Gerdab.IR | گرداب

بازی‌ها هم‌پای آمریکا در پروژه ایران‌هراسی؛

بتل‌فیلد3؛ جهان دشمن آمریکای قهرمان!

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۰

به دنبال تحریم خودجوش و در پی آن ممنوعیت عرضه بازی "میدان نبرد 3 "در ایران، نماینده شرکت الکترونیک آرتس این ممنوعیت را به نفع سازندگان بازی اعلام کرده است.

به گزارش گرداب، عرضه بازی سیاسی و بحث‌برانگیز "میدان نبرد 3" که در آن به خاک میهن‌مان به عنوان یکی از دشمنان اصلی "آمریکا"، تعرض شده و مورد حمله قرار می‌گیرد، تاکنون انتقادها و بحث‌های زیادی را به همراه داشته است.

عرضه این بازی در زمانی صورت گرفت که رسانه‌ها و دولتمردان آمریکایی شدیداً سعی دارند تا "ایران" را به بهانه‌های مختلف و اتهامات جعلی و ساختگی در جامعه بین‌الملل و اذهان عمومی تحت فشار شدید قرار دهند. در این زمینه آمریکا اقدامات و فعالیت‌های ایران‌هراسانه زیادی انجام داده که یکی از آن‌ها عرضه همین بازی است.

این بازی که همانند اکثر دیگر بازی‌های خارجی، اصولاً نسخه‌های کپی‌شده آن در ایران به فروش می‌رسد، ابتدا به صورت خودجوش و سپس به وسیله مجاری قانونی با ممنوعیت فروش مواجه شد. هرچند مسلماً هنوز هستند کسانی که به دلایل مختلف این بازی را در ایران عرضه و یا بازی می‌کنند، اما بی‌شک این اقدام در منع فروش، نوعی اعتراض به همین سیاست‌های تجاوزگرانه و ایران‌هراسانه آمریکا است، که البته بازتاب آن نیز در رسانه‌های خود آمریکا و به ویژه‌های سایت‌های پرطرفدار بازی دیده می‌شود.

از نشانه‌های بازتاب این اقدام می‌توان به خبر سایت بازی "gamespot.com" و اظهارنظر یکی از نمایندگان شرکت سازنده بازی اشاره کرد. گیم اسپات در خبر خود به ممنوعیت عرضه این بازی اشاره کرده و به نقل از خبرگزاری فارس از گروهی از "جوانان ایرانی" نام می‌برد که با جمع‌آوری بیش از 5 هزار امضا به صورت آنلاین، شکایت‌نامه‌ای را تنظیم کرده و اعتراض خود را نسبت به این بازی این چنین اعلام داشته‌اند: می‌دانیم که داستان یک بازی ویدئویی داستانی خیالی است... اما معتقدیم که این بازی عمداً در زمانی عرضه شده است که آمریکا سعی دارد برای تهدید ایران به جامعه بین‌الملل فشار وارد کند. این سایت همچنین بدون اشاره به منبع خاصی و ذکر عبارت "گزارش‌ها حاکی از آن است"، مدعی می‌شود که "مقامات دولتی [ایران] به برخی از مغازه‌ها یورش برده و مغازه‌داران را به علت فروش پنهانی این بازی دستگیر کرده‌اند."



همچنین، به گفته گیم اسپات، یکی از نمایندگان شرکت "الکترونیک آرتس" که از وی نامی برده نشده است، نظر خود را نسبت به ممنوعیت عرضه این بازی در ایران این چنین اعلام کرده است: از آنجا که میدان نبرد 3 قابل عرضه و خرید در ایران نمی‌باشد، تنها امیدواریم که این ممنوعیت کمک کند تا مانع از رسیدن نسخه‌های کپی و سرقتی به دست مصرف‌کنندگان آنجا شود.

البته این نخستین باری نیست که فروش یک بازی در یک کشور با تحریم مواجه می‌شود. پیش از این نیز بازی" Mercenaries 2 "در سال 2006 بحث و جدال‌هایی را در کشور ونزوئلا به وجود آورد، چرا که این گونه القا می‌کرد که رأس حکومت این کشور "یک فرد مستبد و قدرت‌طلب" است که بقیه مردم را تحت ظلم شدید قرار می‌دهد، و از این رو فروش آن در ونزوئلا ممنوع شد.

در سال 2004 نیز عرضه بازی" Ghost Recon 2 "در "کره جنوبی" با ممنوعیت مواجه شد چرا که این بازی سعی داشت با ارائه داستانی تفرقه‌افکنانه چنین اعلام کند که شبه جزیره کره در سال 2007 با مشکل اساسی مواجه خواهد شد و کشورهای کره‌ جنوبی و شمالی با هم وارد جنگ شدیدی می‌شوند.

چنین به نظر می‌رسد که سیاست شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی آمریکایی در ساخت چنین بازی‌های جنگی‌ای این است که القا کنند: قهرمانان یعنی نیروهای آمریکایی؛ دشمنان یعنی دیگر جهانیان.

منبع: مشرق