Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (بخش پایانی) + متن

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۱

این شماره از مجموعه مرزهای شیشه ای به عنوان بیست و ششمین و در واقع آخرین قسمت از مستندی که شامل موضوعاتی از قبیل: جوانان و جنگ نرم، خطرات ناشی از هجوم نرم در فضای مجازی، ردپای صهیونیزم در فضای مجازی و... بود، پیش روی شماست.


دانلود

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (26) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:

امروزه اشغال کشورها به واسطه تحرکات نظامی و اشغال فیزیکی به دلیل پر هزینه بودن و کم اثر بودن آن به سوی اشغال ذهن‌ها و تفکرات جوامع سوق پیدا کرده است و به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود، کار مقابله با این نوع تهاجمات از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و این موضوع لزوم نگاه تخصصی به این موضوع و گسترش واحدهای تخصصی مقابله با هجوم نرم دشمن از مسیر فضای مجازی در نهادهای متولی امور فرهنگی و امنیتی را نمایان‌تر می‌سازد.

فرهنگ‌سازی از جمله لازمه‌های بهره‌مندی از فناوری‌های نوین به شمار می‌رود. در مقوله اینترنت، در زمان ورود آن به کشور به دلیل عدم آمادگی نهادهای فرهنگی برای اطلاع رسانی مناسب در مورد جوانب مثبت و منفی این فناوری جدید، در بسیاری از مواقع شاهد شکل‌گیری فرهنگ استفاده‌ای غیرکارآمد از اینترنت در کشور بوده‌ایم که در این میان با توجه به پایه‌های مذهبی و دینی جامعه ایرانی، تأکید بر باورهای دینی و بیان مصادیق ضداخلاقی در فضای مجازی و عواقب فردی و اجتماعی آن می‌تواند به عنوان عاملی مهارکننده در مقابل کنجکاوی‌ها و ماجراجویی‌های بیهوده افراد در این فضا به شمار رود.

به دلیل شفاف و کامل نبودن وضعیت اطلاع رسانی از سوی دستگاه‌های قانونگذاری و مجری قانون در مورد مصادیق تخلفات در فضای مجازی این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای افراد تبدیل شده و باعث شده که شاهد انجام امور منافی عفت و امنیت در این فضا از سوی این افراد باشیم. به عبارتی چون تخلفات در حوزه سایبر از نگاه بسیاری از افراد تخلف تلقی نمی‌شود و در مقاطع مختلف تحصیل، رسانه‌های عمومی و دیگر مجاری اطلاع به این مسئله به طور شفاف پرداخته نمی‌شود باعث شده است شاهد آسیب‌هایی در سطح فردی و اجتماعی ناشی از این فضا باشیم.

فضای مجازی دارای جوانب مختلف و متعددی است که ضروریست با توجه به اهمیت فوق‌العاده آن به عنوان اولویت اصلی اطلاع‌رسانی مدنظر نهادهای فرهنگی قرار گیرد و آگاه‌سازی عموم مردم و همچنین وارد کردن اینترنت به فضای روزمره زندگی مردم به‌خصوص تمام اعضای خانواده‌ها و خارج کردن استفاده فضای مجازی از انحصار اقشار خاص جامعه، در جهت بهره‌مندی بیشتر از این فضا تلاش شود.

حمایت معنوی از نهادهای امنیتی در فضای مجازی و باور این مطلب که امنیت در فضای مجازی به اندازه امنیت در دنیای حقیقی از اهمیت برخوردار است می‌تواند موجب همراهی بیشتر آحاد مردم در مسیر حذف اثربخشی سایت‌های ضداخلاقی و ضد امنیت ملی شود و در نهایت امیدوار باید بود که با این اقدامات از این پس کمتر شاهد مسائلی که امنیت ملی و آرامش هموطنان را تهدید می‌کنند، باشیم.