Gerdab.IR | گرداب

دستور 7 صفحه ای پترائوس برای جاسوسی در ایران

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۹

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه فرمانی امضا کرده که به یگان‌های عملیات‌ ویژه آمریکا اجازه می‌دهد در حوزه‌ای به وسعت خاورمیانه، آسیای مرکزی و شاخ آفریقا هم در خاک کشورهای متحد آمریکا و هم در خاک کشورهای دشمن به جمع‌آوری اطلاعات و برقراری ارتباط با نیروهای محلی بپردازند.

گرداب- فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه فرمانی امضا کرده که به موجب آن اقدامات مخفی ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه گسترش می‌یابد. هدف از این اقدامات علاوه بر مبارزه با گروه‌های شبه نظامی موجود در منطقه، مقابله با آن چیزی است که آمریکایی‌ها تهدیدات موجود در ایران، عربستان،‌سوریه، سومالی و سایر کشورهای منطقه می‌خوانند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز فرمان ژنرال دیوید پترائوس که در ماه سپتامبر امضا شده به یگان‌های عملیات‌ ویژه آمریکا اجازه می‌دهد در حوزه‌ای به وسعت خاورمیانه، آسیای مرکزی و شاخ آفریقا هم در خاک کشورهای متحد آمریکا و هم در خاک کشورهای دشمن به جمع‌آوری اطلاعات و برقراری ارتباط با نیروهای محلی بپردازند.
براساس این فرمان علاوه بر یگان‌های آمریکایی، تاجران خارجی، دانشگاهیان کشورهای هدف نیز منابع جمع‌آوری اطلاعات خواهند بود. اما نیویورک تایمز که گزارش خود را به نقل از برخی مقام‌های دفاعی ناشناس و اسناد نظامی تهیه کرده، از قول این مقامات می‌نویسد که فرمان مذکور به آمریکا اجازه می‌دهد که شناسایی‌های لازم برای حمله احتمالی به ایران را در صورت افزایش تنش بر سر مسأله هسته‌ای انجام دهد.
به نوشته نیویورک تایمز در حالی که دولت بوش با اجرای تعدادی عملیات مخفی نظامی در مناطقی دور از مناطق انتخاب شده برای جنگ (عراق و افغانستان) موافقت کرده بود، دستور جدید پترائوس به منظور ساماندهی بیشتر و دراز مدت ساختن چنین اقداماتی صادر شده است.
این روزنامه آمریکایی همچنین براساس اسنادی که ادعای دستیابی به آنها دارد اهداف فرمان پترائوس را به طور دقیق، شبکه‌سازی به منظور نفوذ، اختلال، لطمه زدن یا نابودی کامل القاعده یا سایر گروه‌های شبه نظامی و همچنین آماده‌سازی محیطی برای حملات آتی توسط نیروهای آمریکایی یا نیروهای محلی نظامی را شامل می‌شود. در حالی که دستور مربوط دوران بوش که توسط دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا صادر شده بود، منجر به اجرای چند مورد عملیات نظامی در سومالی و یمن شده است اما نیویورک تایمز می‌نویسد که به نظر نمی‌رسد دستورالعمل 7 صفحه‌ای پترائوس اجازه ضربات تهاجمی در هیچ کشوری را به یگان‌های آمریکایی داده باشد.

تلاش برای استقلال از سیا
بنابراین گزارش ارتش آمریکا در سال‌های گذشته تلاش کرده است در راستای گسترش فعالیت‌های جاسوسی‌اش از وابستگی خود به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و سایر آژانس‌های جاسوسی این کشور در امر جمع‌آوری اطلاعات در کشورهایی که آمریکا در آنجا حضور نظامی ندارد، بکاهد.
به نوشته نیویورک تایمز بسیاری از فرماندهان ارشد آمریکایی از جمله ژنرال پترائوس به گسترش نقش نظامی آمریکا در جهان معتقدند چرا که به نظر آنها نیروهای آمریکا باید فراتر از عراق و افغانستان وارد عمل شوند تا در برابر گروه‌های شبه نظامی بهتر بجنگند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی با اینکه CIA و وزارت دفاع آمریکا بر سر گسترش اقدامات مخفی نظامی از جمله درباره صحت و سقم اطلاعات جمع‌آوری شده توسط شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد پنتاگون در پاکستان و افغانستان توافق نظر ندارند، اما به نظر نمی‌رسد که این دو نهاد بر سر فرمان سپتامبر پترائوس با یکدیگر مناقشه‌ای داشته باشند. نکته قابل تأمل در این مسأله، غیرقابل نظارت بودن عملکرد نیروهای آمریکایی در عملیات‌های این‌چنینی است. بر خلاف اقدامات CIA‌، اقدامات مخفیانه‌ای که پترائوس فرمان آن را صادر کرده است، نیاز به تصویب رئیس‌جمهور آمریکا یا گزارش به کنگره ندارند.

انتقادات داخلی
نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود فرمان پترائوس را باعث نگرانی برخی مقامات پنتاگون خواند، چرا که با گسترش نقش ارتش آمریکا عملیات‌های مخفی خارج از مناطق جنگی خطر آفرین، خواهند بود. این فرمان می‌تواند روابط کشورهای دوست آمریکا چون عربستان سعودی و یمن را با واشنگتن دچار مشکل سازد چرا که این دو کشور با وجود اکراه برای همکاری با نیروهای آمریکایی باید به آنها اجازه عملیات دهند. همچنین این عملیات می‌تواند کشورهایی مانند ایران و سوریه را خشمگین سازد. همچنین تعداد زیادی از نظامیان نگران هستند که اگر در مناطق غیر جنگی دستگیر شوند با آنها نه مانند اسیر جنگی بلکه مانند جاسوسان رفتار شده و از مشمولیت قوانین ژنو در مورد اسرای جنگی خارج شوند.

کوهنوردان یا جاسوسان آمریکایی
در حالی که دولت آمریکا تلاش می‌کند سه آمریکایی دستگیر شده در داخل مرزهای ایران در نزدیکی عراق را تنها کوهنوردانی معرفی کند که قصد جهانگردی داشته‌اند، گزارش نیویورک تایمز سند دیگری دال بر صحت گفته‌های مقام‌های کشورمان درباره جاسوس بودن آنهاست. این در حالی است که در آخرین خبرسازی درباره این سه کوهنورد که به منظور به حاشیه راندن جاسوس بودن آنها صورت می‌گیرد، رسانه‌های آمریکا از نامزد شدن دو نفر از سه آمریکایی در داخل زندان خبر می‌دهند.

تهدید غیر مستقیم
اشاره روزنامه آمریکایی درباره زمینه‌سازی حمله به ایران از طریق اعزام جاسوس را می‌توان نوعی تهدید مستقیم دانست که زمانبندی آن با اوج گرفتن دیپلماسی ایران و صدور بیانیه تهران - که منجر به تضعیف موضع آمریکا در بحث تحریم شد- مرتبط است. در واقع می‌توان گفت این سناریو همزمان با اوج‌گیری مخالفت کشورهای ترکیه، برزیل و همچنین چین با پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران معنا می‌یابد.
در این روش تهدید که براساس مطرح کردن سناریویی در ظاهر غیرمرتبط با مواضع دولت یا کنگره آمریکا صورت می‌گیرد، تلاش می‌شود با ارائه جزییاتی درباره نحوه اقدام جاسوسان آمریکا سناریو حمله به ایران باورپذیرتر جلوه بنماید.
 
منبع: جوان آنلاین