به گزارش
گرداب، دارپا "DARPA" مخفف "Defense Advanced Research Projects Agency" به معناي آژانس پروژههای تحقیقاتی دفاعی پیشرفته است كه به صورت مستقيم زير نظر وزارت دفاع آمريكا و شخص وزير، به فعاليت می پردازد.
يكي از پروژه هاي در دست اقدام دارپا، استفاده از حشرات براي جاسوسي است. در اين پروژه، با استفاده از تكنولوژي نانو، ريزپردازندهها و دوربينهايي همراه با جي پي اس، روي بدن حشرات قرار می گیرد و اين حشرات ميتوانند به صورت مستقيم عكس و فيلم را به مركز كنترل ارسالكنند.
انرژي بكار رفته در اين حشرات براي عكس و فيلمبرداري، از تبديل انرژي مكانيكي بال حشره به انرژي الكتريكي تأمين ميشود.
پروژه های سایبری دارپااز دیگر بخش هایی که دارپا روی آن کار می کند، تحقیق و اقدامات عملیاتی در فضای سایبر و فناوری اطلاعات است.
1- پروژه شبکههای رواییخبرها حاكي از آن است كه آژانس پروژههای پیشرفته تحقیقاتی پنتاگون به دنبال رسیدن به نهایت علم تبلیغات، فريب، شستشوي مغزي، نفوذ و تاثيرگذاري است.
سايت وایرد (wired) دراين خصوص مي نويسد: دارپا از دانشمندان خود میخواهد "با مورد بررسی قرار دادن داستانهای خبری، آنها را ازنظر کمی به صورت دقیق و قابل تکرار، تحلیلپذیر کنند". پنتاگون مدعي است، هدف از این کار، شناسایی تروریستهایی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتهاند تا پنتاگون بتواند با پیام خود و به صورت نرم با این گونه افراد برخورد کند.
این برنامه، "شبکههای روایی" (Narrative Networks) نام دارد. یکی از محققان علم اعصاب فعال در این پروژه مي گويد که پنتاگون امیدوار است بتواند با درک نحوه شکلدهی ماجراها به ذهن مخاطبین، کسانی را که طعمه ایدههای خطرناک (ضدآمريكايي) شدهاند، شناسایی کند. ارتش آمریکا مدعي است با این دانش میتواند گروههایی را که در معرض جذب شدن به سمت تاکتیکهای تروریستها قرار دارند، با پیام مقابلهای خود هدف قرار دهد.
2- پروژه رسانه های اجتماعیوبسایت "وایرد مگزین" اعلام کرد که بازوی وزارت دفاع آمریکا دارپا در بخش فناوری، از برنامه "رسانههای اجتماعی در ارتباطات استراتژیک" پرده برداشت. این برنامه تلاشی است برای عملکرد بهتر آمریکا در شناسایی و هدایت کمپینهای پروپاگاندا در رسانههای اجتماعی.
این برنامه باید به ارتش آمریکا در درک بهتر آنچه در رسانههای اجتماعی اتفاق میافتد یاری رساند، به ویژه در مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند. همچنین، دارپا میخواهد با استفاده از این برنامه به ارتش آمریکا کمک کند تا بتواند خود دست به بازی پروپاگاندا در رسانههای اجتماعی بزند. در واقع در این پروژه، دارپا از رسانههای اجتماعی به عنوان یک ابزار جنگی اطلاعاتی استفاده خواهد کرد.
منبع:
مشرق