Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (25) + متن

تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۰


اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (24) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می‌شود:

دانشگاهیان در مقوله مقابله با هجمه فرهنگی دشمن از طریق فضای مجازی نقشی مهم و تأثیرگذار دارند و حضور دانشجویان در کنار اساتید دانشگاه که رهبر معظم انقلاب از ایشان تحت عنوان فرماندهان جنگ نرم نام برده‌اند، به طور حتم به افزایش بینش و بصیرت افسران جنگ نرم منجر شده و در این میان داشتن تعریفی درست از مفهوم جنگ نرم و اطلاع از ابعاد گوناگون آن اولین گام در مسیر مقابله با هجوم نرم دشمن از طریق فضای سایبری به شمار می‌رود.

تولید محتوا در فضای مجازی به عنوان یکی از اساسی‌ترین اقدامات در مسیر مقابله با هجوم نرم دشمنان است. در واقع خلاء نبود محتوای سالم و به روز، از جمله محل‌های اصلی نفوذ تفکرات انحرافی و ضداخلاقی در این فضا به شمار می‌رود. ضروری است دانشگاهیان با رصد فضای مجازی و تعیین رفتارهای دشمنان و از سوی دیگر نیازمندی‌های مخاطب داخلی حضوری فعال در عرصه تولید محتوی داشته باشند.

تولید محتوای سالم در ابعاد گسترده و بر اساس نیازسنجی از مخاطب داخلی و خارجی از سوی افسران جنگ‌نرم می‌تواند توأماً می‌تواند دو هدف خنثی کردن تحرکات دشمن و از سوی دیگر هجوم نرم متقابل به کشورهای مهاجم و اثرگذاری در میان جوامع گوناگون را محقق ساخته و دانشگاهیان باید بدین وسیله توان مقابله‌ای خود را به نمایش گذارند.

حضور دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه در فضای مجازی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد سایت‌های گوناگون در حوزه تبلیغ و تبیین شعائر دینی، سایت‌های تحلیلی و پاسخگویی به شبهات دینی، فعالیت در ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی دینی، ایجاد سایت‌هایی به زبان‌های پر مخاطب دنیا، جذب کاربران خارجی با مشوق‌های فرهنگی و مواردی از این دست از جمله مسائلی است که با وجود تلاش‌های گسترده در این حوزه با توجه به ظرفیت‌های بالای موجود در حوزه‌های علمیه تلاش بیشتری را می‌طلبد.

آشناسازی روحانیون جوان و مطلع با ابعاد گوناگون فضای مجازی و همراهی آنها با روحانیون نسل قدیم و همچنین استفاده مناسب از ظرفیت منابر دینی و مساجد برای اطلاع‌رسانی دقیق به آحاد مردم و خانواده‌ها در مورد جوانب مختلف فضای مجازی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از این فضا را به مدد برساند.

امروزه بیش از 10 هزار سایت اینترنتی و وبلاگ علیه شیعه و اسلام در حال فعالیت هستند. بنابراین ضرورت دارد حوزه‌های علمیه تلاش‌های خود را در دو راستای کم رنگ کردن اثر فعالیت‌های این سایت‌ها از طریق شفاف‌سازی و جلب اعتماد مخاطب و از سوی دیگر با تولید محتوای سالم مدنظر قرار دهند.