Gerdab.IR | گرداب

ملت‌های آزاده جهان هم‌صدا با کاروان "الی بیت‌المقدس"

تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۰

این حرکت جنبشی مردمی و صلح آمیز است که از کشورهای مجاور فلسطین تا نزدیکترین مکان ممکن به قدس ادامه پیدا می‌کند و تنها بر اساس خروج اشغالگران از فلسطین، آزادسازی قدس، رهایی از نقشه‌های یهودی‌سازی و... شکل گرفته است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، روز پنجشنبه نشست کمیته بین‌المللی "کاروان جهانی الی بیت المقدس" با حضور اعضای مرکزی این کاروان و فعالان صلح طلب از نقاط مختلف جهان در بیروت آغاز به کار کرد تا شرکت کنندگان درباره جزئیات این حرکت که در تاریخ 30 مارس سال جاری (10 فروردین) برگزار خواهد شد، بحث و تبادل نظر کنند.

در این نشست تعدادی از شخصیت‌های مطرح بین‌المللی از جمله "سلیم الحص"، نخست وزیر اسبق لبنان، "جرج گالوی"، نماینده سابق پارلمان انگلستان و "مصطفی برغوثی"، نماینده جنبش‌های مردمی داخل فلسطین به عنوان مهمان حضور داشتند.

سخنرانی افتتاحیه این نشست را "زاهر بیراوی"، عضو کمیته مرکزی کاروان ایراد کرد.

وی در سخنان خود اهمیت سیاسی، تمدنی و دینی این شهر مقدس را برای جهان عرب و تمام انسان‌های جهان یادآور شد و از همگان خواست برای دفاع از اماکن مقدس آن اقدام کنند.

بیراوی تغییر هویت عربی و تاریخی و تمدنی این شهر را جنایتی در حق انسانیت برشمرد و از موسسات بین‌المللی خواست که به وظیفه خود نسبت به این شهر اقدام کنند.

قدس، یکپارچه متعلق به فلسطینیان است
"سلیم الحص"، نخست وزیر سابق لبنان نیز در سخنان خود قدس را پایتخت فلسطین و نماد گویای مسئله اصلی اعراب در فلسطین عنوان کرد.

وی اضافه کرد: «قدس یکپارچه است، هرچند اشغالگران صهیونیست تلاش کنند که در افکار اعراب بین قدس شرقی و قدس غربی تمایز ایجاد کنند تا تنها قدس شرقی محل امیدواری فلسطینیان باشد اما باید تاکید کنیم که تمایز بین قدس شرقی و غربی در چارچوب تقسیم فلسطین بین رژیم صهیونیستی و کشور عربی مطرح می‌شود. ما معتقدیم که  فلسطین باید یکپارچه باشد و تمام آن جزئی از سرزمین‌های عربی محسوب می‌شود. این مطلب البته با وجود یهودیان در فلسطین تعارضی ندارد و در عصر حاضر در بسیاری از ممالک فرقه‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند که این خود باعث غنای جامعه خواهد بود.»

نخست وزیر سابق لبنان اضافه کرد: «همین عامل است که لبنان را از سایر کشورهای عربی متمایز می‌کند و این تنوع، ضمانتی است برای بقای آزادی‌ها و جلوگیری از افراط در این کشور.»

آزادی قدس مسئولیتی جهانی است
"پل لارودی"، عضو دیگر کمیته بین‌المللی حرکت از آمریکا نیز در سخنان خود گفت: «ما باید امروز در قدس می‌بودیم و این مکان باید مدت‌ها قبل آزاد شده بود.»

وی به فقدان آزادی در عالم اشاره کرد و سخن "مارتین لوتر کینگ" را یادآور شد که "ظلم تهدیدی برای عدالت است و ظلمی که به ملت فلسطین وارد می‌شود بزرگترین ظلمی است که عالم شاهد آن بوده است."

بارودی از همه برای شرکت در این حرکت دعوت کرد و گفت: «آزادی قدس مسئولیتی جهانی است که تنها بر عهده ملت فلسطین نیست.»

شکل‌گیری این جنبش برای خروج اشغالگران از فلسطین و آزادسازی قدس
ربحی حلوم هماهنگ‌کننده این نشست نیز تاکید کرد که ملت‌های عالم خواستار پایان اشغال‌گری هستند.

وی در مورد کاروان جهانی الی بیت المقدس ابراز داشت: «در نشست قبلی که چند هفته قبل در عمان پایتخت اردن برگزار شد، تصمیم گرفتیم که کمیته مرکزی این حرکت را شکل دهیم.»

هماهنگ‌کننده این نشست در خصوص جزئیات کاروان‌ها نیز گفت: «در روز 30 مارس سال جاری که مصادف است با سی و ششمین سالگرد روز زمین فلسطین و در حمایت از این حرکت، فعالین مردمی در تمامی پایتخت‌های جهان مقابل سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی تجمع می‌کنند تا جنایات و نقشه‌های این رژیم را محکوم کنند.»

وی اضافه کرد: «این حرکت جنبشی مردمی و صلح آمیز است که از کشورهای مجاور فلسطین تا نزدیکترین مکان ممکن به قدس ادامه پیدا می‌کند و هیچگونه وابستگی به هیچ گروه و حزب و سازمان سیاسی یا دینی و قومی ندارد و تنها بر اساس خروج اشغالگران از فلسطین و آزادسازی قدس و رهایی آن از نقشه‌های شهرک‌سازی و کشتار و نابودی و مهاجرت اجباری و یهودی‌سازی شکل گرفته است.»

نمی‌توان بر سر بیت المقدس معامله کرد
سخنران بعدی این نشست "جورج گالوی"، نماینده سابق پارلمان انگلیس بود که مسئله قدس را برای خود بسیار با اهمیت عنوان کرد چرا که سال‌های طولانی در این شهر زندگی کرده است.

وی به دیدگاه روزنامه‌های صهیونیستی درباره این مسئله اشاره کرد که آینده را با بدبینی دنبال می‌کنند.

گالوی همچنین از فلسطینیان خواست که در سازش و پذیرش ظلم شتاب نکنند و برای مطالبه عدالت برای ملت فلسطین از زمان استفاده کنند.

این نماینده سابق پارلمان انگلیس ابراز داشت: «اینک زمان مطالبه عدالت برای ملت فلسطین و به‌خصوص مسئله حقوق قانونی و انسانی فرا رسیده است و در ابتدای آن مسئله حق بازگشت آنها به منازل و املاک و اراضی خود است.»

گالوی تاکید کرد که بیت المقدس از گذشته پایتخت و قلب فلسطین بوده است و نمی‌توان آن را خرید یا بر سر آن معامله کرد چرا که این شهر تنها به ملت فلسطین اختصاص ندارد بلکه متعلق به تمام مردم جهان است.

وی از همگان برای شرکت در این راهپیمایی عظیم دعوت و اعلام کرد: «حتی اگر هدف رسیدن به قدس محقق نشود باید با حمایت‌های گسترده از آن پشتیبانی شود.»

آزادی و استقلال و تشکیل دولت فلسطینی حق ملت فلسطین است
از سوی دیگر "مصطفی برغوثی"، نماینده جنبش‌های مردمی فلسطینی در داخل فلسطین تاکید کرد که آزادی و استقلال و تشکیل دولت فلسطینی حق ملت فلسطین است.

وی از شرکت کنندگان در نشست به‌خاطر حضور و ایستادگی در کنار فلسطینیان تشکر کرد.

برغوثی به پایمال شدن حقوق فلسطینیان در این شهر اشاره کرد که نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان را نیز شامل می‌شود و از همگان خواست که تحریم کالاهای صهیونیستی را به عنوان یک اقدام مهم و اثر گذار با جدیت پیگیری کنند.

این کاروان‌ها که قرار است همزمان با "روز زمین" به مرزهای فلسطین اشغالی برسند به دنبال آن هستند تا مسئله "حق بازگشت آوارگان" را از طریق همراهی ملت‌ها در حرکت به سمت قدس از سطح نظری به عرصه میدانی کشانده و مسئله آزادی قدس شریف را از طریق همراهی نمایندگان افکار عمومی سراسر جهان در افکار عمومی دنیا برجسته کنند.

مسیر آسیایی این حرکت نیمه دوم اسفندماه وارد ایران خواهد شد.