Gerdab.IR | گرداب

موسسه رند:

تهدید حمله نظامی به ایران اثرات معکوس دارد

تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

اندیشکده رند اعلام کرد که کاهش انزوای ایران، افزایش نفوذ، ارتقاء همبستگی داخلی و انگیزه آنها برای ساخت و آزمایش تسلیحات هسته ای را تقویت خواهد کرد.

به گزارش گرداب، موسسه رند در گزارشی با عنوان " چگونه تهدید هسته ای ایران را خنثی کنیم؛ تقویت دیپلماسی، امنیت اسرائیل، و شهروندان ایرانی" به مسئله هسته ای ایران و راهکارهای غرب برای مقابله با آن پرداخته است. در این گزارش آمده است:

احتمال ایران مسلح به انرژی هسته ای، تنشها در جهان را افزایش داده است. ما بر این عقیده ایم که دیپلماسی و تحریمهای اقتصادی از گزینه نظامی برای ممانعت از هسته ای شدن ایران مناسب تر است و امنیت اسرائیل با همکاری بیشتر بین آمریکا و اسرائیل تامین شده و مردم دموکرات خواه ایران، بیشترین امید آمریکا برای ایرانی متمایل به غرب هستند.

حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران احتمال تمایل تهران برای تولید و به کارگیری تسلیحات هسته ای را افزایش می دهد. چنین حمله ای به کارگیری سیاست سد نفوذ در قبال نفوذ ایران را دشوار می سازد. خواسته ایران مبنی بر مطرح شدن به عنوان سنگر فعالیتهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در خاورمیانه است که رژیمهای منطقه را نگران کرده است. حتی اسرائیل نیز ضعف اصلی اش نه فشار نظامی ایران، بلکه حمله از سوی گروه های مورد حمایت ایران نظیر حزب الله و حماس است.

در ادامه گزارش آمده است: به هر حال محدود کردن چنین توانایی های ایران، بعد از حمله نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود. عکس العمل در میان مردم همسایه بسیار خصمانه خواهد بود. همدردی به وجود آمده برای ایران، محدود کردن میزان نفوذ ایران را برای اسرائیل، آمریکا و رژیمهای عربی مورد حمایت واشنگتن بسیار سخت خواهد کرد. فردای چنین حمله ای، تحریمهای بین المللی رنگ خواهند باخت و احتمالا ایران تلاشهایش برای توسعه سلاحهای هسته ای را دو چندان خواهد کرد.

در وضعیت فعلی و قبل از اینکه دیر شود، هدف اول سیاست غرب باید منع ایران از تست و به کارگیری سلاح هسته ای باشد. تهدید به اقدام نظامی و حتی انجام آن اثرات معکوس در پی خواهد داشت: کاهش انزوای ایران، افزایش نفوذش، ارتقاء همبستگی داخلی و انگیزه آنها برای ساخت و آزمایش هرچه زودتر تسلیحات هسته ای را تقویت خواهد کرد.

در ادامه گزارش، به بحث درباره دولتهای بعدی در ایران و امید آمریکا به آنها پرداخته شده و سپس موضوع دیپلماسی در کنار تحریمها بحث شده است. در این بخش سوابق خصومت بین ایران و آمریکا از کودتای آمریکایی در سال 1953 در ایران تا تسخیر سفارت آمریکا در تهران ذکر گردیده است.


سپس به آمریکا پیشنهاد می کند در قبال صرفنظر ایران از غنی سازی یا در صورت بسنده کردن ایران به خلوص 5 درصد، در آن صورت آمریکا تحریمها علیه ایران را کاهش دهد. در ادامه توصیه می کند که آمریکا اهداف دیپلماتیک منطقی تری را دنبال کند؛ اول به دنبال توقف بخش نظامی برنامه هسته ای ایران باشد و در عین حال از اینکه ایران به تعهدات خود در قبال ان.پی.تی عمل می کند مطمئن شود.

در نهایت نیز گزارش به مسئله امنیت اسرائیل اشاره کرده و پس از آن به مسئله حقوق شهروندی در ایران پرداخته است.

منبع: مشرق