Gerdab.IR | گرداب

کاربران جعلی در فضای مجازی، افسران جدید جنگ نرم آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۰

نیروهای ارتش آمریکا از یک پایگاه هوایی در کالیفرنیا با استفاده از نرم‌افزاری رایانه‌ای، کاربران جعلی را برای انجام تبلیغات به نفع آمریکا در اینترنت ایجاد می‌کنند.

به گزارش گرداب، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت که نیروهای ارتش آمریکا از پایگاه هوایی "مک‌دیل" در کالیفرنیا با استفاده از نرم‌افزاری رایانه‌ای، کاربران جعلی را برای انجام تبلیغات به نفع آمریکا در اینترنت ایجاد می‌کنند.

روزنامه گاردین انگلیس گزارشی را درباره عملیات جاسوسی آمریکا در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد کاربرهای جعلی در رسانه‌های اجتماعی برای انجام تبلیغات به نفع آمریکا منتشر کرد که در ادامه می‌آید:

نرم‌افزار "عروسک زاپاس" ارتش با خلق هویت‌های جعلی به دنبال انجام تبلیغات به نفع آمریکا است.
 
ارتش ایالات‌متحده در حال تولید نرم‌افزاری است که اجازه می‌دهد به شکلی محرمانه با خلق شخصیت‌های کاذب در سایت‌های رسانه اجتماعی دست برده، بر گفتگوهای اینترنتی تاثیر گذاشته و فضای تبلیغاتی را به نفع آمریکا سازماندهی کند.

یک شرکت مستقر در کالیفرنیا برنده مناقصه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (Centcom) به عنوان متولی نظارت بر عملیات نظامی ایالات‌متحده در خاورمیانه و آسیای‌مرکزی برای تولید نرم‌افزاری موسوم به "سرویس مدیریت شخصیت آنلاین" شده که به پرسنل نظامی امکان می‌دهد به طور همزمان با 10 هویت مجزای به ظاهر ساکن در مناطق مختلف دنیا در فضاهای مجازی حضور پیدا کنند.

گمان می‌رود منتقدان از این روند که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد نوعی اجماع دروغین در مباحثات آنلاین ایجاد کرده، افراد دگراندیش را به حاشیه برانند و تفاسیر یا گزارشاتی را که همسو با اهدافش نیست در نطفه خفه کنند ابراز ناخرسندی کنند.

افشای این مسئله که ارتش آمریکا در حال خلق شخصیت‌های کاذب آنلاین است -که نزد کاربران شبکه‌های اجتماعی به عروسک زاپاس شهرت دارد- همچنین ممکن است سایر دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های غیردولتی را به الگوبرداری از این رویه ترغیب کند.

در چارچوب قرارداد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، هر یک از شخصیت‌های کاذب آنلاین باید دارای پیشینه‌ای متقاعد کننده، مشخصات قابل‌قبول و جزئیات باشد که آن را واقعی جلوه دهد و تا 50 اپراتور مستقر در آمریکا باید قادر به استفاده از آنها در ایستگاه‌های کاری "بدون ترس از شناسایی شدن از سوی نیروهای متخاصم پیشرفته" باشند.

"بیل اسپیکز"، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا می‌گوید: «این فناوری قابلیت فعالیت‌های مشارکتی مخفیانه در بلاگ‌ها در وب‌سایت‌های خارجی برای قادر ساختن ما به مقابله با افراطیون متخاصم و تبلیغات دشمن در خارج از ایالات‌متحده را دارد.»

وی می‌افزاید: «هیچیک از این اقدامات به زبان انگلیسی نخواهد بود چرا که "تعامل با مخاطبان آمریکایی" با این فناوری غیرقانونی است و هرگونه استفاده از زبان انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی از سوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا شفاف‌سازی می‌شود.»

زبان‌هایی که قرار است از این برنامه استفاده شود عربی، فارسی، اردو و پشتو است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ادعا دارد قصد هدف قرار دادن وب‌سایت‌های مستقر در آمریکا چه به زبان انگلیسی و چه سایر زبان‌ها را ندارد و به طور خاص تصریح کرده به دنبال هدف قرار دادن فیس‌بوک و توئیتر نیست.

این نرم‌افزار پس از تکمیل به پرسنل ارتش آمریکا اجازه می‌دهد که از یک مکان و به طور 24 ساعته به مباحثاتی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد با شماری از پیام‌های هماهنگ، مطالب قرار داده شده وبلاگ‌ها، چت‌روم‌ها و سایر موارد واکنش نشان دهند.

جزئیات این قرارداد نشان می‌دهد مکان مورد نظر احتمالا پایگاه هوایی مک‌دیل در نزدیکی تامپای کالیفرنیا و محل استقرار فرماندهای نیروهای ویژه آمریکا خواهد بود.

در این قرارداد اختصاص یک "سرور خصوصی مجازی" برای هر یک کاربران در داخل ایالات‌متحده در حالی که سرور سایر کاربرهای کاذب باید در خارج از آمریکا باشند، پیش‌بینی شده تا این کاربرهای کاذب افرادی واقعی در نقاط مختلف دنیا به نظر برسند.

علاوه بر آن "تداخل ترافیک"، اختلاط استفاده شخصیت‌های کنترل‌کننده‌ با استفاده از افرادی در خارج از ستاد هدایت این نرم‌افزار به گونه‌ای که هدایت قوی و باورپذیری قابل‌قبول نرم‌افزار را تضمین کند پیش‌بینی شده است.

قرارداد شخصیت‌های چندگانه در قالب بخشی از برنامه‌ای که عملیات صدای پرقدرت (OEV) خوانده می‌شود، منعقد شده است که اولین بار در عراق به عنوان سلاحی روانی علیه حضور آنلاین هواداران القاعده و سایر عوامل ضد ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این کشور شکل گرفت.

از آن جا که عملیات صدای پرقدرت بر اساس گمانه‌زنی‌های موجود اندک‌اندک به برنامه‌ای 200 میلیون دلاری توسعه یافت و بر اساس پیش‌فرض‌های موجود تاکنون علیه جهادی‌های پاکستانی، افغان و خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است.

از نگاه فرماندهان ارشد ارتش آمریکا OEV یکی از ابزارهای ضروری در برنامه مقابله با تروریسم و افراطی‌گری است.

ژنرال دیوید پترائوس، رئیس وقت فرماندهی مرکزی آمریکا در مستندات ارائه شده به کمیته نیروهای مسلح سنا این برنامه را به عنوان عملیاتی در جهت رویارویی با ایدئولوژی افراطی‌گری و تبلیغ آن توصیف کرد که می‌تواند تضمین کننده حضور دیدگاه‌هایی متفاوت و شنیده شدن آن‌ها در منطقه باشد. او تصریح کرد: «هدف ارتش آمریکا این است که اولینی باشد که به حقیقت دست پیدا می‌کند.»

سرلشکر "جیمز ماتیس"، جانشین پترائوس همین ماه به همین کمیته گفته بود: «OEV از همه کارکردهای مرتبط با بی‌اعتبار کردن رویکردهای متخاصم از جمله حضورش در فضای مجازی و توانمندی‌های توزیع و نشر در این فضا پشتیبانی می‌کند.»

فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرده که این قرارداد 2.76 میلیون دلاری به ان‌ترپید (Ntrepid‌)، یک شرکت تازه‌کار به ثبت رسیده در لس‌آنجلس اعطا شده، اما این مسئله که آیا پروژه شخصیت‌های چندگانه همین حالا در حال کار است یا موضوعات دیگر مربوط به قرارداد را افشا نکرده است.

هیچکس برای ارائه در ان‌ترپید در دسترس نبود. سرلشکر ماتیس در اظهاراتش خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «این برنامه به دنبال اخلال در روند جذب نیرو و آموزش بمبگذاران انتحاری است؛ از میان بردن فضاهای امن برای دشمنان آمریکا و مقابله با ایدئولوژی افراطی‌گری و تبلیغات مرتبط با آنان است.»

وی افزود: «ما در حال همکاری با شرکایمان در ائتلاف برای توسعه تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی هستیم که آمریکا می‌تواند از آن‌ها برای مقابله با دشمنان در فضای مجازی استفاده کند.»

بر اساس گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در عراق OVE به دست نیروهای ائتلاف و نه فرماندهی مرکزی آمریکا مدیریت می‌شده است.

وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به این سوال که آیا پرسنل نظامی این کشور در اجرای OEV مشارکت داشته‌اند یا نه به اعلام این که شواهدی در این زمینه در دست نیست، بسنده کرد. این وزارتخانه حتی از گفتن این که در تولید نرم‌افزار جدید نقش دارد یا نه اجتناب وزرید و اعلام داشت: ما در مورد توانمندی‌های سایبری هیچ نظری نداریم.

OEV سال گذشته در گردهمایی متخصصان جنگ‌افزارهای الکترونیک در واشنگتن مورد بحث وبررسی قرار گرفت، جایی که یک افسر فرماندهی مرکزی آمریکا به افراد حاضر گفت: «هدف از این برنامه ارسال پیام‌های حیاتی و مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمنان است.

احتمالا برنامه جدید ارتش آمریکا در صورتی که علیه شهروندان خودی به کار گرفته شود با چالش‌های قانونی مواجه خواهد شد؛ بدتر آن که پیش از این تعدادی از آمریکایی‌ها به دلیل حضور چندگانه در اینترنت تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

همین سال گذشته بود که وکیلی اهل نیویورک که خود را به عنوان چهره‌ای آکادمیک در اینترنت جا زده بود، پس از متهم شدن به "جعل شخصیت" و سرقت هویت به زندان محکوم شد.
 
مشخص نیست که برنامه مدیریت شخصیت با قوانین بریتانیا انطباق داشته باشد. کارشناسان حقوقی می‌گویند این برنامه تابعی از قانون جعل و تقلب مصوب سال 1981 است که تصریح می‌کند: وقتی می‌توان کسی را به جعل متهم کرد که از هویتی کاذب با نیت بهره‌برداری خود یا دیگری از آن برای القایش به عنوان هویتی واقعی و بستری برای انجام فعلی یا جلوگیری از انجام فعلی با توجه به پیش‌داوری دیگری استفاده کند.
 
منبع: فارس