Gerdab.IR | گرداب

آمارهای جدید درباره کاربران اینترنت در ایران

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۰

مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری خبر داد که براساس آن تا پایان سال ۸۹ تنها ۱۱ میلیون نفر در ایران کاربر اینترنت بوده اند.

به گزارش گرداب، آخرین آمارهای ارائه شده از وب سایت معتبر" Internet World Stats "در مورد کاربران اینترنت در ایران که شهریور امسال منتشر شد، نشان می دهد که شمار مشترکان ایرانی استفاده کننده از اینترنت در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ سه میلیون و ۳۰۰ هزار و نسبت به سال ۲۰۰۹ در حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش داشته و به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده که این تعداد بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کل خاورمیانه را تشکیل داده است.

در همین حال مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت وابسته به وزارت ارتباطات نیز شمار مشترکان اینترنت کشور را تا پایان سال ۸۹ بالغ بر ۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر و ضریب نفوذ این پروتکل ارتباطی را ۳۲.۶۶ درصد اعلام کرده است که براساس شاخص های مدنظر این مرکز، کاربر اینترنت فردی است که طی ۱۲ ماه گذشته با اتصال به شبکه اینترنت از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد.

اما مرکز آمار ایران در"طرح آمارگیری از کاربران اینترنت" که با هدف برآورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور اجرا شد، شمار مشترکان اینترنت در ایران را ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده است که این آمار از کاهش تعداد کاربران اینترنت در ایران حکایت دارد.

۱۱ میلیون نفر کاربر اینترنت اند
نتایج طرح آمارگیری اینترنت مرکز آمار ایران نشان می دهد که تا پایان سال ۸۹ از کل جمعیت ۷۴.۸ میلیون نفری در ایران ۱۱ میلیون نفر کاربر اینترنت بوده‌اند که براین اساس ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۱۴.۷ درصد است که در مقایسه با نتایج متناظر دوره‌ قبل در سال ۱۳۸۷ حدود ۳.۶ درصد افزایش یافته است؛ این ضریب در نقاط شهری کشور ۱۸.۹ درصد و در نقاط روستایی آن ۴.۰ درصد بوده که در مقایسه با نتایج متناظر دوره قبل در سال ۱۳۸۷، به ترتیب ۳.۹ درصد و ۱.۰ درصد افزایش یافته است.

تهران دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت
همچنین بیش‌ترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری کشور به ترتیب مربوط به استان تهران با ۲۳.۱ درصد، استان مازندران با ۲۲.۷ درصد و استان اصفهان با ۲۲.۰ درصد بوده است و این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان با ۱۰.۵ درصد کاربر، کمترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری کشور را داشته است.

بر اساس این آمارگیری، ۲/۴۳ درصد از کاربران در سن ۲۰ تا ۲۹ سال، ۲۶ درصد ۱۰ تا ۱۹ سال و ۲۱ درصد ۳۰ تا ۴۴ سال است در همین حال از مجموع کاربران اینترنت بالاتر از ۶ سال در کشور، ۵۹درصد تحصیلات دانشگاهی و ۷/۳۱ درصد دارای تحصیلات متوسطه، دیپلم و پیش دانشگاهی هستند.

۸۴ درصد کاربران از اینترنت دایل آپ استفاده می کنند
همچنین براساس نتایج این طرح، از مجموع کاربران اینترنت کشور که در محل سکونت خود از اینترنت استفاده کرده‌اند، نحوه‌ دسترسی ۸۴.۹ درصد از طریق اینترنت دایل آپ با سرعت دسترسی کمتر از ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه بوده است.


 کارشناسان نبود شاخص های واحد را دلیل اختلاف آمار در وضعیت دسترسی به ابزارهای فناوری اطلاعات عنوان می کنند اما با این وجود شواهد نشان می‌دهد که اکثر دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت با سرعت دایل آپ صورت می گیرد و اینترنت پرسرعت در سبد خانوار ایرانی جایگاه مشخصی ندارد.

منبع: مهر