Gerdab.IR | گرداب

رسوايي بی‌پایان دولت انگليس

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۰

محتواي اسنادی كه از بايگاني محرمانه اداره آرشيو ملي انگليس خارج شده نشان مي دهد دولت انگلیس زمان جنگ عراق با ايران، به طور سري رژيم صدام را به سلاح مجهز كرده است.

به گزارش گرداب، اسناد طبقه بندي شده و محرمانه دولت انگليس نشان مي دهد، اين كشور در جنگ ايران و عراق، رژيم صدام را مسلح كرده است.

به گزارش روزنامه هاي چاپ لندن، محتواي اين اسناد كه از بايگاني محرمانه اداره آرشيو ملي انگليس خارج شده نشان مي دهد دولت مارگارت تاچر در سال 1981 و در زمان جنگ عراق با ايران، به طور سري رژيم صدام را به سلاح مجهز كرده است.
 
در شرايطي كه انگليس در جنگ ايران و عراق اعلام بي طرفي كرده بود، اما اسناد منتشر شده نشان مي دهد دولت تاچر از فروش جنگنده هاي هوك و ايجاد پايگاه هاي نظامي دريايي و هوايي براي رژيم صدام كاملا آگاه بوده است.

انگليس در شرايطي به رژيم صدام كمك نظامي مي كرد كه توافقنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را امضا كرده بود كه اعضاي اين سازمان را از هرگونه فعاليتي كه شعله جنگ را افزايش دهد، برحذر مي داشت.

اسناد خارج شده از طبقه بندي محرمانه ثابت مي كند دولت تاچر فهرستي شامل 78 نوع تجهيزات نظامي از جمله خودروهاي لندرور، رادار، لوازم يدكي تانك و... را در اختيار رژيم صدام قرار داده بود.

بر اساس سندي كه در واقع نامه سري وزير وقت مشاور در امور خارجه (توماس ترنشاد) است، انگليس در يك مورد توافقنامه اي تسليحاتي به ارزش بيش از 150 ميليون پوند با رژيم صدام امضا كرده است.
 
منبع: کیهان