Gerdab.IR | گرداب

كريستين ساينس مانيتور:

ايران با نفوذ به سيستم جي‌پي‌اس به پهپاد آمريكايي دست يافت

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۰

"متخصصين جنگ نرم ايران" اين قدرت را داشتند كه ارتباط RQ170 را با مركز قطع كرده و در حال حاضر نيز در تلاش هستند تا اسرار اين هواپيماي بدون سرنشين را به دست آورند.

به گزارش گرداب به نقل از کیهان، يك روزنامه آمريكايي در گزارشي اعلام كرد كه طبق برآوردهاي فني، ايران از طريق نفوذ به سيستم جي پي اس پهپاد آمريكايي، آن را به غنيمت گرفت.
 
روزنامه كريستين ساينس مانيتور دراين باره نوشت: ايران توانسته است هدايت پهپاد را به دست گرفته و آن را تقريبا دست نخورده بر زمين بنشاند.
 
بنا بر اين گزارش، ايران توانست از يك ضعف ناوبري شناخته شده آمريكايي ها بهره گيرد و اين در حالي بود كه نيروهاي نظامي آمريكا نيز مدت ها به اين ضعف خود آگاهي داشتند.
 
"متخصصين جنگ نرم ايران" اين قدرت را داشتند كه ارتباط RQ170 را با مركز قطع كرده و در حال حاضر نيز در تلاش هستند تا اسرار اين هواپيماي بدون سرنشين را به دست آورند.
نكته جالبي كه كريستين ساينس مانيتور به آن اشاره كرده اين است كه متخصصين ايراني با نفوذ به سيستم "جي پي اس" (مكان ياب جغرافيايي) توانستند پهپاد را فريب دهند به گونه اي كه پهپاد خاك ايران را با پايگاه خود در افغانستان اشتباه گرفته و در آن فرود آمده است.
 
اين روزنامه آمريكايي تصريح كرده است كه جي پي اس به منزله يك نقطه ضعف است و با انداختن نويز (امواج مزاحم الكترونيكي) بر روي آن در واقع به نوعي مي توان گفت كه مغز پهپاد از كار مي افتد.
 
تكنيك به كار رفته در اين عمليات "اسپوفينگ" نام دارد كه به معني "دست انداختن و سر به سر گذاشتن" است. اطلاعات اشتباه جغرافيايي ارائه شده به پهپاد در اين روش باعث شده است كه پهپاد خود بنشيند و هيچ نيازي هم به تسلط بر سيستم كنترل از راه دور آن وجود نداشته است.
 
بنا بر اين گزارش، افشاي قدرت الكترونيك ايران در شرايطي انجام مي شود كه ايالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخي كشورهاي اروپايي به نوعي در يك جنگ مخفي با ايران به سر مي برند.
 
اين جنگ مخفي شامل ترور برخي دانشمندان ايراني و برخي اقدامات ديگر نظير استفاده از ويروس استاكس نت عليه برنامه هسته اي ايران بوده است.
 
به نوشته ساينس مانيتور، اقدام ايران درخصوص بر زمين نشاندن پهپاد پيچيده آمريكايي نشان مي دهد كه اين كشور راه هايي را براي پاسخگويي در اين جنگ مخفي به دست آورده است. اين تكنيك با استفاده از "مهندسي معكوس" تعدادي از پهپادهاي ساده تر آمريكايي به دست آمده كه طي سال هاي اخير به دست ايرانيان افتاده اند. سيگنال هاي جي پي اس به راحتي قابل دستكاري هستند.