Gerdab.IR | گرداب

اعتراف زوکربرگ به بخشی از نقض حریم خصوصی فیس بوک

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۰

"زوکربرگ"، مدیر بزرگترین دستگاه جاسوسی با اعتراف به بخش کوچکی از نقض حریم خصوصی که از جانب شرکت او صورت می گیرد از آن به عنوان مجموعه ای از اشتباهات نام برد.

به گزارش گرداب، دویچه وله نوشت: بزرگترین شبکه اجتماعی فیس‌بوک بیش از پیش در معرض انتقادات گسترده‌ای در ارتباط با چگونگی محافظت از اطلاعات شخصی کاربران است. چیزی که منجر به توافقی مابین فیس‌بوک و کمیسیون مبادلات دولت فدرال آمریکا شده است.
 
فیس‌بوک موافقت کرده است کنترل ‌حریم شخصی را برای نزدیکی به نظر قانون‌گذاران آمریکا برای جلوگیری از سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران جدی‌تر پی‌گیری کند.
 
بر اساس گزارش‌ها کمیسیون مبادلات دولت فدرال (The Federal Trade Commission) می‌گوید که فیس‌بوک قوانین خود را در دفاع از حریم شخصی بهتر خواهد کرد و دسترسی به اکانت‌های حذف شده را با گذشت سی روز یا کم‌تر غیر‌ممکن خواهد ساخت.
 
سال 2009 بود که فیس‌بوک تنظیمات حریم شخصی را به گونه‌ای تغییر داد که جزئیاتی از اطلاعات کاربران که خصوصی تلقی می‌شد، به صورت عمومی قابل مشاهد شد.
 
این همان چیزی‌ست که منجر به نگارش یک پست وبلاگی از سوی مارک زوکربرگ، مدیر فیس‌بوک، شده است. زوکربرگ در پستی در وبلاگ خود نوشت که کمپانی تحت مدیریت‌اش "مجموعه‌ای از اشتباهات" انجام داده است.
 
زاکربرگ در وبلاگش نوشت فیس‌بوک "مجموعه‌ای از اشتباهات" انجام داده است با این‌همه وی مدعی است که چنین چیزی اغلب باعث شده اقدامات مثبت شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک در سایه قرار گیرد. او بیان کرده که فیس‌بوک تا به حال چندین بار به نگرانی‌های کمیسیون مبادلات دولت فدرال به طور عملی پاسخ گفته است.
 
کمیسیون مبادلات دولت فدرال می‌گوید که فیس‌بوک، با بیش از 800 میلیون کاربر، توافق کرده است که تایید کاربران را پیش از آن‌که تغییراتی در سیستم اشتراک‌گذاری اطلاعات‌شان ایجاد کند، کسب کند.
 
کمیسیون مبادلات دولت فدرال بیان کرده که فیس‌بوک به اشتباه خود اقرار نکرده و مجازات نشده است، اما از "ادعاهای فریبنده بیش‌تر درباره حریم شخصی" بازداشته شده و به صورت منظم، از لحاظ پای‌بندی به رعایت حریم شخصی کاربران، تحت بررسی قرار خواهد داشت.
 
کمیسیون مبادلات دولت فدرال در بیانیه خود مدعی شده است: بر اساس توافق انجام گرفته، فیس‌بوک قدم‌هایی را برای انجام تعهدات خود برخواهد داشت.
 
یکی از قدم‌هایی که فیس‌بوک برخواهد داشت این خواهد بود که پیش از آن‌که اطلاعات کاربران به اشتراک گذاشته شود به آن‌ها به صورت شفاف اطلاع دهد و رضایت کاربران را بر اساس تنظیماتی که برای حریم شخصی خود در نظر گرفته‌اند، کسب کند.
 
زوکربرگ در وبلاگ خود نوشته است: «ما تعهدی بلند مدت، رسمی و شفاف می‌دهیم تا اقداماتی را که همواره سعی و برنامه در انجام‌شان داشته‌ایم، انجام دهیم. نظیر ارائه روش‌هایی برای کنترل این‌که چه کسانی اطلاعات کاربر را بتوانند ببینند و سپس حصول اطمینان از این‌که تنها همان عده می‌توانند اطلاعات را مشاهده کنند.»
 
توافق فعلی فیس‌بوک و کمیسیون مبادلات دولت فدرال در پی توافق مشابه دیگری انجام می‌گیرد که ماه مارس گذشته بین کمیسیون مبادلات دولت فدرال و گوگل درباره شبکه اجتماعی "گوگل باز" انجام گرفت.
 
سال گذشته همچنین پس از آن‌که کمیسیون مبادلات دولت فدرال مشخص کرد توئیتر در ارتباط با حمایت از اطلاعات شخصی کاربران شکست خورده، توافقی مشابهی نیز با این سرویس اجتماعی آنلاین و پرطرفدار انجام داد.
 
حتی اگر فیس بوک به طور واقعی به این گفته‌ها عمل کند چیزی از آنچه فیس بوک از آن به عنوان "اشتباه" نام برده کم نمی‌شود، فیس بوک متهم به "نقض حریم خصوصی" در ابعاد بسیار وسیعی است، موضوعی که باعث می شود مدیر سایت ویکی لیکس از فیس بوک به عنوان مخوف ترین دستگاه جاسوسی نام ببرد. فیس بوک در حال انجام یک جاسوسی عمومی است که آثار و پیامدهای منفی آن به زودی گریبانگیر کاربران خواهد شد.
 
منبع: جام نیوز