Gerdab.IR | گرداب

جست‌وجوی صوتی اپل تهدیدی برای آینده گوگل

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰

موتور جست‌وجوگر صوتی Siri نقش واسطه بین کاربران و آگهی دهندگان به گوگل را بازی می‌کند. از این نظر Siri می‌تواند تمام معادلات تجاری موتورهای جست‌وجوگر را تغییر دهد.

به گزارش گرداب، برخی از تحلیلگران معتقدند نرم‌افزار "Siri" که بر روی گوشی "آیفون ۴S" نصب شده است، می‌تواند تهدیدی برای انحصار موتور جست‌وجوگر گوگل باشد. نرم افزار Siri امکان جست‌وجوی صوتی برای کاربران را ممکن می‌سازد.

کاربرانی که به این برنامه دسترسی دارند، دیگر لازم نیست برای یافتن پاسخ سوالاتشان به موتورهای جست‌وجوگری مثل گوگل متوسل شوند. کافی است سوال خود را به صورت صوتی از Siri بپرسند. اگر پاسخی در چنته Siri نبود، این برنامه از کاربر می‌خواهد به او اجازه دهد تا آن را جست‌وجو کند.

اهمیت این موضوع از این نظر است که هم اکنون انحصار بازار جست‌وجوهای اینترنتی در دست گوگل است.
 
نتایج یک پژوهش نشان داده است که مثلاً در ماه اکتبر بیش از ۶۵ درصد جست‌وجوهای صورت گرفته بر روی وب در آمریکا از طریق موتور جست‌وجوگر گوگل صورت گرفته است. این انحصار درآمدهای تبلیغاتی زیادی برای گوگل به ارمغان آورده است.

اما حالا موتور جست‌وجوگر صوتی Siri نقش واسطه بین کاربران و آگهی‌دهندگان به گوگل را بازی می‌کند. از این نظر Siri می‌تواند تمام این معادلات تجاری موتورهای جست‌وجوگر را تغییر دهد.

نرم‌افزار Siri در واقع یک پروژه "هوش مصنوعی" است که توسط شرکت "SRI International" دنبال می‌شود که شرکت "اپل" در سال ۲۰۱۰ امتیاز این برنامه را برای گوشی هوشمند آیفون خود خریده بود.

هم اکنون سازوکار Siri طوری است که اگر پاسخ سوالی را نداشته باشد، غالباً آن را در گوگل جست‌وجو می‌کند. ولی اگر کاربر مثلاً از او یک سوال ریاضی بپرسد، Siri دیگر به سراغ گوگل نخواهد رفت بلکه به سراغ جست‌وجوگرهای تخصصی تری مثل "Wolfram Alpha" خواهد رفت.

گفته می‌شود پس از راه‌اندازی این برنامه، آمار بازدیدکنندگان از وب سایت جست‌وجوگرهایی مثل "Yelp" و "Wolfram Alpha" رشدانفجارگونه‌ای داشته است.

چندی پیش  "اریک اشمیت"، مدیرعامل گوگل طی اظهارنظری نرم‌افزار سخنگوی Siri را رقیبی جدی برای گوگل دانسته بود و از موفقیت آن ابراز نگرانی کرده بود.

منبع: ایتنا