Gerdab.IR | گرداب

بيانيه‌ شوراي امنيت صادر شد

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۹

شورای امنیت با ابراز نگراني از وضع غزه، بر آزادي سرنشينان دستگيرشده، انجام تحقيقات فراگير و ادامه مذاكرات غيرمستقيم، تاکید کرد.

به گزارش گرداب، اين نشست به رياست نماينده دائم مكزيك كه كشورش رياست دوره‌اي اين شورا را برعهده دارد، برگزار شد. نماينده مكزيك با قرائت بيانيه اين شورا، از كشته شدن غيرنظاميان و فعالان خارجي در ناوگان آزادي كه حامل كمك‌هاي بشردوستانه به ساكنان محاصره شده غزه بود، ابراز تاسف كرد.

وي عنوان داشت: شوراي امنيت اين اقدامات را كه به كشته و زخمي شدن سرنشينان غيرنظامي اين ناوگان منجر شده محكوم مي‌كند و آزادي هرچه سريعتر سرنشينان بازداشت شده اين ناوگان و آزاد كردن كشتي‌هاي توقيف شده را خواستار است.

نماينده مكزيك همچنين بر ضرورت ايجاد تضميني از سوي اسرائيل جهت ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به نوار غزه تاكيد كرد.

وي همچنين عنوان داشت: شوراي امنيت بر انجام تحقيقات فراگير، مستقل و شفاف در خصوص اين اقدام تاكيد كرده و اجراي كامل قطعنامه 1860 شوراي امنيت در خصوص بازگشايي گذرگاه‌هاي غزه را ضروري مي‌داند.

نماينده مكزيك در قرائت ادامه بيانيه شوراي امنيت نگراني شديد اين شورا را نسبت به وضعيت انساني حاكم بر نوار غزه اعلام نموده و بار ديگر بر ضرورت گشودن گذرگاه‌هاي اين منطقه براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه تاكيد كرد.

وي عنوان داشت: شوراي امنيت تنها راهكار براي حل و فصل بحران اسرائيل و فلسطين را توافق صلحي مي‌داند كه به راهكار تشكيل كشور مستقل فلسطين در كنار اسرائيل منجر شود و معتقد است كه تنها از اين طريق مي‌توان صلح را در منطقه برقرار كرد.

وي با اعلام حمايت شوراي امنيت از مذاكرات غيرمستقيم صلح، بر ضرورت عدم تاثيرگذاري اين اقدامات رژيم صهيونيستي بر روند اين مذاكرات و تداوم آن تاكيد كرده و از طرفين فلسطيني و اسرائيلي خواست تا از هرگونه اقدام تحريك آميز كه بر اين روند تاثيرگذار باشد خودداري كند.

نماينده مكزيك همچنين حمايت تمامي طرف‌ها از اين مذاكرات را خواستار شد. وي همچنين در پايان نشست شوراي امنيت در يك كنفرانس خبري در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اينكه آيا تحقيقاتي كه قرار است در خصوص اين حمله انجام شود، توسط سازمان ملل صورت مي‌گيرد يا اسرائيل گفت: ما انجام تحقيقاتي مستقل، شفاف و بي‌طرف را خواستار شديم.

وي بار ديگر با تاكيد بر محكوميت اين اقدام از سوي شوراي امنيت، اظهار داشت: همانطور كه در تصاوير ويدئويي مشاهده شد، كاملا مبرهن است كه حمله نظامي از سوي اسرائيل به اين كشتي صورت گرفته است.
 
منبع: ایسنا