ویروس" به عنوان یک سلاح جنگی است، هم برای جاسوسی علیه دشمن با استخراج اطلاعات و هم از طریق حمله به زیرساخت‌های عملیاتی آنها.
 
نخست وزیر انگلیس با اعلام "راهبرد امنیت سایبری" جدید دولت، اظهار داشت: «در حالی که اینترنت، بدون شک یک نیرو برای اهداف خوب سیاسی و اجتماعی و همچنین یک عامل حیاتی برای رشد اقتصاد ما است، ما ناچاریم تا در برابر تهدیدات امنیتی از خود محافظت کنیم. این راهبرد نه تنها با تهدیدات تروریست‌ها علیه امنیت ملی ما مقابله می‌کند، بلکه با جنایتکاران که رفاه ما را تهدید می‌کنند نیز مقابله می‌کند.»
 
مطابق سند ارائه شده، "واحد سایبری مشترک"، مستقر در یک مرکز نظامی در نزدیکی شهر "کاتس‌ولد" از "کُرشام"، طیف وسیعی از تکنیک‌های جدید را از جمله اقدامات پیشگیرانه به منظور مختل کردن تهدیدات علیه امنیت اطلاعات ما، توسعه داده و استفاده خواهد کرد.
 
یک "واحد سایبری مشترک" دیگر، مستقر در مرکز "چلتنهام" از GCHQ تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و طرح‌های جدیدی را جهت استفاده نظامی از طریق عملیات در فضای مجازی توسعه خواهد داد.
 
به گفته منابع خبری، شورای امنیت ملی، با راهبرد توسعه یک قابلیت‌ تهاجمی برای مقابله با تهدیدات سایبری توافق کرده است.
 
این امر شامل استفاده از سلاح‌های فوق محرمانه مانند کرم "استاکس‌نت" است که سال گذشته به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرد (ویروسی که کارشناسان از دست داشتن اسرائیل در تولید آن خبر می‌دهند).
 
دولت انگلیس نام چین و روسیه را به‌عنوان منشاء جنگ سایبری اعلام نشده علیه غرب اعلام نمی‌کند، اما مطابق سند: برخی از پیچیده‌ترین تهدیدات در فضای مجازی علیه انگلیس از کشورهای دیگر نشئت می‌گیرند که به دنبال انجام جاسوسی با هدف کسب اطلاعات یا برای به خطر انداختن دارایی‌های اقتصادی، صنعتی، نظامی و دولت ما و یا نظارت بر مخالفان خود هستند.
 
همچنین این خطر وجود دارد که تروریست‌ها با استفاده از سلاح‌های سایبری حمله به زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و یا سیستم‌های بانکی را آغاز کنند.
 
در حالی که انتظار می‌رود تا تروریست‌ها همچنان متمایل به انجام حملات فیزیکی باشند، این تهدید که آنها همچنین ممکن است از فضای مجازی به منظور تسهیل و یا افزایش حملات علیه انگلیس استفاده کنند، در حال رشد است. به نظر ما این روند همچنان ادامه خواهد یافت، به خصوص اگر تروریست‌ها به این باور برسند که زیرساخت‌های ملی ما ممکن است آسیب پذیر باشند.

انگلیس 650 میلیون پوند را برای تقویت دفاع سایبری خود تخصیص داده است که در واحد‌های سایبری مختلف هزینه خواهد شد.
 
حدود نیمی از برنامه 650 میلیون پوندی برای تقویت دفاع سایبری انگلیس، در یک برنامه طبقه‌بندی شده برای شناسایی و مقابله با حملات سایبری در GCHQ واقع در "چلتنهام" استفاده خواهد شد.

یکی از اقدامات کلیدی شامل بالا بردن استاندارد امنیتی است که تامین‌ کنندگان تجهیزات دفاعی حساس باید برآورده کنند.

در این راهبرد جدید آمده: "ما در حال انجام این کار هستیم تا از به خطر افتادن داده‌های کلیدی تجهیزات به کارگیری شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، حتی قبل از ورود کیت جلوگیری کنیم."

بیش از ۲0 هزار ای‌میل مخرب هر ماه به شبکه‌های دولتی ارسال می‌شوند که 1000 عدد از آنها، با توجه به راهبرد خود عمدا شبکه‌های دولتی را هدف قرار می‌دهند.

در عین حال، حدود 6 درصد تولید ناخالص داخلی انگلیس از سوی اینترنت ایجاد می‌شود که قرار است این رقم افزایش یابد و درآمد این بخش بزرگتر از بخش خدمات یا کشاورزی شود.

در ادامه این راهبرد آمده است: "در انگلستان ما دارای یک سنت قوی برای محفاظت از شهروندان به روش‌هایی هستیم که از طریق ارزش‌های بنیادی مانند آزادی‌، عدالت، شفافیت و حکومت قانون هدایت می‌شوند. این ارزش‌ها به ما کمک می‌کنند تا بدانیم که ما که هستیم، چه کار می‌کنیم و انگلیسی بودن به چه معنی است."

این راهبرد همچنین می‌گوید که GCHQ سعی می‌کند تا کاربردهای تجاری برای تخصص‌های فوق مخفی بیابد و یک واحد جرم سایبری جدید در درون "آژانس جرم ملی" (FBI انگلیس) ایجاد خواهد شد.

 این واحد با جدی‌ترین جرائم اینترنتی در سطح ملی مقابله خواهد کرد و بخشی از پاسخ به حوادث بزرگ ملی خواهد بود.

منبع: فارس