Gerdab.IR | گرداب

روزنامه آتلانتیک:

نتانیاهو درباره ایران لاف می‌زند

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

تمامی سخنان نتانیاهو مربوط به یک بازی است و به طور ضمنی با اوباما مهندسی شده است؛ وقتی نتانیاهو درباره حمله به ایران صحبت می‌کند بیشتر افکار عمومی را بازی می‌دهد.

 به گزارش گرداب، روزنامه آتلانتیک در مطلبی به گمانه زنی های اخیر درباره موضع "بنیامین نتانیاهو" درباره اقدام احتمالی علیه ایران اشاره می کند و اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی را یک بلوف سیاسی می داند تا اقدام واقعی.

"جفری گلدبرگ" نویسنده آتلانتیک در این باره می گوید: «من درباره تئوری توطئه در خاورمیانه، توهم یازده سپتامبر، یا "پروتکل بزرگان صهیون" یا کسانی که عنوان می‌کنند که باراک اوباما یک مسلمان است صحبت نمی کنم؛ من درباره یک باور صحبت می‌کنم که پیش از من یک مقام ارشد نظامی اسرائیلی آن را مورد تایید قرار داده بود و افراد دیگری  هم بیان داشتند. منظورم این است که بنیامین نتانیاهو در باره ایران در حال بلوف زدن است.

گلدبرگ می نویسد:  نتانیاهو هرگز هیچ برنامه ای برای حمله به تاسیسات اتمی ایران نداشته و وی در حال رایزنی های پشت پرده با باراک اوباماست تا از طریق تحریم ها برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

این نویسنده در تفسیر این موضوع می نویسد: آنچه که نتانیاهو برای 15 سال است آن را انجام می دهد ایجاد وضعیتی است که در آن آمریکا، غرب و رهبران عربی به این اعتقاد برسند که آنها باید رویای دستیابی به تسلیحات هسته ای از سوی ایران را به یاس تبدیل کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اسرائیل هنوز نتوانسته به ایران حمله کند گرچه رهبران از زمان اسحاق رابین، ایران را تهدیدی برای موجودیت خود معرفی می کردند. دست‌کم برای دو سال گذشته متخصصین درباره محتمل بودن اقدام اسرائیل سخن گفته اند، اما هنوز این اتفاق نیافتاده است.

وی می نویسد: نتانیاهو در صحبت کردن بهتر از عمل کردن است. نخست وزیر علی رغم اعتبارش در مقایسه با سلف خود (ایهود اولمرت) که اقدام به حمله به جنوب لبنان و استفاده از زور علیه حزب الله و حماس کرد در برخی از محافل به عنوان جنگ طلب بی مسئولیت شناخته می شود و یک مقام نظامی که من در تل آویو با وی صحبت کردم درباره فقدان عمل از سوی نتانیاهو سه مورد را توضیح می دهد؛ نخست اینکه او فلج شده و علی رغم اینکه بر تهدید بودن ایران اعتقاد دارد اما اقدامی نخواهد کرد، نتانیاهو بیم از آن دارد تا هم‌پیمانی آمریکا را در صورت اقدام یکجانبه از دست بدهد و سوم اینکه تمامی سخنان وی مربوط به یک بازی است و به طور ضمنی با اوباما مهندسی شده است.

نویسنده ادامه می دهد: من باور دارم که وقتی نتانیاهو درباره حمله به ایران صحبت می‌کند بیشتر در پی گزینه سوم است و افکار عمومی را بازی می دهد.

منبع: مهر