Gerdab.IR | گرداب

گزارش استراتژي جديد امنيت ملي آمريكا منتشر شد

روياي خاورميانه بزرگتر آمريكايي با توهم امنيت اسرائیل و انزواي ايران

تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۹

رئيس‌جمهور آمريكا در استراتژي جديد امنيت ملي واشنگتن كه روز گذشته منتشر شد، ادعاهاي غرب درباره برنامه هسته‌اي ايران را بار ديگر تكرار كرد و سعي دارد تا با مطرح كردن تهديدهايي عليه ايران، از تهران اخاذي كند.

به گزارشگرداب، "باراك اوباما" رئيس‌جمهور آمريكا در گزارش جامع استراتژي جديد امنيت ملي واشنگتن كه روز گذشته منتشر كرد، در دو بخش جداگانه به طور صريح به رويكرد آمريكا در قبال ايران پرداخت و بار ديگر ادعاهاي پيشين غرب درباره موضوع هسته‌اي ايران را مطرح كرد. علاوه بر اين در بخشي از اين گزارش نيز به موضوع خاورميانه پرداخته است و موضوع "خاورميانه‌اي بزرگتر" را عنوان كرده است.

بنا بر اين گزارش، در بخشي از متن استراتژي جديد امنيت ملي آمريكا تحت عنوان "تحقق ايراني پاسخگو" ، اوباما مدعي شده است: براي دهه‌ها، جمهوري اسلامي ايران امنيت منطقه [خاورميانه] و آمريكا را به خطر انداخته است و موفق نشده است كه به مسئوليت‌هاي بين‌المللي خود پايبند باشد. علاوه بر برنامه هسته‌اي اين كشور كه خلاف مقررات بين‌المللي است، تهران همچنين به حمايت از تروريسم و تضعيف صلح ميان اسرائيلي‌هاي و فلسطينيان ادامه مي‌دهد و حقوق جهاني مردم كشورش را نيز انكار مي‌كند. امتناع ايران براي تعامل طي ساليان گذشته، در تغيير اين رويكرد‌ها شكست خورده است؛ در مقابل، رفتار ايران تهديدآميزتر نيز شده است. تعامل چيزي است كه ما بدون خيال‌بافي به دنبال آن هستيم. اين امر مي‌تواند مسيري به سوي آينده‌اي بهتر را پيش روي ايران قرار دهد، اما درصورتي كه رهبران اين كشور آماده استفاده از اين فرصت باشند. به هر طريق، اين مسير بهتر مي‌تواند تنها در صورتي حاصل شود كه رهبران ايران مسير خود را تغيير داده، براي احياي اطمينان در ميان جامعه بين‌المللي تلاش كرده و به تعهدات خود پايبند باشند. آمريكا به دنبال آينده‌اي است كه در آن، ايران به مسئوليت‌هاي بين‌المللي خود پاسخ گويد، جايگاه به حق خود را در جامعه جهاني پيدا كند و از فرصت‌هاي اقتصادي و سياسي كه حق مردم اين كشور است، استفاده كند. اما اگر دولت ايران به امتناع خود از پايبندي به تعهدات بين‌المللي ادامه دهد، با انزواي بيشتري مواجه خواهد شد.

رئيس‌جمهور آمريكا در شرايطي اين ادعاها را مطرح كرد كه ايران همواره در پيگيري برنامه هسته‌اي خود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را طرف خود دانسته است و آژانس نيز بارها در گزارش‌هاي خود درباره برنامه هسته‌اي ايران بر صلح‌آميز بودن اين برنامه و تطابق كامل آن با توافقات بين‌المللي تأكيد كرده است.

علاوه بر اين، جمهوري اسلامي دو هفته پيش نيز بار ديگر حسن نيت خود را به اثبات رساند و در نشست سه‌جانبه با تركيه و برزيل، بيانيه‌اي را در خصوص تبادل سوخت هسته‌اي در آنكارا به امضا رساند، اما با اين وجود آمريكا همچنان به تكرار ادعاهاي خود درباره برنامه هسته‌اي ايران ادامه داد و در همين راستا نيز درست يك روز پس از امضاي اين بيانيه 3 جانبه، پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاد.

در بخش دوم اين گزارش استراتژي امنيت ملي جديد آمريكا، رئيس‌جمهور اين كشور موضوع "ارائه گزينه‌اي مشخص در قبال ايران و كره‌شمالي" را مطرح كرده است و در تلاش براي تسليحاتي نشان دادن اهداف كاملا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران، مدعي شده است: آمريكا به خلع‌سلاح شبه‌جزيره كره و تلاش براي ممانعت از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي ادامه خواهد داد. اين امر به معني جدا كردن اين كشورها نيست، بلكه مربوط مي‌شود به مسئوليت‌هاي تمام كشورها و موفقيت نظام عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي در جهان. هر دو كشور ايران و كره شمالي با گزينه‌هاي مشخصي روبرو هستند. اگر كره‌شمالي برنامه تسليحات هسته‌اي خود را كنار گذارد و ايران نيز به تعهدات بين‌المللي خود در خصوص برنامه‌ هسته‌اي اين كشور پايبند باشد، هم ايران و هم كره‌شمالي قادر خواهند بود در مسير يكپارچگي بيشتر اقتصادي و سياسي با جامعه بين‌المللي حركت كنند. اگر آنها تعهدات بين‌المللي خود را ناديده بگيرند، ما از ابزار چندگانه استفاده خواهيم كرد تا انزواي آنها را افزايش داده و آنها را به رعايت نرم‌هاي عدم اشاعه بين‌المللي وادار سازيم.

باراك اوباما همچنين در بخش ديگري از استراتژي جديد امنيت ملي آمريكا به موضوع خاورميانه پرداخته است. اين بخش كه تحت عنوان"پيشبرد صلح، امنيت و فرصت در خاورميانه‌اي بزرگتر" مطرح شده است، در زير آمده است: آمريكا منافع مهمي در خاورميانه‌اي برزگتر دارد. اين منافع عبارتند از همكاري گسترده در زمينه طيف وسيعي از مسائل مرتبط با دوست نزديكمان، اسرائيل و تعهدي تزلزل‌ناپذير به حفظ امنيت آن؛ تحقق حقوق مشروع مردم فلسطين براي برخورداري از كشوري مستقل، فرصت‌هاي جديد و همچنين تحقق قابليت‌هاي بالقوه فوق‌العاده آنان؛ حفظ اتحاد و امنيت عراق و ارتقاء دموكراسي در اين كشور و پيوند مجدد آن با منطقه [خاورميانه]؛ تغيير سياست ايران از پيگيري تسليحات هسته‌اي، حمايت از تروريسم، و مطرح كردن تهديدهايي عليه همسايگانش؛ عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي؛ و همكاري در مقابله با تروريسم، دستيابي به انرژي و يكپارچگي منطقه با بازارهاي جهاني.

در ادامه اين بخش آمده است: به طور همزمان، تعامل ما بايد هم جامع باشد و هم استراتژيك. اين تعامل بايد بدون در نظر گرفتن تهديدها در كوتاه‌مدت، با پاسخگويي به آمال و آرزوهاي مردم براي برخورداري از عدالت، آموزش و پرورش و فرصت و همچنين با پيگيري ديدگاه پايدار و مثبت مشاركت آمريكا در منطقه [خاورميانه]، گسترش يابد. علاوه‌براين، رابطه ما با دوستان عرب و اسرائيلي‌مان و شركايمان در منطقه فراي تعهد ما به حفظ امنيت اين منطقه گسترش مي‌يابد و روابط پيوسته‌اي كه در زمينه‌هايي چون تجارت، تبادلات و همكاري در خصوص طيف وسيعي از مسائل داريم را نيز شامل مي‌شود.

گزارش استراتژي جديد امنيت ملي آمريكا در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون 21 گزارش درباره ايران منتشر كرده و 21 بار تأكيد كرده كه انحرافي از مسير فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به سمت اهداف نظامي مشاهده نشده است. علت اينكه آمريكا مانع اين است كه ما دانش هسته‌اي داشته باشيم اين است كه در آينده كه انرژي‌هاي فسيلي به اتمام مي‌رسد مي‌خواهند ساير كشورهاي جهان به آنها وابسته باشند در حالي كه دنياي امروز خواهان دانش هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز است. اولين نهضتي كه در دنياي امروز بايد برپا شود از بين بردن سلاح‌هاي كشتار جمعي به ويژه سلاح‌هاي هسته‌اي و داشتن جهاني عاري از سلاح هسته‌اي مي‌باشد و در اين ارتباط بايستي سلاح‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي با 200 كلاهك هسته‌اي و آمريكا با 5 هزار و 130 تا 9 هزار سلاح هسته‌اي منهدم شود.

متن كامل استراتژي امنيت ملي آمريكا در روزهاي آتي ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس