Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 7؛

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۰

ردیابی اهل قبور با ماهواره!/ گوگل "پیکنیک" را هم قربانی "پلاس" کرد!/ میز تشریح مجازی/ ای‌میلتان را کف دستتان چک کنید!/ پول پارو کردن فیس‌بوک و...

به گزارش گرداب، حاشیه‌های وب 7 با ترکیبی از اخبار داخلی و خارجی و تازه‌ترین اخبار دنیای فناوری، وب و امنیت در انتظار کلیک خوانندگان پرو پا قرص بسته‌های خبری گرداب است. بفرمائید؛ نوش‌جان!

گوگل "پیکنیک" را هم قربانی "پلاس" کرد!
گوگل "Picnik" را در سال 2010 خريداری کرد تا خدمات ويرايش تصوير را با سرويس پيکاسای خود ادغام کند. ولی حالا بعد از دو سال گوگل تصمیم دارد برای تمرکز بیشتر بر روی اولویت‌های کاریش به حیات پیکنیک پایان دهد و بعضی از خدمات ویرایش عکس را در پلاس ارائه کند.
گوگلی‌ها می‌گویند لغو تعدادی از سرویس‌های گوگل منجر به افزایش کیفیت خدمات و سرویس های گوگل به کاربران خود خواهد شد.

رایانه‌های لوحی در کمین سلامتی کاربران
 پژوهشگران "هاروارد" پس از مطالعه حالت‌های مختلف بدن، دریافته‌اند که کاربران رایانه‌های لوحی در مقایسه با کاربران pcها و لپ‌تاپ‌ها گردن خود را بیشتر خمیده نگه می‌دارند که اثرات بدی بر عضلات گردن و شانه دارد.
آن‌ها هشدار داده‌اند، این خطرات زمانی افزایش می‌یابد که رایانه لوحی بر روی زانوها مورد استفاده قرار می‌گیرد و توصیه کرده‌اند، کاربران هنگام استفاده از رایانه لوحی هر ۱۵ دقیقه حالت بدن و گردن خود را تغییر دهند.

آموزش بهتر دانشجویان پزشکی با میز تشریح مجازی
کلاس آموزش درس آناتومی دانشجویان پزشکی، در دانشگاه امپریال لندن به یک تاچ اسکرین بزرگ تجهیز شده است. میز تشریح مجازی (Virtual dissection table) یک صفحه چند لمسی بوده و یک اسکن سه بعدی از کل بدن انسان را نمایش می‌دهد. این اسکن به حسب نیاز می‌تواند عضلات، عروق، استخوان‌ها و احشا را نشان دهد یا آنها را برای دیدن بافت‌های زیرین پنهان کند.
وجود این ابزار، نیاز به کلاس‌های تشریح با جسدهای واقعی را حذف نمی‌کند.

هشدار در مورد افزایش ناامنی اندروید در سال 2012
شرکت امنیتی "سوفوس" هشدار داده که گوگل کماکان نسبت به افزایش ایمنی سیستم عامل "اندروید" بی توجه است و کاربران در معرض انواع خطرات هستند.
با افزایش فروش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و کم رونق شدن بازار رایانه‌های رومیزی، ویروس‌نویسان و طراحان حملات سایبری ترجیح می‌دهند تلاش‌های خود را بر روی سرقت اطلاعات حساس کاربران گوشی‌های همراه و تبلت‌ها متمرکز کنند.

رديابي اهل قبور با ماهواره‌!
مديران مراسم تشييع جنازه در آمريكا از نخستين دستگاه "iGrave" رونمايي كرده‌اند كه به بستگان فرد مرحوم در پيگيري ماهواره‌اي وي در يك قبرستان كمك مي‌كند.
اين دستگاه‌ها كه تقريبا به اندازه يك توپ هاكي است و از باتري استفاده مي‌كنند، تا سالها قابل استفاده هستند.
اين فناوري به اين منظور طراحي شده‌ كه بازماندگان بتوانند محل دقيق مردگان خود را كه نشانه آنها از بين رفته، پيدا كنند.
 
پدفون: گوشی هوشمند +رایانه لوحی
"ایسوس" اعلام کرده است طراحی دستگاه‌های پدفون خود را که ترکیبی از رایانه لوحی و گوشی همراه است، مورد بازنگری قرار داده و آن را در کنگره جهانی موبایل، در معرض دید عموم قرار می‌دهد.
پدفون یک رایانه لوحی 10.1 اینچی است که در آن یک فضای خالی برای یک گوشی هوشمند 4.3 اينچي است كه قابلیت اتصال به رایانه لوحی را دارد. گوشی داخل پدفون قدرت پردازش آن را تامین می‌کند و از آن شارژ الکتریکی می‌گیرد.
 

صحیفه امام را آن‌لاین بخوانید
بیش از 16 هزار دقیقه از سخنرانی‌های امام خمینی‌رحمت‌الله‌علیه در قالب حدود 1000 فایل صوتی در پایگاه اینترنتی ruhollah.info  قابل دسترسی‌اند.
این پایگاه اینترنتی با هدف ارائه متن کامل صحیفه امام خمینی در فضای اینترنت راه‎اندازی شده و در طراحی آن تلاش شده محتوای مورد نظر، در قالب‎های متنوع ارائه شود و امکان جست‌وجوی پیشرفته نیز در آن میسر باشد.

اسکن سایت‌های اینترنتی ممکن شد
 
ابزار ارائه شده برای اسکن سایتهای اینترنتی Zulu نام دارد که کدباز بوده و با بررسی نحوه کدنویسی یک سایت، آلوده بودن آن سایت را تشخیص می دهد.
بر اساس این گزارش، Zulu از این امکان برخوردار است که سایت‌ها را از نظر میزان امنیت بر اساس معیارها و شاخص‌های استاندارد رتبه‌بندی کند.
Zulu در صورتی که وب سایتی را ناامن تشخیص دهد به کاربران هشدار داده و سایت مشکوک را بلوکه می کند.
 
کودکان بریتانیایی بدون اینترنت غمگینند
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد کودکان بریتانیایی کوچک‌تر از ۱۲ سال سن، بدون دسترسی به اینترنت احساس ناراحتی و اندوه می‌کنند.
کودکان دو ساله آی‌پد خانواده را در تسلط خود در آورده‌اند و نوجوانان پرمصرف‌ترین کاربران ابزارهای الکترونیکی قابل حمل به شمار می‌روند.

 
گوگل مپ بلایای طبیعی را هشدار می‌دهد
"Google Maps" از این پس محل سیل‌ها، زلزله‌ها و توفان‌ها را در هنگام جست‌وجو برای موقعیت‌های جغرافیایی نشان می‌دهد.
با استفاده از این قابلیت جدید زمانی، کاربران درحال جستجوی مکانی روی نقشه گوگل در صورت جستجوی بلایای طبیعی، اگر هشداری در مورد آن منطقه وجود داشته باشد نمایش داده می‌شود و در نموداری میزان احتمال وقوع، شدت و زمان احتمالی آن اعلام می‌شود. این سرویس فقط برای آمریکا عرضه شده است.

ای‌میلتان را کف دستتان چک کنید
به کمک فناوری‌های پوشیدنی، می‌توان رویای بالا را به واقعیت تبدیل کرد. یکی از تولیدکنندگان مطرح در این حوزه از تولید یک پلت‌فرم سخت افزاری الکترونیکی خبر داده است که از آن می‌توان در تولید این فناوری‌ استفاده کرد.
به کمک این پلت فرم که فلورا نام دارد، می‌توان فناوری‌های پوشیدنی با صفحات نمایش بیش از هزار مگاپیکسلی ساخت و آن‌ها را بر روی لباس افراد تعبیه کرد.

نوزاد روباتيك هم متولد شد!
یك طراح انگليسي در اقدامي جالب اقدام به ساخت يك نمونه روبات برای یک نمایش تلویزیونی كرده كه مانند يك نوزاد، گريه و بي‌قراري مي‌كند و واکنشهاي ناخودآگاه نشان مي‌دهد.
سازنده روبات دليل خود براي طراحي اين روبات را توقف حضور طولاني مدت كودكان نابالغ در برابر نورهاي شديد استوديوهاي فيلمبرداري و حفظ سلامت آنها ذكر كرد.
جالب اين كه اين نوزاد روباتيك به قدري واقعي به نظر مي‌رسد كه حتي در زمان احساس افتادن، واكنش نشان مي‌دهد.
 
 
شارژری پرتابل برای تلفن همراه هوشمند شما
یقینا شما هم مانند بسیاری از کاربران موبایل و گجت‌های الکترونیکی مانند تبلت، همیشه نگران تمام شدن شارژ دستگاه خود بوده و برای همین همیشه و در هنگام مسافرت یا در زمانی که به برق دسترسی نداشتید صرفه‌جویی و استفاده حداقلی از گجت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اید.
دستگاهی با نام boostpac quick shot به وسیله پورت USB قادر به شارژ هرگونه گجتی است که از این طریق شارژ می‌شود.

ركوردزنی سامسونگ
"سامسونگ" که به عنوان بزرگ‌ترین رقیب "اپل" شناخته می‌شود، با فروش بالای تلفن‌های همراه هوشمندش از لحاظ فروش سالیانه در سال گذشته رکورد زد.
در سه ماهه چهارم 2011  فروش، حجم کسب و کار و حتی سود خالص سامسونگ تا ۱۷ درصد رشد داشتند.
با وجود رقابت سخت با اپل و شرایط نامناسب اقتصاد جهانی، سامسونگ در سال گذشته درآمد خوبی داشت و پس از نوکیا در رتبه دوم جهان یعنی یک پله بالاتر از اپل قرار دارد.

دات کام، زندانی می‌ماند
قاضی دادگاه با درخواست بنیانگذار "مگاآپلود" برای آزادی به قید وثیقه مخالفت کرد و "کیم دات کام" باید تا یک ماه دیگر در زندان بماند.
آقای دات کام متهم است که از هفت سال پیش قوانین کپی‌رایت را نادیده گرفته و بیش از 175 میلیون دلار درآمد داشته است.
megaupload با 150 میلیون کاربر ثبت‌ شده و 50 میلیون بازدیدکننده در روز، یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های ذخیره و اشتراک‌گذاری بود که اخیرا به دستور وزارت دادگستری آمریکا تعطیل شد.
 
 
آغاز به كار 15 خانه ديجيتال در استان قم
مجوز تعداد 15 خانه ديجيتال صادر شده كه تعدادي از آن‌ها به بهره‌برداري رسيده و مابقي تا پايان سال افتتاح مي‌شود.
امسال علاوه بر برپايي 82 غرفه و حضور 100 شركت فعال در نمايشگاه بخش‌هاي متنوعي نیز پیش‌بینی شده كه از جمله آن جنگ نرم، بيداري اسلامي، بازي‌هاي پاك و ساير خدمات حوزه ديجيتال و تعدادي از ادارات و نهادهاي فعال در حوزه خدمات الكترونيك در اين نمايشگاه حضور دارند.

سهام فیس‌بوک در بورس
فیس‌بوک قصد دارد روز چهارشنبه ۱ فوریه، اولین سهام عمومی خود را روانه بورس کند و به همین خاطر تلاش می‌کند تا قبل از آن زمان سقف درآمدهای خود را تا حد امکان افزایش دهد.
این شرکت عملکرد‌های مالی‌اش را برای اولین بار به طور کامل منتشر کرد تا سهم بیشتری بفروشد و از هم اکنون نام اختصاری اف بی‌ (FB) را برای عنوان رسمی خود در بازار بورس برگزیده است.

استفاده از نمایشگرهای لمسی با استفاده از دستکش ممکن شد
یک شرکت آلمانی دستکش‌هایی طراحی کرده که استفاده از نمایشگرهای لمسی را ممکن می‌کند.
با ارائه این دستکش‌ها امکان استفاده از نوک انگشتان، پنجه و حتی کف دست ممکن می‌شود. به این ترتیب همه بخش‌های دستکش در همه شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.
بیشتر مردم امکان استفاده از تلفن‌های همراه را در سرما با استفاده از دستکش ندارند، اما با ارائه دستکش های Mujjo حتی سربازان هم می‌توانند از این دستگاه‌ها در هر شرایطی استفاده کنند.

اخطار جالب: از نرم افزار ما استفاده نکنید!
شرکت امنیتی "سیمانتک" پس از اینکه هکرها از سرقت کدهای این نرم‌افزار خبر دادند، به کاربران خود توصیه کرد محصولات این شرکت را در رایانه‌های خود غیر فعال کنند.
این شرکت امنیتی اعلام کرد این سرقت در سال ۲۰۰۶ انجام گرفته و نسخه سال ۲۰۰۶ نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس "نورتون"، امنیت اینترنتی نورتون (Internet Security) و نرم‌افزار System Works نورتون را به خطر انداخته است.

راهنمای مراقبت از باطری وسایل الکترونیکی‎
1. پرهیز از مصرف کامل باطری:‌ قبل از خاموش شدن دستگاه آن را شارژ کنید.
2. پرهیز از شارژ کامل: مطالعات نشان داده که شارژ تا 80% شارژ‌ی ایده‌آل است.
3. خالی کردن کامل شارژ به صورت ماهیانه:‌ هر ماه یک بار اجازه دهید باطری، کامل خالی و دستگاه خاموش شود.
4. اولین شارژ: اولین بار، تنها کافیست دستگاه خود را به برق زده و صبر کنید تا شارژ آن به 100% برسد. 
 
وقتی فیس‌بوک می‌خواهد پول پارو کند
فیس‌بوک برای پخش آگهی‌های تبلیغاتی ولع سیری ناپذیری پیدا کرده است. این شبکه اجتماعی که دو ماه قبل آگهی‌های تبلیغاتی خود را در هر صفحه از 5 به 6 عدد افزایش داد، حالا تصمیم گرفته در هر صفحه ۷ آگهی منتشر کند.
مرکز پشتیبانی فیس‌بوک قبلا گفته بود آگهی‌های تبلیغاتی در هر صفحه از عدد ۶ تجاوز نمی‌کند. آن‌ها برای توجیه این کار گفته‌اند که درآمدهای تبلیغاتی تنها گزینه فيس‌بوك برای خدمات رایگان است.

راهكاري براي جلوگيري از سرقت مبلغ شارژ اينترنت
كاربران سرويس‌هاي اينترنتي براي حفظ امنيت اطلاعات و جلوگيري از سرقت مبلغ شارژ، بايد بعد از خريد مودم مورد نظر و نصب آن برروي رايانه، براي اتصال به شبكه اينترنت نام كاربري و كلمه عبور مودم خود را تغيير دهند.
درصورت عدم تغيير كلمه عبور و نام كاربري مودم به وسیله كاربر، امكان دسترسي سايرين به سرويس و درنتيجه اطلاعات كاربري و رايانه او نيز فراهم مي‌شود.

مراقب باشيد! کنفرانس‌های ویدئویی هم به سرقت می‌روند

پس از چندین ماه مطالعه بر روی سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کنفرانس‌های ویدئویی پیشرفته اعلام شد، در بیش از 150 هزار سیستم که در آنها از فناوری‌های شبکه اینترنت استفاده می‌شود، به آسانی می‌توان میکروفون و دوربین‌های کنترل از راه دور نصب کرد و اطلاعاتی را که در این کنفرانس ها رد و بدل می‌شود، به سرقت برد.
آسان‌ترین روش برای مقابله با این سرقت، غیرفعال کردن قابلیت پاسخ‌دهی خودکار این سیستم‌هاست.

جشنواره ستاره‌های فناوری 90 برگزار می‌شود
جشنواره ستاره های فناوری موسوم به "TSTARS" هرساله در اسفندماه با هدف معرفی برترین‌های حوزه فناوری کشور برگزار می‌شود که امسال نیز سومین دوره پیاپی خود را پیش روی خواهد داشت.
بسیاری از فعالان و گردانندگان چرخه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در این جشنواره گردهم آمده و برترین‌های حوزه فناوری کشور را معرفی می‌کنند.
پایگاه اختصاصی ستاره‌های فناوری به نشانی TSTARS.IR در دسترس است.

"کینکت" وارد دنیای لپ‌تاپ‌ها می‌شود
پس از آنکه کنترل‌گر حرکتی کینکت1 در میان کاربران دستگاه‌های "ایکس باکس ۳۶۰" با استقبال زیادی مواجه شد، حالا مایکروسافت تصمیم گرفته است این فناوری را بر روی نسل جدید لپ‌تاپ‌ها نیز عرضه کند.
احتمالا "ایسوس" از جمله اولین شرکت‌هایی خواهد بود که نت‌بوک‌هایی با سیستم عامل ویندوز ۸ و کنترل‌گرهای حسگر حرکتی کینکت را روانه بازار خواهد کرد.
صفحه گوشی همراه خود را به اشتراک بگذارید 
محققان دست به ساخت سیستمی زده‌اند که صفحه گوشی همراه را بر روی صفحات نمایشی دیگر به اشتراک می‌گذارد.
این سیستم که "virtual projection" (طرح مجازی) نام دارد، با استفاده از یک سرور مرکزی کار می‌کند که به طور مداوم از نمایشگر خارجی عکس گرفته و آنها را با تصاویر داخل گوشی برای پیگیری مکان آن مقایسه می‌کند.
همچنین به دلیل نیاز به یک صفحه نمایش دوم برای نمایش، ممکن است هزینه بالایی داشته باشد.


پی نوشت:
1. کینکت در اصل نام فناوری است که به کاربران ایکس باکس اجازه می‌دهد دستگاه بازی خود را بدون هیچ وسیله‌ای کنترل کنند. این فناوری شامل یک دوربین، دو عدد لنز و یک درگاه مادون قرمز است که توانایی تشخیص حرکت کاربر از فاصله دور را داراست و کاربران می‌توانند بدون لمس کردن دستگاه، آیتم‌های موجود بر روی صفحه نمایش آن را با حرکات دستان خود از دور کنترل کنند. کینکت حتی قابلیت درک و تشخیص صداهای کاربر را داراست و می‌تواند فرمان‌های صوتی و حرکتی کاربر را تشخیص و آن‌ها را انجام دهد.