Gerdab.IR | گرداب

شرط و شروط فتا برای کافی‌نت‌ها

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۰

فتا در اطلاعيه‌اي ۲۰ دستورالعمل‌ درمورد افزايش ضريب امنيت اطلاعات كاربران صادر و اعلام كرد.

به گزارش گرداب، معاونت اجتماعي و الكترونيك پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه با توجه به نگراني‌هاي پيش‌آمده براي شهروندان ناشي از سرقت اطلاعات و حساب‌هاي شخصي و ديگر اطلاعات آنان و عدم ساماندهي دفاتر خدمات اينترنتي، پليس فضاي توليد تبادل اطلاعات ناجا با هدف تامين امنيت کاربران و استفاده‌کنندگان از سرويس‌هاي دفاتر خدمات اينترنت (کافي نت‌ها) و به منظور شفاف‌سازي عملکرد، ساماندهي‌ دفاتر، کاهش مخاطرات و آسيب‌ها و حمايت از فعاليت قانوني مديران و صاحبان کسب و کار اين دفاتر، نکات ذيل را براي آگاهي و اجراي سريع از سوي مديران دفاتر، اعلام مي‌كند.

براساس اين دستورالعمل مديران دفاتر خدمات اينترنت (کافي‌نت‌ها) موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاريخ ابلاغ اين اطلاعيه نسبت به اجراي مفاد اعلام شده، اقدام كنند. در غير اين صورت پس از طي مدت قانوني اعلام شده، کارشناسان پليس فتا نسبت به بازرسي تمامي دفاتر خدمات اينترنت در سرتاسر کشور اقدام کرده و در صورت مشاهده‌ هرگونه تخلف و عدم اجراي مفاد اين اطلاعيه، طبق تبصره‌هاي ۱ تا ۳ ماده ۷ آيين‌نامه دفاتر خدمات اينترنت (کافي‌نت) و نيز ساير قوانين و دستور‌العمل‌هاي مرتبط در صورت مشاهده هرگونه تخلف ديگر، اقدامات لازم انتظامي و معرفي متخلفان به مراجع‌قضايي را صورت خواهد داد.

براساس اين دستورالعمل تنها دفاتري به عنوان دفاتر خدمات اينترنت شناخته مي‌شوند که داراي مجوزهاي لازم و تاييديه‌هاي قانوني از مراکز ذيربط باشند.

کليه مراکز و صنوفي که مجوز ارائه‌ خدمات دسترسي ندارند (مثل دفاترفني، بازي‌سراها و ....)، مجاز به ارائه خدمات اينترنت نيستند و در صورت مشاهده اين گونه از مراکز و اصناف که به صورت غيرمجاز نسبت به ارائه خدمات دسترسي اقدام مي‌كنند، برخورد انتظامي و قضايي با آنان صورت خواهد گرفت.

دفاتر خدمات اينترنت موظفند نکات ذيل را منطبق با آيين‌نامه دفاتر خدمات اينترنت (کافي‌نت)، ابلاغيه‌ها و بخشنامه‌هاي اتحاديه صنف رايانه، داده‌ورزي و ماشين‌هاي اداري را رعايت كنند:

۱- دفاتر خدمات اينترنت (کافي‌نت) موظفند مدرک مجوز خود را در محل مناسب و در معرض ديد مشتريان قرار دهند و همچنين محل اين دفاتر در معرض ديد و نظارت عمومي بوده و کليه ضوابط اماکن عمومي را رعايت كنند.

تامين پهناي باند از ارائه‌دهندگان غيرمجاز از طريق ماهواره ممنوع است
۲- دفاتر خدمات اينترنت (کافي‌نت) موظفند پهناي باند مورد نياز خود را الزاماً از طريق شرکت‌هاي داراي پروانه ارائه‌کنندگان خدمات اينترنتي (ISP) تامين كنند. بنابراين تامين پهناي باند از ارائه دهندگان غير مجاز از طريق ماهواره مطابق قانون ممنوعيت استفاده از تجهيزات دريافت از ماهواره، اکيدا ممنوع است.

۳- مديران دفاتر و دارندگان مجوز فعاليت اين‌گونه از دفاتر ملزم به رعايت مفاد شرايط عمومي، موضوع ماده‌ سه آيين‌نامه‌ دفاتر خدمات اينترنت هستند.

۴- مديران دفاتر خدمات اينترنت موظفند مدارک لازم در مورد تامين پهناي باند و رعايت شرايط عمومي را حسب مورد در اختيار بازرسان پليس فتا قرار دهند.

۵- ارائه هرگونه خدمات غيرحضوري از طريق دفاتر خدمات اينترنت ممنوع است.

۶- ارائه‌ي هرگونه خدمات، غير از ارائه‌ خدمات اينترنت به صورت حضوري، (مثل فروش نرم‌افزار، تايپ و پرينت، راه‌اندازي سيستم‌هاي بازي رايانه‌اي و ...) ممنوع است.

۷- صاحبان مجوز دفاتر خدمات اينترنت موظفند براي تصدي مسئوليت اجرايي از افرادي استفاده كنند که حائز شرايط، متعهد و مجرب، حسن شهرت و عدم‌دارا بودن سوء‌سابقه کيفري و قضايي و متاهل با حداقل ۲۵ سال سن باشند.

كافي‌نت‌ها اطلاعات هويتي كاربران را ثبت كنند

نصب فيلترشكن و VPN بر روي سيستم‌هاي رايانه‌اي دفاتر خدمات اينترنت ممنوع است.

۸- دفاتر خدمات اينترنت موظفند که اطلاعات هويتي کاربران را با دريافت مدارک شناسايي معتبر (ترجيحا" کارت ملي) ثبت كنند و از ارائه‌ خدمات به مراجعه‌کنندگاني که مدارک شناسايي ارائه نمي‌کنند خودداري كنند.

۹- اطلاعات هويتي که بايد مورد ثبت دقيق قرار گيرند عبارتند از: نام و نام خانوادگي، نام پدر، کد ملي، کدپستي و شماره تلفن تماس است.

۱۰- دفاتر خدمات اينترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هويتي کاربران، ساير اطلاعات کاربري شامل روز و ساعت استفاده، IP اختصاص يافته و فايل‌لاگ‌، وب‌سايت‌ها و صفحات رويت شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداري كنند.

۱۱- صورت حساب چاپي زمان و هزينه استفاده بايد به کاربران تحويل داده شود.

۱۲- استفاده و در اختيار گذاشتن هر گونه ابزار دسترسي به سايت‌هاي فيلترشده، مثل انواع فيلترشکن‌هاي قابل نصب بر روي رايانه يا معرفي سايت‌هاي فيلترشکن و خدمات‌گيرندگان يا استفاده از هرگونه VPN بر روي سيستم‌هاي رايانه‌اي دفاتر خدمات اينترنت ممنوع است.

۱۳- مديران دفاتر خدمات دسترسي موظفند شرايطي را فراهم كنند که اطلاعات کاربر قبلي (شامل سايت‌ها ، صفحات ديده شده، فعاليت‌ها،ID ها، آدرس‌هاي ايميل و ......) به محض قطع استفاده کاربر، از بين رفته و براي کاربران بعدي که از آن رايانه استفاده مي‌کنند، قابل بازيابي نباشد.

۱۴- رايانه‌هاي استفاده شده در مراکز خدمات اينترنت (کافي‌نت) بايد الزاما در حالت کاربر محدود ( LIMITE I USER) در اختيار کاربران قرار گرفته و درگاه‌هاي ورودي سيستم رايانه‌اي شامل درگاه‌هاي USB، کارت‌خوان‌ها و ساير درگاه‌هايي که امکان اتصال حافظه‌هاي جانبي به آن‌ها وجود دارد، به صورت نرم افزاري مسدود شود.

۱۵- در صورت نياز کاربر به استفاده يا ارسال فايل رايانه‌اي بايد انتقال از طريق متصدي اجرايي دفتر خدمات اينترنت و از طريق شبکه داخلي دفتر بر روي سيستم رايانه‌اي کاربر و پس از اطمينان از سلامت و عدم‌آلودگي فايل رايانه‌اي به بدافزارها، تروجان‌ها و ويروس‌ها صورت بگيرد.

نصب دوربين مدار بسته‌ الزامي شد
۱۶- مديران دفاتر خدمات اينترنت موظفند هر روز در پايان ساعت کاري کافي‌نت نسبت به وارسي سيستم‌هاي رايانه‌هاي براي عدم نصب نرم افزارهاي KEY LOGGER، آلودگي به ويروس‌ها و بدافزارها و امحای اطلاعات باقي مانده کاربران اقدام كنند.

۱۷- نصب دوربين مدار بسته داخلي با قابليت ضبط تمام‌وقت، نگهداري تصاوير و امکان بازبيني تا ۶ ماه الزامي است.

۱۸- مديران دفاتر خدمات اينترنت بايد نسبت به برقراري امکان فني ارسال پيام بر روي سيستم‌هاي رايانه‌اي دفتر در مورد اعلام زمان استفاده و هشدارهاي کاربري اقدام كنند.

۱۹- مديران دفاتر خدمات اينترنت موظفند به نحو مقتضي نسبت به نصب و نمايش مفاد قانون جرائم رايانه‌اي و فهرست مصاديق محتواي مجرمانه در ديد کاربران اقدام كنند.

۲۰- مديران و متصديان اجرايي دفاتر موظفند از استفاده‌ بيش از يک نفر از هر دستگاه رايانه‌اي متصل به اينترنت جز در مواردي که کاربر ناآشنا قصد استفاده از خدمات عمومي را داشته باشد و از يکي از نزديکان و آشنايان خود براي کمک و تسهيل امور خود استفاده مي‌كند، جلوگيري كنند.

منبع: مشرق