Gerdab.IR | گرداب

لس‌آنجلس تایمز گزارش داد؛

نگرانی آمریکا از دستیابی ایران به تکنولوژی هواپیمای جاسوسی

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۰

مقامات آمریکایی نگرانی‌شان را از سقوط پهپاد بدون سرنشین آمریکا که از سوی سازمان سیا در حال انجام ماموریت بود، اعلام کردند.

به گزارش گرداب، یک روزنامه آمریکایی گزارش داد مقامات آمریکا نگرانی خود را از احتمال دستیابی ایران به فناوری‌های به کار رفته در پهپاد جاسوسی آمریکا اعلام کردند.
 
"لس‌آنجلس تایمز" در گزارشی نوشت مقامات آمریکایی نگرانی‌شان را از سقوط پهپاد بدون سرنشین آمریکا که از سوی سازمان سیا در حال انجام ماموریت بود، اعلام کردند.

یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: «آمریکا نگران سوء استفاده ایران یا سایر رقبای آمریکا از فناوری‌های پیشرفته به کار رفته در این هواپیما است.» 

این مقام ارشد آمریکا که به خاطر مسائل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت: «اگرچه این هواپیمای بدون سرنشین در حال انجام ماموریتی برای سازمان سیا بود، اما ارتش آمریکا کنترل پرواز آن را به عهده داشت.»
 
در ادامه این گزارش آمده است: «هواپیمای پیشرفته "RQ170"  یکی از پیشرفته ترین تسلیحات آمریکاست که به خاطر در اختیار داشتن فناوری‌های سری و سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته، قابلیت نفوذ عمیق به قلمرو دشمن، بدون شناسایی را دارد
 
این روزنامه همچنین افزود: «آمریکا تاکنون اقدامات امنیتی سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از قابلیت‌های کامل این هواپیما پیش گرفته بود؛ پنتاگون از انتشار هر گونه اطلاعات در مورد اندازه، قیمت یا حداکثر سرعت این هواپیما خودداری کرده بود. با این وجود، پنتاگون چند روز پیش اقرار کرد این هواپیمای پیشرفته اکنون در اختیار ایران قرار دارد.»

دریادار "جان کیربی" سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: «فکر می‌کنم اینکه ما یکی از هواپیماهایمان را از دست بدهیم ـ خواه بدون سرنشین باشد یا با سرنشین ـ همیشه موجب ایجاد نگرانی می‌شود، اما در این مورد خاص هواپیما را در جایی از دست داده‌ایم که امکان دسترسی به آن را نداریم.»

روز یکشنبه نیروهای مسلح ایران موفق شدند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج کنند و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

لس‌آنجلس تایمز افزود: دولت آمریکا از زمان تولید این هواپیما در کمپانی "لاکهیلد مارتین"، از افشای هر گونه اطلاعاتی در مورد آن خودداری کرده بود.
 
یکی از دیگر مقامات آمریکا گفت که از دست دادن این هواپیمای پیشرفته، یک تخلف امنیتی عمده محسوب می‌شود. این مقام آمریکایی که اجازه نداشت در مورد اطلاعات مربوط به این هواپیما اظهار نظر کند، در مورد اینکه این هواپیما چگونه به دست ایرانی‌ها افتاد اظهار نظر نکرد، اما تایید کرد که ایرانی‌ها هواپیمای مورد نظر را با خسارت اندکی در اختیار گرفتند.
 
وی گفت: «این اتفاق جالبی نیست؛ ایرانی‌ها می‌توانند به تکنولوژی‌های مخفی به کار رفته در این هواپیما دسترسی پیدا کنند؛ ضمن اینکه بعید نیست این فناوری ها به دست روسی‌ها و چینی‌ها نیز بیافتد.»
 
منبع: فارس