Gerdab.IR | گرداب

جنگ انگليس عليه آزادی بيان

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۰

قرن‌ها تجاوزات حاکمان انگليس در قرون‌وسطي موجب رسوايي جهاني لندن شده است. تازه‌ترين شيوه چنين اقدامات انگليس، نبرد دستگاه سلطنتي اين کشور با آزادي بيان است.

گرداب- "آفکام"،سازمان دولتي نظارت بر رسانه‌ها بريتانيا، تصميم گرفته است به منظور خاموش کردن صداي رسانه‌اي مستقل از سياست‌هاي لندن در انگليس، پخش برنامه‌هاي پرس تي‌وي را ممنوع کند.

آفکام در حالي اين تصميم را گرفته است که از افشاي يک نامه محرمانه سفارت آمريکا که براي اولين بار تلاش‌هاي هماهنگ لندن و واشنگتن را براي متوقف کردن فعاليت‌هاي پرس تي‌وي در انگليس فاش ساخت، يک سال مي‌گذرد.

بسياري از ناظران مي‌گويند، فعاليت‌هاي دولت انگليس عليه پرس تي‌وي، ريشه در اين دارد که اين شبکه بين المللي به طور گسترده بحران‌هاي متعدد ناشي از سياست‌هاي داخلي و خارجي انگلستان را پوشش مي‌دهد.

شبکه پرس‌تي‌وي در سال ۲۰۱۱، با تاکيد بر هزينه‌هاي سرسام‌آور عروسي سلطنتي در حالي که بسياري از مردم انگليس با مشکلات اقتصادي سنگيني دست و پنجه نرم مي‌کنند، اين مراسم را با ديدي انتقاد آميز مورد پوشش قرار داد.

اين شبکه همچنين پوششي عميق و ژرف‌نگرانه از اعتراضات گسترده و ناآرامي‌هاي متعاقب آن در انگليس که به دنبال کشته شدن يک سياهپوست از سوی پليس به وقوع پيوست، ارائه داد.

پرس‌تي‌وي همچنين با بسياري از منتقدان موضع دولت انگليس در قبال ‌انقلاب‌هاي مناطق جهان مصاحبه‌‌هايي را ترتيب داده است.

لندن به وضوح در کنار ديکتاتورها و پادشاهان ايستاد و حتي از پادشاه بحرين دعوت کرد به انگليس سفري رسمي کند و به رژيم وي کمک نظامي کرد.

انگليس همچنين در سال ۲۰۰۶ يک پيمان ننگ‌آور نظامي با عربستان منعقد ساخت تا به موجب آن به يکي از بزرگ‌ترين نظام‌هاي ديکتاتوري جهان، تسليحات نظامي بفروشد.

دولت انگليس با تشکيلات سلطنتي خود، سابقه‌اي طولاني از جنگ‌هاي تجاوزکارانه و حمايت از نظام‌هاي پادشاهي و حاکمان خودکامه در سراسر جهان در کارنامه خود دارد.

لندن همراه با واشنگتن، کودتاي سال ۱۹۵۳ ميلادي را رقم زد تا بدين ترتيب شاه ايران را که مورد حمايت غرب بود، دوباره به قدرت برساند. ديکتاتور ايران، سال‌ها بعد در پي انقلاب اسلامي، سرنگون شد.

انگليس همچنين همراه با آمريکا در جنگي که يک ميليون کشته بر جاي گذاشت، به عراق حمله کرده و اين کشور را اشغال کرد.

انگليس همچنين سال ۲۰۰۱ همراه با آمريکا به افغانستان حمله کرد؛ جنگي که با وجود مخالفت شديد افکار عمومي مردم انگليس هنوز پايان نيافته است. به تازگي يکي از مقامات ارشد افغان به پرس تي‌وي گفت: «ارتش انگليس نقش مهمي در توليد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ايفا کرده است.»

در آفريقا هنوز هم از انگليس به عنوان يک قدرت استعمارگر بي‌رحم ياد مي‌شود چرا که بسياري از کشورهاي اين قاره دهه‌ها سنگيني چکمه‌هاي سربازان انگليسي را تحمل کردند و امروز اين کشور به فکر مداخله مستقيم نظامي در سومالي است؛ کشوري که خود به خاطر بلاياي طبيعي و حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا زير فشار شديد قرار دارد.

در آسيا نيز، دستگاه سلطنتي انگليس بسياري از مردم را کشت، چرا که نيازمند بنيان‌گذاري پايگاه قدرت خود در شبه جزيره هند بود.

هزاران کيلومتر آن سوتر در آمريکاي لاتين، لندن هنوز هم پس از گذشت سه دهه از جنگ خونين با بوينس‌آيرس بر سر جزاير مالويناس (فالکلند) همچنان با آرژانتين در تقابل بالقوه نظامي قرار دارد.

قرن‌ها تجاوزات حاکمان انگليس در قرون‌وسطي موجب رسوايي جهاني لندن شده است. تازه‌ترين شيوه چنين اقدامات انگليس، نبرد دستگاه سلطنتي اين کشور با آزادي بيان است.

لندن در نبرد دو ساله خود عليه پرس تي‌وي از هيچ تلاشي فروگذار نکرده است. آفکام به عنوان ابزار رسانه‌اي دولت انگليس در حال حاضر در صدد لغو مجوز پخش برنامه‌هاي شبکه پرس تي‌وي است و اميد دارد اين اقدام بي‌حاصل صداي انتقادها را خفه کند.

اما به نظر مي‌رسد دولت انگليس از ياد برده است که نمي‌توان حقيقت را از مردم پنهان کرد و کساني که در انگليس مي‌خواهند صداي بديل پرس تي‌وي را بشنوند، بدون شک راهي براي ديدن برنامه‌هاي اين شبکه خواهند يافت.

منبع: پرس‌تی‌وی