Gerdab.IR | گرداب

سي‌‌ان‌‌ان ادعا کرد؛

صهيونيست‌ها از اردن به ایران حمله می‌کنند

تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۱

منابع خبري از سناريوي جديد رژيم صهيونيستي در حمله نظامي احتمالي به ايران پرده برداشتند که از طريق اردن صورت مي‌گيرد.

به گزارش گرداب، شبکه آمريکايي "سي‌ان‌ان" از سناريوي جديد رژيم صهيونيستي در حمله نظامي به ايران پرده برداشت و اعلام کرد که اين سناريو با حملات نظامي صورت گرفته به وسیله اين رژيم به تأسيسات هسته‌اي عراق در سال 1981 و سوريه در سال 2007 تفاوت دارد.

در اين سناريو گفته شده که رژيم صهيونيستي از 100 جنگنده و هواپيماي سوخت رسان در آسمان استفاده خواهد کرد،‌ چرا که اين جنگنده‌ها بايد مسافتي بالغ بر صدها کيلومتر را براي بمباران هشت نقطه در ايران طي کنند و بر عکس عراق و سوريه که حملات بر روي يک نقطه انجام مي‌شد، تأسيسات هسته‌اي ايران در چندين نقطه پراکنده شده و به شدت به وسیله پدافند هوايي حمايت و پشتيباني مي‌شوند.

"آفرايم کام"، مدير انديشکده امنيت قومي رژيم صهيونيستي تأکيد مي‌کند که بمباران تأسيسات هسته‌اي ايران مأموريت بسيار پيچيده و حساسي است، چون تأسيسات هسته‌اي در ايران بسيار گسترده‌تر و بيشتر از تأسيسات موجود در عراق هستند که بمباران آنها سه دهه پيش صورت گرفت.

وي مي‌گويد که مأموريت بمباران تأسيسات هسته‌اي ايران به وسیله جنگنده‌هاي "F-15i" و"F-16i" و نه از طريق موشک‌هاي شليک شده از زيردريايي‌ها صورت خواهد گرفت و براي وارد آوردن ضربات مهلک بايد از سلاح‌هاي دقيق و پيشرفته استفاده شود.

مجله امنيتي "گينس" تأکيد مي‌کند که رژيم صهيونيستي يک اسکادران از جنگنده‌هاي F-15i که حدود 15 جنگنده را شامل مي‌شود و چهار اسکادران از جنگنده‌هاي F-16i در اختيار دارد.

اين در حالي است که "داگلاس باري" از انديشکده پژوهش هاي راهبردي بين المللي لندن معتقد است که رژيم صهيونيستي داراي 7 فروند هواپيماي سوخت رسان از نوع "كي سي 707" و چهار هواپيماي سوخت رسان از نوع "هركولس" است و اعتقاد دارد که جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي بمب‌هايي از نوع "جي بي يو 28" به وزن 2200 كیلوگرم استفاده خواهد کرد و هر يک از جنگنده‌هاي F-15i توان حمل سه عدد از اين بمب‌ها را دارند.

باري اظهار مي‌کند که اگر اسرائيل تصميم به حمله نظامي به ايران بگيرد، اين حمله را بدون کمک و دخالت آمريکا انجام خواهد داد.

اما "اميلي سورلي"، کارشناس امور امنيتي مجله گينس درباره اين حمله مي‌گويد که اسرائيل در اين حمله چهار منطقه هسته‌اي ايران که غني سازي اورانيوم در آنها صورت مي‌گيرد را هدف قرار خواهد داد و شامل تأسيسات نطنز و فردو و تأسيسات هسته‌اي موجود در اصفهان و اراک خواهد بود که تأسيسات اصفهان و اراک به این دلیل که روي زمين قرار دارند، بمباران آنها راحت و آسان به نظر مي‌آيد، در حالي که ديگر تأسيسات هسته‌اي ايران زير زمين واقع شده و دستيابي به آنها بسيار سخت است.

وي تأکيد مي‌کند: صرف بمباران تأسيسات هسته‌اي اراک و اصفهان آسيبي به توان هسته‌اي ايران وارد نمي‌کند و بايد تاسيسات زيرزميني آن را از جمله در نطنز و قم را مد نظر داشت.

در اين ميان "جوي جيم اوهلوران"، کارشناس امور دفاعي تأکيد مي‌کند که تمام تأسيسات هسته‌اي ايران مجهز به پدافند هوايي "اس 200" و "هوک" است.

اما درباره نحوه دسترسي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به آسمان ايران مجله گينس تأکيد مي‌کند که اين امر از سه طريق ممکن است:

1. از طريق شمال که از ترکيه عبور مي‌کند که چندان مورد اعتماد نيست چون روابط ترکيه و اسرائيل در شرايط خوبي نيست.
 
2. جنوب که از عربستان سعودي عبور مي‌کند، اما روابط ديپلماتيکي با اسرائيل ندارد.

3. مرکز که اردن و عراق را شامل مي‌شود و از آنجا که به نظر نمي‌رسد، بغداد به جنگنده‌هاي اسرائيل اجازه استفاده از آسمان خود را بدهد، تنها راه باقي مانده اردن است.

اين در حالي است که براي بمباران تأسيسات هسته‌اي ايران اين جنگنده‌ها بايد در ارتفاع پايين پرواز کنند و اين خطر هدف قرار گرفته شدن به وسیله پدافند هوايي ايران را تشديد مي‌کند.

منبع: مشرق