Gerdab.IR | گرداب

مؤسس ویکی‌لیکس:

جنگ بعدی ویکی‌لیکس؛ جلوگیری از تبدیل شدن اینترنت به ابزار بزرگ تجسس

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۰

"جولیان آسانژ"، مؤسس سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" با انتقاد از عملکرد رسانه‌های عمومی گفت که خود اینترنت هم اکنون به وسیله‌ای برای تجسس و پاییدن مردم تبدیل شده است.

به گزارش گرداب، خبرگزاری فرانسه در مقاله‌ای نوشت: جولیان آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس از رسانه‌های جمعی، واشنگتن، بانک‌ها و خود اینترنت انتقاد کرد. وی هم اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد.
 
آسانژ از حق خود به عنوان یک خبرنگار دفاع کرد و گفت که "جنگ" بعدی ویکی‌لیکس برای جلوگیری از تبدیل شدن اینترنت به یک ابزار بزرگ تجسس در اختیار دولت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود.

 آسانژ با اشاره به یکی از بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در مورد وب‌سایت افشاگر خود به دلیل انتشار اسناد مخفیانه دیپلماتیک و نظامی، گفت: «دولت آمریکا نمی‌خواهد ما از حفاظت قانونی برخوردار باشیم.»

وی که سابقاً هکر نیز بود، از خبرنگاران و رسانه‌های جمعی به دلیل کنار آمدن با سازمان‌های قدرتمند و مخفی که قرار بود مسئولیت اعمال خود را به عهده بگیرند، انتقاد کرد.
 
وی همچنین شرکت‌های کارت اعتباری نظیر "ویزا" و "مستر کارت" را به قطع غیر قانونی بودجه ویکی‌لیکس بنا به قراردادی مخفی با کاخ سفید متهم کرد. وی اعلام کرد: «مسائلی که باید در محکمه عمومی در موردشان تصمیم‌گیری شود، در واشنگتن در اتاق‌های مخفی بررسی می‌شوند.»
 
آسانژ با اشاره به مقدار اطلاعاتی که مردم در مورد خود در اینترنت قرار می‌دهند، گفت که خود اینترنت هم به "مهم‌ترین ماشین تجسسی" تبدیل شده است که تا کنون دیده‌ایم.» وی گفت: «اکنون به هیچ وجه دوران شفاف‌سازی نیست... مقدار اطلاعات مخفی از هر زمان دیگری بیشتر است.»

آسانژ افزود که اطلاعات بسیار زیادی به دولت‌ها و دیگر سازمان‌های قدرتمند وارد می‌شود، اما از آن‌ها خارج نمی‌شود. آسانژ اضافه کرد: «من اکنون این را در حقیقت جنگ بزرگ ما می‌دانم. فناوری هم می‌بخشد و هم می‌گیرد.»
 
بازداشت خانگی آسانژ در انگلیس
آسانژ که 40 سال دارد، در انگلیس تحت بازداشت خانگی و منتظر نتیجه درخواست سوئد برای استردادش به این کشور است. این درخواست به دلیل ادعاهای دو زن مبنی بر تجاوز و حمله جنسی وی به آن‌ها مطرح شده است. آسانژ معتقد است که قربانی یک کمپین برای بی‌اعتبار کردن وی شده است.

منبع: فارس