Gerdab.IR | گرداب

رژیم صهیونیستی در صدد اشغال آب‌های دریای مدیترانه

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰

یکی از روزنامه‌های رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که ستاد مشترک ارتش این رژیم چندی پیش به بهانه حفاظت از سکوهای اکتشاف نفت و گاز در حوزه مدیترانه شرقی چندین فروند کشتی جنگی به منطقه اعزام کرده است.

به گزارش گرداب، رژیم صهیونیستی که در مقابل اقدامات تروریستی و سلطه‌جویانه خود با هیچ نوع مانعی از سوی کشورهای غربی و حتی جهان عرب روبرو نمی‌شود، این بار به آبهای دریای مدیترانه چشم دوخته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی پیرامون این مطلب نوشت که اسرائیل آماده می‌شود تا به بهانه حفاظت از سکوهای اکتشاف نفت و گاز در آب‌های مدیترانه شرقی چندین فروند کشتی جنگی به منطقه اعزام کند. این روزنامه تصریح کرد که این تصمیم چند ماه پیش از سوی ستاد مشترک ارتش صهیونیستی اتخاذ شده است.

این در حالی است که این تصمیم خطرناک تل آویو قبل از همه، تهدیدی جدی علیه دیگر کشورهای این منطقه منجمله ترکیه محسوب می‌شود. کما اینکه شرکت‌های رژیم‌صهیونیستی متعاقب تصمیم دولت قبرس در راستای آغاز اکتشاف نفت و گاز در حریم آب‌های منحصر اقتصادی این جزیره بلافاصله وارد عمل شده و با حمایت یک شرکت آمریکایی اقدام به همکاری با دولت قبرس کردند که این امر با اعتراض شدید ترکیه به دلیل نادیده گرفته شدن حقوق ترک‌های ساکن بخش شمالی جزیره روبرو شد.

یکی از مقامات نیروی دریایی رژیم صهیونیستی اظهار داشت که ماموریت کشتی‌های جنگی این رژیم به منظور حفاظت از سکوهای اکتشاف نفت و گاز در حوزه مدیترانه شرقی معادل چندین هزار ساعت پیش‌بینی شده است. وی افزود که عملیات حفاظت از سکوهای مذکور تنها به ماموریت کشتی‌های جنگی اسرائیلی محدود نبوده و در عین حال نیروی هوایی این رژیم نیز برای برطرف کردن هرگونه تعرض احتمالی همواره چندین فروند هواپیمای جنگی را به حال آماده باش نگه می‌دارد.

چاه‌های اکتشافی رژیم‌صهیونیستی در حوزه مدیترانه شرقی خارج از محدوده حریم آب‌های ساحلی به عمق دوازده مایل قرار داشته، ولی در عین حال در محدوده هفتاد مایلی آب‌های منحصر اقتصادی واقع شده‌اند. حفاظت از سکوهای نفتی و گازی معمولا بر عهده شرکتی است که در این سکوها فعالیت می‌کند و شرکت‌های صهیونیستی معمولا در این زمینه به شرکت‌های امنیتی تحت مدیریت نظامیان بازنشسته صهیونیستی اعتماد می‌کنند.

یک مقام ارشد نیروی دریایی رژیم‌صهیونیستی نیز در همین رابطه اظهار داشت که محدوده منحصر اقتصادی این رژیم در حوزه مدیترانه به معنای سه برابر شدن حریم این رژیم است، ولی در عین حال باعث ایجاد تهدید علیه این سکوها و کارکنان آنها می‌شود، چون که هرگونه حمله به این سکوها به منزله سناریوی کابوس برای اسرائیل است و لذا تل آویو قصد دارد هر ساله با افزودن دو کشتی جنگی، نیروی دریایی خود را تقویت کند.

کارشناسان مسائل منطقه سکوت جامعه بین‌المللی در مقابل اقدام رژیم‌صهیونیستی در راستای اعزام کشتی جنگی برای حفاظت از سکوهای نفتی و گازی را معنی‌دار و این اقدام را زمینه سازی اشغال آب‌های منطقه از سوی صهیونیست‎ها ارزیابی می‌کنند.

منبع: فارس