Gerdab.IR | گرداب

محققان پاسخ می‎دهند؛

گرداب/ چرا عضو شبکه‌های اجتماعی می‌شویم؟

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۰

چرا حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برخی افراد به روال ماهانه، روزانه و یا حتی هر ساعته تبدیل شده است؟ پژوهش جدید محققان به این سوال پاسخ می‌دهد.

به گزارش گرداب به نقل از زد‌ دی‌نت، نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه "بوستون" بیان‌گر آن است که دلیل فعالیت گاه هر ساعته افراد در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ‌‍گویی این فعالیت به 2 نیاز اجتماعی اساسی افراد است. 

شبکه‌های اجتماعی نیز مانند نامه، تماس تلفنی، پیام فوری (IM)، پیام کوتاه متنی، ایمیل و حتی زودتر از آن‌ها به عنوان ابزار ارتباطی مورد پذیرش افراد واقع شده است.
 
پژوهش جدیدی با عنوان "چرا افراد از فیس بوک استفاده می کنند؟" با هدف پاسخ دادن به این سوال که چرا شبکه‌های اجتماعی تا این اندازه در زندگی اجتماعی ما نفوذ کرده‌اند، از سوی "آشوینی نادکارنی" و "استفان جی. هافمن" صورت گرفته است.

این محققان در این پژوهش آورده‌اند که وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی محبوبیت قابل توجهی میان افراد پیدا کرده‌اند و عواملی که به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی منجر شده‌اند را باید مورد بررسی قرار داد.
 
فرضیه‌ پیشنهادی آنان این است که انگیزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی از 2 نیاز اساسی انسان‌ها نشات می‌گیرد:
1. نیاز به تعلق 
2. نیاز به خودنمایی
 
این دو محقق عواملی که در دلیل "نیاز به تعلق" موثر هستند را شامل عوامل جمعیت‌شناختی و فرهنگی می‌دانند و عوامل موثر در "خودنمایی" که یک خصیصه شخصی‌تر نسبت به عامل اول است را وسواس به عنوان یک بیماری عصبی، خودپرستی، خجالت و عزت نفس بر شمرده‌اند. 

آنان معتقدند به طور خلاصه باید گفت کاربران فیس‌بوک که حداقل ماهی یک بار در آن فعالیت می‌کنند و هم اکنون بالغ بر 800 میلیون نفر هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2012 نزدیک به یک میلیارد نفر برسند از خدمات این سایت برای ارضاء 2 نیاز اجتماعی اساسی در خود یعنی نیاز به "تعلق داشتن" و نیاز به "خودنمایی" بهره می‌برند.
 
 البته، فیس‌بوک نیز تحت تاثیر عوامل بیرونی از جمله پیش زمینه فرهنگی فرد، متغیرهای جمعیت شناسی اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی قرار دارد.
 
نادکارنی و هافمن در تلاش برای اثبات فرضیه‌های بالا در تحقیقات خود به این نتایج رسیده‌اند که زنان و اقلیت های نژادی (رنگین پوستان) بیش از مردان و سفیدپوستان به فیس‌بوک تمایل دارند.
 
آیا دلایلی که این دو محقق دانشگاه بوستون در یک مقاله علمی هفت صفحه‌ای منتشر کرده‌اند از نظر شما که از اعضای فعال شبکه‌های اجتماعی هستید، قابل قبول است؟ دلایلی که در نگاه اول به نظر می‌رسد طیف وسیع کاربران این شبکه‌ها را افرادی شامل می‌شوند که از نوعی کمبود روانی رنج می‌برند و برای جبران آن‌ به این شبکه‌ها پناه می‌برند.
 
آیا دلایل دیگری از جمله برطرف شدن تمامی نیازهای آن‌لاین شما به صورت یک‌جا در این شبکه‌ها، پیش رفتن همگام با پیشرفت‌های تکنولوژیک روز، جذابیت خاص این شبکه‌ها، سهولت در برقراری ارتباط نسبت به دیگر راه‌های موجود ارتباطی و صدها و هزارن دلیل دیگر، نمی‌تواند موثرتر از دو دلیلی که این محققان ذکر کرده‌اند باشد؟