Gerdab.IR | گرداب

ناراحتی شبکه "من و تو" از ممنوعیت فروش عروسک باربی در ایران

تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۱

دلیل مسئولین این بوده است که این عروسک ها با فرهنگ و اخلاق ایرانی‌ها مغایرت دارد و می‌خواهند فرهنگ غرب را با این عروسک ها وارد کشور نکنند.

به گزارش گرداب، مجری شبکه "من و تو" از اینکه واردات عروسک هایی که نمادی از فرهنگ غرب هستند ممنوع شده است، ابراز تأسف کرد.

وی گفت: «دلیل مسئولین این بوده است که این عروسک ها با فرهنگ و اخلاق ایرانی‌ها مغایرت دارد و می‌خواهند فرهنگ غرب را با این عروسک ها وارد کشور نکنند.»

هرچند علت ابراز تأسف شبکه من و تو در رابطه با منع فروش عروسک های غربی واضح و روشن است ولی روانشناسان و کارشناسان تربیت تاکید می کنند که در روش های تعلیم و تربیت، مهمترین و کلیدی‌ترین عامل بحث الگوسازی است. هر سن و هر جنس الگوی خاص خود را برمی تابد که در این میان مهمترین سن، دوران کودکی است. غربی ها با الگوسازی عروسک هایی مانند باربی آنها را با هدف تحمیل فرهنگشان برای کودکان مسلمان ایرانی طراحی کرده اند.

عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک ها که تداعی کننده کودک بوده و دارای چهره ای معصومانه هستند، یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لوازم التحریر، کیف، کفش، شکلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و... که به بیش از ده‌ها هزار مورد موجود در بازار (حتی داخلی) می رسد، ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان شده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می شود.

خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تمام نشده بلکه مجبورند تمام وسایل مکمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس میهمانی، وسایل آرایش و... را که همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده و بازسازی و تولید می شوند تهیه و همواره آن را به روز کنند. بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه که تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه می شود مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسک با سلیقه باربی (یا به‌قول دقیق‌تر با سلیقه و خواست یک زن آمریکایی) بزرگ شده و در زمانی که به سن انتخاب می رسند دقیقا دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یک زن آمریکایی) هستند.

بنابر این هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و عرضه می شوند قبلا ذائقه و احساس نیاز به آنرا با هزینه مصرف کنندگان به‌وجود آورده اند که پدیده "باربی بیس" یکی از نمودهای عینی در داخل کشور است که متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگرانی فراوان از طریق رسانه های جمعی در جستجوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانواده های ایرانی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش آن هستند.

منبع: جام نیوز